Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
theboat

Båthandlare säljer båt som "renoveringsobjekt", vanligt?!

Rekommendera Poster

Eriksson Marine vill alltså ha 60 000:- kr mer för båten om den ska säljas i enlighet med den info som står på deras egen webbsida?

 

Blir den också CE-godkänd då, eller tänker de fortfarande sälja båten utan att den är godkänd?

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Saken är den att en "båt" oavsett skick är en "båt". Säljs denna av en handlare så skall den vara CE märkt. Där är lagtexten glasklar vad jag kan se.

Att man sen benämner den som "renoveringsobjekt" är i så fall en tydlig upplysning om att dess skick är i behov renovering. En CE märkning är ingen renovering!

Redigerad av Diesel_Pelle
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Håller med om resonemanget att en båt är en båt och att en båt ska vara CE-märkt.

Om båten satts på marknaden inom EU någon gång under 1998 eller senare tror jag det är (hittar det inte nu) ska den vara CE-märkt.

 

Även privatpersoner omfattas i viss mång av detta, lite oklart hur. Du som säljer en icke CE-märkt båt kan alltså drabbas om den nya ägaren drar dig inför rätta när hen kommer på att båten hen köpt av dig inte är CE-märkt.

 

Än så länge händer nog inte detta särskilt ofta, men ju mer vetskap alla får om kravet på CE-märkning och nu när båthandlare inte får hantera båtar som inte är CE-märkta tror jag detta kommer att öka.

 

Mackey

 

PS

Hittade en lista med båtar och båtrelaterade produkter som har säkerhetsbrister.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant lista! Men det är ju lite märkligt att de lägger ut informationen på detta sätt om Squadron 58 när bara en enda båt är såld i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härregöstas, hur kan ett sådant företag överleva mer än ett år?

Total bojkott är mitt förslag....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oklart om båten blir CE-godkänt för det priset, det sa han ingenting om och antagligen inte men den skulle inte vara klassad som "renoveringsobjekt" i alla fall. CE-godkännandet kommer säkerligen kosta 25.000kr till..

Eriksson Marine vill alltså ha 60 000:- kr mer för båten om den ska säljas i enlighet med den info som står på deras egen webbsida?

Blir den också CE-godkänd då, eller tänker de fortfarande sälja båten utan att den är godkänd?

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut det är precis vad jag kommer göra men problemet är att de verkar otroligt seriösa och då tror folk blint på vad som sägs. Det gäller att få ut ordet för det får absolut inte gå till på detta sätt.

Härregöstas, hur kan ett sådant företag överleva mer än ett år?

Total bojkott är mitt förslag....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Absolut det är precis vad jag kommer göra men problemet är att de verkar otroligt seriösa och då tror folk blint på vad som sägs. Det gäller att få ut ordet för det får absolut inte gå till på detta sätt.

Härregöstas, hur kan ett sådant företag överleva mer än ett år?

Total bojkott är mitt förslag....

 

Jag håller helt med - strunta i att göra affärer med folk/butiker som heltiden gör på detta sätt. 

Dock är många så köpsugna att förnuftet försvinner, även TS verkar ju kunna leva med endel för att få köpa just den båten.

Mitt råd till TS: Avbryt all kommunikation med företaget och deras ombud - det Är Köparens Marknad! Båtar finns det gått om.

Våren har inte ens börjat - fortsätt att leta efter ett exemplar som känns riktigt bra hos en säljare som känns seriös. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra Dig ur affären snarast blir väl summan av svaren på din fråga...60 tkr innebär ju att båten är behäftad med massor av fel som måste åtgärdas...och vad jag kan läsa mig till, är Du ju inte medveten om vilka felen är. Trodde att bolaget var seriöst och kollat där  flertalet gånger..

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, köpa båt är många gånger en förtroendefråga?

 

Är du säker på att båten säljs av firman? (Det kan ju vara en förmedling också?)

 

Att jag frågar är för att en firma MÅSTE få båten att gå igenom en CE-märkning.

Och vad jag förstår så är kraven på motor skärpta?

 

Det innebär att många motorer inte går att CE-märkas, det är omöjligt.

Ett bra läge om du köper båten och det klart står att firman bär ansvaret för CE-märkningen. Men dribblar man med det ansvaret så är det kört, då får du driva en civilprocess mot firman och ligga ute med advokatkostnad... fast du kan ju kanske få en helt ny motor i ett domstolsutslag? Känns struligt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mäklare/förmedlare har samma ansvar som en båthandlare. Så här skriver Transportstyrelsen.

 

Enligt information från Konsumentverket kan en båtköpare ställa samma krav på en båtmäklare som förmedlat en försäljning av en båt som på en distributör (båthandlare och liknande). Detta oavsett vem som skrivit under kontrakten.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dra Dig ur affären snarast blir väl summan av svaren på din fråga...60 tkr innebär ju att båten är behäftad med massor av fel som måste åtgärdas...och vad jag kan läsa mig till, är Du ju inte medveten om vilka felen är. Trodde att bolaget var seriöst och kollat där  flertalet gånger..

 Nja, jag får inte den känslan. Fick ett meddelande här på forumet från en person för ett par timmar sedan som berättade att de köpt båt där och som fick problem ganska direkt men att emarin inte gick att nås och de struntade i att ringa tillbaks till honom eller svara på hans mail.. Känns inte så seriöst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det fler "stora" båthandlare som man ska passa sig för?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Eriksson Marine är som TS skriver i första inlägget en förmedlare. De äger oftast inte objekten de saluför, och verkar också föredra förmedling framför inbyten. Om det är ett förmedlingsuppdrag eller rak försäljning framgår av kontraktet. Du kan också fråga rakt ut, de har ingen anledning att mörka. Konsumentköplagen gäller som påpekats tidigare i tråden oavsett för dig som köpare.

 

Jag har köpt av Eriksson, påtalat en avvikelse från varudeklarationen och fått den åtgärdad snabbt och utan kostnad. Inte för att försvara hanteringen i det aktuella ärendet, men min bild har så här långt inte varit att de skulle vara medvetet oseriösa.

 

Spontant låter det som att de missat att båten inte var CE-märkt från början - en dundertabbe - och nu försöker jobba runt detta, vilket känns sådär. Enklast hade varit att de deklarerat till både köpare och säljare att de inte kan förmedla båten då den inte är CE-märkt och plockat bort den från hemsidan. 

 

Om de nu inte sumpat att kolla CE-märkningen vid inbyte och nu själva sitter med Svarte Petter i form av en båt som inte går att sälja innan den CE-märkts.

 

Oavsett, det låter märkligt. Är det Regal 2665:an som ligger ut på deras hemsida nu? Skit i den, det kommer ut fler prisvärda jänkare i år.

 

Men - ta gärna ett ordentligt snack med Emarin och försök reda ut vad som egentligen står på. Bra för oss alla  :)

Redigerad av Ljusdans
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför kunden skulle ta ett ordentligt snack med Eriksson Marine Scandinavia eller varför det skulle vara "bra för oss alla"? Det enda seriösa från företagets sida är att i detta forum och mot kunden förklara sig och/eller be om ursäkt. Det verkar troligt att de följer tråden. Sker inte detta föreslår jag att vi sprider infon på Facebook.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med MartinA, bäst för alla - inte minst Eriksson Marine Scandinavia AB - borde vara att företaget skriver några rader och förklarar eller ber om ursäkt för det som hänt.

 

Det är inte något konstigt med att det blir fel ibland eller att missförstånd sker, men det är bra om man får höra båda versionerna.

 

Att båten inte är CE-märkt verkar ju vara ställt utom allt tvivel, men resten har vi just nu bara TS version om. Det är inte så att jag misstror TS, men det är som sagt bra att höra även vad Eriksson Marine Scandinavia har att säga om detta.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför kunden skulle ta ett ordentligt snack med Eriksson Marine Scandinavia eller varför det skulle vara "bra för oss alla"? Det enda seriösa från företagets sida är att i detta forum och mot kunden förklara sig och/eller be om ursäkt. Det verkar troligt att de följer tråden. Sker inte detta föreslår jag att vi sprider infon på Facebook.

Hej

 

Johan Karlsson heter jag och är VD för Eriksson Marine Scandinavia AB. Jag vill börja med att säga att vi självklart altid tycker det är tråkigt när en kund inte är nöjd med oss oavsett vad saken gäller. Vi har varit länge i branschen och har en mycket hög ambitonsnivå med vår verksamhet. Självklart gör vi vi fel ibland och när vi gör det försöker vi alltild rätta till det vi eventuellt gjort fel.  

 

Vi har en väldigt hög ambition att alltid vara tydliga och transparanta i vår verksamhet. Det är också det vi har försökt i detta fall men uppenbarligen kanske inte riktigt lyckats med hela vägen vilket jag är den första att beklaga. I fallet med just denna båt är förutsättningarna väldigt speciella och ovanliga vilket vi försökt förklara men uppebarligen inte lyckats med fullt ut, vilket vi såklart beklagar.

 

Under säsong när alla båtar ligger i sjön vid vår brygga är de genomgångna och varudeklarerade.

 

Det första vi behöver reda ut är CE-märkningen. Det är helt korrekt att alla båtar som säljs av en handlare måste vara korrekt CE-märkta. Vi säljer inte en båt som inte är korrekt CE-märkt, detta är vi mycket noga med. 

 

Denna båt ägs idag av en änka, som inte vet särskilt mycket om båten då det var hennes make som nyttjade båten. När vi tittade på båten för ca 1 måndad sedan upptäckte vi att båten inte var korrekt CE-märkt. Den hade en märkning av Navalis vilket alltid är en ren fejk. Ett bra tips för övrigt när ni tittar på båtar. Om det sitter en Navalis-skylt i båten så är båten aldrig korrekt CE-märkt även om det förefaller vara så. För att vi skall kunna sälja en båt så måste den som jag sagt tidigare vara korrekt CE-märkt. Detta innebar att vi berättade för ägaren att båten måste CE-märkas för vi skall kunna sälja båten. 

 

Hon beställde då omgående en CE-märkning av Marine Certification i Västerås, http://www.marinecertification.se/ (via Solna Marin som hjälper dem med arbetet). De har varit ute vid båten för flera veckor sedan och genomfört det som behöver göras på plats. Det enda som återstår är handlingarna från det kontrollerade godkända organet, som tex försäkran om överensstämmelse mm. Det tar ofta ett antal veckor innan det kommer. Båten säljs med en korrekt CE-märkning precis som alla båtar vi säljer. Båten kommer inte levereras innan dessa handligar är klara. Detta har vi varit väldigt tydliga med, så att något annat påstås tycker jag är båder orättvist och helt felaktigt. 

 

Så att vi säljer båtar som inte är CE-märkta är helt felaktigt. 

 

Som jag sade inlednigsvis så är det just i detta fall väldigt ovanliga och specifika förutsättningar, vilket vi också förklarat för spekulanten. 

 

Vi hjälper en änka att sälja sin framlidne makes båt. Hon vet i princip ingenting om båten och vad som gjorts under åren. 

 

 

·         Båten står förvarad i en lada mellan Uppsala och Tierp

·          Hon kan inte redogöra för vad som funkar eller inte på båten,  (normalt har en ägare ganska bra koll på               båten, vad som funkar och inte)vi kan inte helleri nuläget testa detta där den står på land. 

·         Båten har använts i varierande grad varje år som båten varit i deras ägo

 

·         Mycket lite är känt om underhållsarbeten på båten, en impeller för några år sedan är det enda bekräftade.

·         Rent visuellt ser alla komponenter ut att vara original, inga bytta delar.

·         Bälgen är slut, den byts innan sjösättning på vår uppmaning.

·         Motor och drev är nyservat också det ett krav från vår sida.

 

 

Vi har upplyst köparen om de specifika förutsättningarna för just detta köp att vi inte i dagsläget kan svara på exakt vad som fungerar och inte. Vi kan alltså i nuläget inte sälja båten med att allting fungerar för det vet vi inte, vilket vi också försökt förklara. 

 

Vi har förklarat att vi kan sälja denna på på två olika sätt, just med tanke på omsätndigheterna i detta specifika fall. 

 

1.       I nuläget när den står på land upplyser vi alla om att det är osäker funktion på denna båts utrustning och komponenter – ingen vet helt enkelt status och den går inte att kontrollera. Motor och drivlina ska fungera vid leverans och alla vitala funktioner. I och med att vi ger infon om osäker funktion upplyser vi också om att köptryggheten på övrig funktion och utrustning därmed minskar till just osäker funktion och får därför ses som ett renoveringsobjekt för dessa komponenter som vi ej kunnat testa. Priset är satt lägre än om all funktionalitet varit testad och verifierad. Vi har tidigare sålt liknande båtar för ca 50 000 mer än vad vi begär för denna. 

 

2.       Om båten inte säljs på land kommer den komma till Pampas senare i vår där vi går igenom den på sedvanligt sätt och upprättar en varudeklaration. Vi tar då bort den gamla ”på land”-annonsen. Beroende på vad som framkommer vid genomgången är det sannolikt att båten kommer ut till försäljning till ett högre pris. Marknaden betalar för denna båt i normalt skick/funktion c:a 50 000:- mer än det pris som båten har nu. Detta hos en handlare genomgången och klar med konsumentköplagens alla fördelar. Detta har vi informerat spekulanten om. 

 

Jag vill med detta ge en mer nyanserad bild av detta fall. Självklart är det väldigt olyckligt att en köpare upplever oss som oseriösa. Vi gör självklart fel ibland och i detta fall har vi uppenbart gjort fel så tillvida att vi inte lyckats förklara på ett tillräckligt bra sätt om de specifika förutsättningarna son råder i detta fall. Det är vi självklart ledsna för och ber om ursäkt för om det blivit fel i vår kommunikation någonstans. 

 

Om någon vil har mer information är ni väldigt välkomna att ringa mig på 08-730 50 20.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med MartinA, bäst för alla - inte minst Eriksson Marine Scandinavia AB - borde vara att företaget skriver några rader och förklarar eller ber om ursäkt för det som hänt.

 

Det är inte något konstigt med att det blir fel ibland eller att missförstånd sker, men det är bra om man får höra båda versionerna.

 

Att båten inte är CE-märkt verkar ju vara ställt utom allt tvivel, men resten har vi just nu bara TS version om. Det är inte så att jag misstror TS, men det är som sagt bra att höra även vad Eriksson Marine Scandinavia har att säga om detta.

 

Mackey

 

Hela inlägget kom av någon anledning inte med här kommer fortsättningen.

 

Hon beställde då omgående en CE-märkning av Marine Certification i Västerås, http://www.marinecer...ification.se/�(via Solna Marin som hjälper dem med arbetet). De har varit ute vid båten för flera veckor sedan och genomfört det som behöver göras på plats. Det enda som återstår är handlingarna från det kontrollerade godkända organet, som tex försäkran om överensstämmelse mm. Det tar ofta ett antal veckor innan det kommer. Båten säljs med en korrekt CE-märkning precis som alla båtar vi säljer. Båten kommer inte levereras innan dessa handligar är klara. Detta har vi varit väldigt tydliga med, så att något annat påstås tycker jag är båder orättvist och helt felaktigt. 

 

Så att vi säljer båtar som inte är CE-märkta är helt felaktigt. 

 

Som jag sade inlednigsvis så är det just i detta fall väldigt ovanliga och specifika förutsättningar, vilket vi också förklarat för spekulanten. 

 

Vi hjälper en änka att sälja sin framlidne makes båt. Hon vet i princip ingenting om båten och vad som gjorts under åren. 

 

 

·         Båten står förvarad i en lada mellan Uppsala och Tierp

·          Hon kan inte redogöra för vad som funkar eller inte på båten,  (normalt har en ägare ganska bra koll på               båten, vad som funkar och inte)vi kan inte helleri nuläget testa detta där den står på land. 

·         Båten har använts i varierande grad varje år som båten varit i deras ägo

 

·         Mycket lite är känt om underhållsarbeten på båten, en impeller för några år sedan är det enda bekräftade.

·         Rent visuellt ser alla komponenter ut att vara original, inga bytta delar.

·         Bälgen är slut, den byts innan sjösättning på vår uppmaning.

·         Motor och drev är nyservat också det ett krav från vår sida.

 

 

Vi har upplyst köparen om de specifika förutsättningarna för just detta köp att vi inte i dagsläget kan svara på exakt vad som fungerar och inte. Vi kan alltså i nuläget inte sälja båten med att allting fungerar för det vet vi inte, vilket vi också försökt förklara. 

 

Vi har förklarat att vi kan sälja denna på på två olika sätt, just med tanke på omsätndigheterna i detta specifika fall. 

 

1.       I nuläget när den står på land upplyser vi alla om att det är osäker funktion på denna båts utrustning och komponenter – ingen vet helt enkelt status och den går inte att kontrollera. Motor och drivlina ska fungera vid leverans och alla vitala funktioner. I och med att vi ger infon om osäker funktion upplyser vi också om att köptryggheten på övrig funktion och utrustning därmed minskar till just osäker funktion och får därför ses som ett renoveringsobjekt för dessa komponenter som vi ej kunnat testa. Priset är satt lägre än om all funktionalitet varit testad och verifierad. Vi har tidigare sålt liknande båtar för ca 50 000 mer än vad vi begär för denna. 

 

2.       Om båten inte säljs på land kommer den komma till Pampas senare i vår där vi går igenom den på sedvanligt sätt och upprättar en varudeklaration. Vi tar då bort den gamla ”på land”-annonsen. Beroende på vad som framkommer vid genomgången är det sannolikt att båten kommer ut till försäljning till ett högre pris. Marknaden betalar för denna båt i normalt skick/funktion c:a 50 000:- mer än det pris som båten har nu. Detta hos en handlare genomgången och klar med konsumentköplagens alla fördelar. Detta har vi informerat spekulanten om. 

 

Jag vill med detta ge en mer nyanserad bild av detta fall. Självklart är det väldigt olyckligt att en köpare upplever oss som oseriösa. Vi gör självklart fel ibland och i detta fall har vi uppenbart gjort fel så tillvida att vi inte lyckats förklara på ett tillräckligt bra sätt om de specifika förutsättningarna son råder i detta fall. Det är vi självklart ledsna för och ber om ursäkt för om det blivit fel i vår kommunikation någonstans. 

 

Om någon vil har mer information är ni väldigt välkomna att ringa mig på 08-730 50 20.

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var hos Emarin i somras och tittade på en båt, Galeon 330, dom försökte trycksälja båten på oss, dom var väldigt tydliga med att det var fler sällskap som "skulle köpa" så vi fick skynda på - prutning var det inte läge för, knappt provkörning. 

Jag fick en lustig känsla i kroppen så vi gick, båten som det var så många kunder på var något överprisad och till salu hela sommaren - tydligen var det inte så många som var riktigt intresserade..

 

Undra vilken säljskola dom gått - för Kurby dammsugare? 

 

Fick inget seriöst intryck av dom när jag var där.

 

Hej Rikard

 

Jag är den första att beklaga att din upplevelse av oss var den du beskriver. Det är självklart inte så vi skall bemöta någon kund. Jag tänker inte försöka bortförklara din upplevelse på något sätt utan kan bara säga att jag är uppriktigt ledsen att du fått det beömötandet. Det är självklart inte okej och är inte i linje med hur vi skall agera. Vi tacker för feedbacken och skall ta åt oss av den. 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson 

Eriksson Marine Scandinavia AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara för att säljaren skall slippa stå med garantier! 

En båt från 2003 som defact är ett renoveringsobjekt ska inte säljas via handlare - OM en handlare säljer en bot som renoveringsobjekt ska båten vara såpass billig att man kan renovera upp den till bra skick för samma pengar du köper en motsvarande för. 

 

Vissa säger glöm båten - Jag säger - GLÖM HANDLAREN. Det känns inte på något sätt seriöst! 

 

Tänk på att allt du som privatperson köper via en näringsidkare kommer med 12 månaders garanti enligt konsumentköplagen, oavsett om det är en ny eller begagnad vara. 

 

Hej igen Rikard

 

Det här med konsumentköplagen finns det mycket missuppfattningar om. Konsumentköplagen är inte en garanti som många felaktigt benämner den. Det är en rätt att reklammera ursprunglinga fel, fel som fanns vid leveransen. Konsumentköplagen gäller i upp till tre år men med bäst skydd har man som köpare de första 6 månaderna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eriksson Marine är som TS skriver i första inlägget en förmedlare. De äger oftast inte objekten de saluför, och verkar också föredra förmedling framför inbyten. Om det är ett förmedlingsuppdrag eller rak försäljning framgår av kontraktet. Du kan också fråga rakt ut, de har ingen anledning att mörka. Konsumentköplagen gäller som påpekats tidigare i tråden oavsett för dig som köpare.

 

Jag har köpt av Eriksson, påtalat en avvikelse från varudeklarationen och fått den åtgärdad snabbt och utan kostnad. Inte för att försvara hanteringen i det aktuella ärendet, men min bild har så här långt inte varit att de skulle vara medvetet oseriösa.

 

Spontant låter det som att de missat att båten inte var CE-märkt från början - en dundertabbe - och nu försöker jobba runt detta, vilket känns sådär. Enklast hade varit att de deklarerat till både köpare och säljare att de inte kan förmedla båten då den inte är CE-märkt och plockat bort den från hemsidan. 

 

Om de nu inte sumpat att kolla CE-märkningen vid inbyte och nu själva sitter med Svarte Petter i form av en båt som inte går att sälja innan den CE-märkts.

 

Oavsett, det låter märkligt. Är det Regal 2665:an som ligger ut på deras hemsida nu? Skit i den, det kommer ut fler prisvärda jänkare i år.

 

Men - ta gärna ett ordentligt snack med Emarin och försök reda ut vad som egentligen står på. Bra för oss alla  :)

Stämmer bra, det är Regalen som du har annonserat på sin sida just nu. Jag försökte som sagt reda ut detta men det blir bara värre och värre. De ändrar sin historia kring försäljningen hela tiden med nya villkor. Ursprungligen skulle den levereras sjösatt och kontrollerad för annonserad pris (299K) sen under visningen smyger det fram att den inte är ce-märkt men att det ska vara klart innan leverans, vid skrivning av kontrakt framkommer det att det ska säljas som renoveringsobjekt och att ce-märkningen kan dröja med upp till 6 månader. De kunde inte svara på några som helst frågor kring processen eller vad som behöver åtgärdas och alla framtida problem skulle jag behöva ta med den nuvarande ägaren. 

Och slutligen så åkte priset upp helt plötsligt till 360k om jag ville ha båten sjösatt och genomgången?! Deras agerande under försäljningen har varit under all kritik och känns allt annat än seriöst, jag säger inte att de inte har gjort reko affärer tidigare utan det har de säkert men de kan även vara oärliga när det behövs. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En CE-märkning är ingen billig eller enkel historia. Förstår inte att de ens riskerar sin verksamhet med detta.

 

Hej Pelle

 

Vi skulle aldrig riskera vår verksamhet genom att sälja en icke CE-märkt båt. Denna båt är korrekt CE-märkt annars skulle vi inte sälja den. Se mitt svar längre ner i tråden. Ingen handlare får idag sälja en båt som inte är korrekt CE-märkt. 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson 

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför kunden skulle ta ett ordentligt snack med Eriksson Marine Scandinavia eller varför det skulle vara "bra för oss alla"? Det enda seriösa från företagets sida är att i detta forum och mot kunden förklara sig och/eller be om ursäkt. Det verkar troligt att de följer tråden. Sker inte detta föreslår jag att vi sprider infon på Facebook.

 

Detta är vår upplevelse och jag tycker absolut att ordet bör spridas för det kan vara otroligt kostsamt och tidskrävande att driva en process för konsumenter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt agerat Johan, ditt företag gick från oseriöst till seriöst på några minuter! Du bör nog jobba på dina säljares sätt att bemöta och kommunicera med kunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt agerat Johan, ditt företag gick från oseriöst till seriöst på några minuter! Du bör nog jobba på dina säljares sätt att bemöta och kommunicera med kunder.

 

Hej Martin

 

Tack för din feedback. 

 

Johan Karlsson

Eriksson Marine Scandinavia  AB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vi var hos Emarin i somras och tittade på en båt, Galeon 330, dom försökte trycksälja båten på oss, dom var väldigt tydliga med att det var fler sällskap som "skulle köpa" så vi fick skynda på - prutning var det inte läge för, knappt provkörning. 

Jag fick en lustig känsla i kroppen så vi gick, båten som det var så många kunder på var något överprisad och till salu hela sommaren - tydligen var det inte så många som var riktigt intresserade..

 

Undra vilken säljskola dom gått - för Kurby dammsugare? 

 

Fick inget seriöst intryck av dom när jag var där.

 

Hej Rikard

 

Jag är den första att beklaga att din upplevelse av oss var den du beskriver. Det är självklart inte så vi skall bemöta någon kund. Jag tänker inte försöka bortförklara din upplevelse på något sätt utan kan bara säga att jag är uppriktigt ledsen att du fått det beömötandet. Det är självklart inte okej och är inte i linje med hur vi skall agera. Vi tacker för feedbacken och skall ta åt oss av den. 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson 

Eriksson Marine Scandinavia AB

 

Hej Rickard, 

 

Jag vill tillägga att vi fick också höra att det var fler som var intresserade när självaste Johan Karlsson hade sagt dagen innan att INGEN hade varit intresserad av båten hittills pga vart den stod, dagen efter visningen när jag ringde och ville köpa båten så sa Johan att den redan var såld (kl 08:30 på en fredag morgon, inte så trovärdigt) sen ringde han upp igen och sa att familjen inte hade fått igenom finanseringen men skulle återkomma på måndag alltså imorgon. Vi får se ifall båten blir såld imorgon! 

 

Det jag vill säga är att det verkar vara Emarins sätt att driva försäljning! Nu har vi två exempel på liknande händelser och väntar man tillräckligt länge så dyker det säkerligen upp många flera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En CE-märkning är ingen billig eller enkel historia. Förstår inte att de ens riskerar sin verksamhet med detta.

 

Hej Pelle

 

Vi skulle aldrig riskera vår verksamhet genom att sälja en icke CE-märkt båt. Denna båt är korrekt CE-märkt annars skulle vi inte sälja den. Se mitt svar längre ner i tråden. Ingen handlare får idag sälja en båt som inte är korrekt CE-märkt. 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson 

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB

 

Hej Johan, 

 

Båten i fråga var inte CE-märkt i fredags nä'r vi skulle skriva avtal på ert kontor i pampas, har den blivit det nu under helgen som varit menar du då? Inte så troligt och i så fall undrar jag varför den ansvariga säljaren sa bokstavligen att det kunde dröja upp till ett halvår för oss att få alla papper på certifieringen?

 

Ni gör inte saken bättre genom att slingra er runt vad som egentligen hänt, utan hade jag varit i era skor hade jag tagit på mig ansvaret och erkänt att det hela har sköts riktigt illa från första början.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde min förra båt genom Eriksson förra året, funkade perfa. Den var inte heller CEmärkt när jag kom med den till dom, hade ingen aning om att det var viktigt... Fick hjälp att fixa alla papper, lyfte inte ett finger. kostade en tjuga vill jag minnas, sved såklart men slapp ju prata med alla Blocket-prutare själv.

 

Förstår inte riktigt vad problemet är, köp en annan båt istället, finns ju massor till salu. 

 

O alla som haft en gammal jänke-båt vet ju att de är renoveringsobjekt, hehe. Idag kör jag Flipper.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan säga att Emarin´s bemötande mot kunder som säljer genom dom är inte bättre..

 

jag kände mig lurad i slutänden,och jag fick betala ngn självriskeliminering för framtida problem för nya kunden,vilket man själv borde kollat upp om de skulle behövas..

 

Näe dom ingav inte förtroende för mig ialf..

Redigerad av Bigfish68
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En CE-märkning är ingen billig eller enkel historia. Förstår inte att de ens riskerar sin verksamhet med detta.

Hej Pelle

 

Vi skulle aldrig riskera vår verksamhet genom att sälja en icke CE-märkt båt. Denna båt är korrekt CE-märkt annars skulle vi inte sälja den. Se mitt svar längre ner i tråden. Ingen handlare får idag sälja en båt som inte är korrekt CE-märkt. 

 

Med vänlig hälsning

Johan Karlsson 

VD

Eriksson Marine Scandinavia AB

 

Bra och tydligt svar som förklarar det mesta. Det verkar vara en lite strulig affär som kanske strulats till lite extra av både köpare och säljare.

 

Det som fortfarande är lite förvirrande är det där med CE-märkningen tycker jag.

 

Här ovan skriver du att båten är korrekt CE-märkt.

 

I ett annat inlägg skriver du att processen att CE-märka båten är igång.

Det enda som återstår är handlingarna från det kontrollerade godkända organet, som tex försäkran om överensstämmelse mm. Det tar ofta ett antal veckor innan det kommer.

 

Om TS inte ljuger oss rakt upp i ansiktet har hen uppfattat det som att det kan ta ett halvår innan alla papper är klara.

 

Jag förstår om TS känner sig lite osäker på vad som gäller när det förekommer flera olika besked.

 

Förutomdet detta känns det mesta utrett även om jag ser att TS inte har samma uppfattning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...