Gå till innehåll
onsdag 18 december 2024
theboat

Båthandlare säljer båt som "renoveringsobjekt", vanligt?!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag ska köpa en båt av en förmedlare (Emarin.se) i Solna och har precis fått reda på att de tänker skriva att båten säljs som renoveringsobjekt i avtalet vilket jag tycker låter märkligt men jag har ingen erfarenhet av köp av förmedlare.

 

Båten i fråga är från 2003 och inte på något sätt nedsatt i priset.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det här betyder INGEN GARANTI.

Risken är också att de känner till fel på båten. Kanske dags att dra sig från affären ?

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enkel sak är väl att fråga vad de syftar på? Det kan ju ha blivit en miss också. Svävar de på målet är det läge att backa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är ju precis vad de har sagt, att det inte finns några garantier på en 13 år gammal båt och det kan jag iof förstå men att de vill skriva renoveringsobjekt i varudeklarationen tycker jag är konstigt. Samtidigt säger han att jag har konsumentköplagen som trygghet. konsumentverket säger att det försvårar allt om jag skulle få problem.

 

Jag är ytterst tveksam..

Misstänker att det här betyder INGEN GARANTI.

Risken är också att de känner till fel på båten. Kanske dags att dra sig från affären ?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte gå med på den formuleringen, du kommer få mycket svårt att hantera ev. fel som uppstår vilka de borde underrättat dig om. Har sålt hästar och där benämner man hästar som inte kommit långt alls i sin utbildning som "projekt" och det skall då påvisa att köparen inte på något sätt kan förvänta sig en "färdig" produkt.

Oärliga hästhandlare sätter då in "projekt" på alla hästar för att inte få problem när det visar sig att hästen de sålt kanske dras med rejäla problem gällande beteende etc.

 

Konsumentköplagen kommer inte hjälpa dig mycket med ett "renoveringsobjekt" som kanske till och med "säljs i befintligt skick"? En domare kommer då tycka att du måste förstå att ett renoveringsobjekt är förenat med oväntade problem.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det är läge att fundera på vad som gör att de vill använda den formuleringen, jag skulle fundera några extra vändor....

Om de ändå säger att konsumentsköpslagen gäller borde de väl vilja speca vad det är som gör att de vill använda formuleringen. Det vore bättre både för dig och E-marin att skriva in i kontraktet vad som är fel och behöver renoveras, då är det inga tvivel om vad ni har kommit överens om och det borde inte bli några framtida diskussioner om det heller.

Ett gammalt utryck, "Köp inte grisen i säcken"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att köpa en båt från 2003 för "normalt" pris då säljaren spexar den som renoveringsobjekt skall du definitivt inte gå med på. Om ett företag säljer på dylika premisser är det något skumt med produkten. I klar text betyder det ju att säljaren inte har något ansvar.

Glöm båten!. Idag är det köparens marknad. Fina objekt finns för otroligt låga priser. Alternativt sätt en besiktningsman med god renome att gå igenom båten. Antagligen hittar han någon alvarlig defekt, annars förstår jag mig inte på varför företaget beter sig så...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är knepigt det där med förmedlare - vem köper du båten av, rent juridiskt? Är det säljaren som är en privatperson via en mäklare, eller är det företaget Förmedlingen?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolade emarin.se hemsida, där kan man läsa bl.a:

 

  • Varudeklarerade båtar
    Du vet alltid vad du köper
  • Unikt 12 månaders trygghetsavtal - gratis assistans, felsökning av mekaniker inom 48 timmar, gå före i kön för reparation och funktionsgaranti på båtens utrustning. Sveriges tryggaste båtaffär!
  • Hos oss vet du alltid vad du köper - alla båtar är varudeklarerade och genomgångna av erfaren mekaniker.

 

:) :) :) :) :) :) :)

 

Syns ganska tydligt vad man vill komma ifrån !!!

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolade emarin.se hemsida, där kan man läsa bl.a:

  • Varudeklarerade båtar

    Du vet alltid vad du köper

  • Unikt 12 månaders trygghetsavtal - gratis assistans, felsökning av mekaniker inom 48 timmar, gå före i kön för reparation och funktionsgaranti på båtens utrustning. Sveriges tryggaste båtaffär!
  • Hos oss vet du alltid vad du köper - alla båtar är varudeklarerade och genomgångna av erfaren mekaniker.
:) :) :) :) :) :) :)

 

Syns ganska tydligt vad man vill komma ifrån !!!

 

Man börjar fundera på vad som gör att de inte vill stå för det som de vill marknadsföra som fördelar för varför man ska vända sig till dem...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara för att säljaren skall slippa stå med garantier! 

En båt från 2003 som defact är ett renoveringsobjekt ska inte säljas via handlare - OM en handlare säljer en bot som renoveringsobjekt ska båten vara såpass billig att man kan renovera upp den till bra skick för samma pengar du köper en motsvarande för. 

 

Vissa säger glöm båten - Jag säger - GLÖM HANDLAREN. Det känns inte på något sätt seriöst! 

 

Tänk på att allt du som privatperson köper via en näringsidkare kommer med 12 månaders garanti enligt konsumentköplagen, oavsett om det är en ny eller begagnad vara. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter inte så seriöst av företaget, i mitt tycke. 

 

Det ska stå uttryckligen, vad som är defekt på båten, och att köparen är medveten om denna brist, samt att prissättningen av båten, är anpassad där efter. 

 

Beror väl lite på båtens storlek och värde.

Är det en styrpulpetbåt med låg utrustningsnivå, eller en stor bo båt med elektriskt ankarspel, bogpropeller samt en massa andra saker som kanske är satta ur spel, eller strular. 

 

Om båten är av större modell, av hyfsat ny årgång (tolkningsfråga) samt håller normalprisnivå, men ändå säljs som "renoveringsobjekt" nä, då skulle jag hitta en annan säljare. 

 

Trygghet, som i detta fall inte skulle kosta mer?!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Konsumentköpslagen ger dig tre års "garanti" på allt du köper från en näringsidkare vare sig det är nytt eller begagnat.

Alla fel som uppträder inom 6 månader skall säljaren åtgärda utan diskussion, om det inte stått i kontraktet att just den delen har tveksam funktion. Dvs säljaren skall bevisa att du som köpare visste om att felet fanns från början. Efter sex månader och fram till tre år är det du som köpare som skall bevisa att felet fanns från början och att du inte visste om det.

Redigerad av b_syrsa
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS!! VARNING VARNING VARNING!!! LÄS HELA!!!

 

Tack alla som tagit sig tid att skriva i tråden! Jag kan säga att det inte blev någon affär. Jag vet egentligen inte vart jag ska börja men för det första så är båten i dagsläget inte CE-märkt och för det andra så står de fast vid att båten säljs som ett renoveringsobjekt trots att de vill ha ett 299.000kr för den. 

 

Det finns två andra på blocket just nu, bägge är nyare och gått HÄLFTEN så många timmar som denna men jag ville hellre handla av Eriksson Marin Scandinavia i Solna då det kändes tryggare initialt. 

 

Kontentan av det hela är:

 

1. Eriksson Marin vill inte ta något som helst ansvar för båten som de säljer

2. De påstår att det CE-certifiering av båten är igång men de menar på att det kan ta upp till 6 mån innan det är slutfört, I så fall tycker man att de borde avvakta med förmedlingen tills dess med tanke på att en handlare enligt de själva aldrig får ta på en båt som inte är CE-märkt.

3. De säger att jag kommer vara skyddad mot dolda fel samtidigt som de ifrån säger sig all ansvar, (detta får inte jag ihop alls)

4. Att "ALLA" båtar alltid har en full varudeklaration, är genomgånga av erfarna mekaniker och att man kan köpa till en trygghetsavtal är ren och skär SKITSNACK för inget av detta är sant i detta fall och då kan de knappast skriva "ALLA"! 

 

Jag vill utfärda en stor varning till alla därute om Eriksson Marin Scandinavia i Solna, två av deras tre säljare har varit direkt inblandade i affären så man kan dra slutsatsen att det är deras filosofi att föra med osanning. 

 

Jag tycker att de kunde skriva i annonsen att båten som de vill ha fullpris för inte är CE-märkt och att de säljer den som ett "renoveringsobjekt" för då hade inte jag åkt i 3 timmar för att titta på den!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla hamnen.se filmer ifrån miami boatshow där två st. Ifårn emarin är med i inslagen. Där ser man vad det är för gubbar, någon man vill göra affärer med? Inte jag i alla fall.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En CE-märkning är ingen billig eller enkel historia. Förstår inte att de ens riskerar sin verksamhet med detta.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt ruttet att inte öppet redovisa att båten ännu inte är CE märkt.

 

Det är väl så att det inte längre är tillåtet för företag att handla med båtar som inte överensstämmer med gällande EU direktiv. Att sälja båten som renoveringsobjekt är väl ett sätt att kringgå lagen.

 

Oseriöst att försöka lura på någon en sådan båt, som denna någon sedan aldrig kan sälja eller byta in hos en båthandlare.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det är som Mackey skriver, näringsidkaren får inte sälja en icke-CE märkt båt, men att sälja ett renoveringsobjekt går bra. Då blir det den som 'omvandlar' renoveringsobjektet till båt som blir ansvarig för CE märkning.

 

Risken är stor att båten är importerad från Florida/USA och där slits de mycket hårdare och snabbare. Risken är stor att båtens elsystem är t.ex 110V eller på något annat sätt inte kompatibel med svensk standard.

 

Tur att du upptäckte det hela i tid och inte efter att ha pröjsat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man häpnar! Pinsamt hur Eriksson Marin försöker spela seriöst med en massa floskler utan värde. Bojkott brukar vara en riktigt bra medicin!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta av allt är hur de försöker spela ut människor mot varandra. Hade inte vi upptäck detta i tid så hade jag blivit tvungen att vända mig till den nuvarande ägaren för alla eventuella problem med CE-märkningen och eller dolda fel och där har de gått och trott att allt har gått rätt till för att de har anlitat en båtförsäljare som dessutom fått duktigt betalt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är de ju, samma killar, samma tröjor och allt!

Kolla hamnen.se filmer ifrån miami boatshow där två st. Ifårn emarin är med i inslagen. Där ser man vad det är för gubbar, någon man vill göra affärer med? Inte jag i alla fall.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var hos Emarin i somras och tittade på en båt, Galeon 330, dom försökte trycksälja båten på oss, dom var väldigt tydliga med att det var fler sällskap som "skulle köpa" så vi fick skynda på - prutning var det inte läge för, knappt provkörning. 

Jag fick en lustig känsla i kroppen så vi gick, båten som det var så många kunder på var något överprisad och till salu hela sommaren - tydligen var det inte så många som var riktigt intresserade..

 

Undra vilken säljskola dom gått - för Kurby dammsugare? 

 

Fick inget seriöst intryck av dom när jag var där.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja,och varför springa benen av sej till en handlare när det finns en uppsjö på privatmarknaden?

Som dessutom är billigare,och sen ej att förglömma,privatpersonen ska ju inte livnära sej på affären.

Inga hyror,löner,soc avgifter..........

Och dom där garantierna är värda zero.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte alls med larsan om att garantier är värdelösa, men hos en oseriös handlare blir ju inte garantierna mycket värda.

 

Hos en handlare har man förutom garantier även konsumentköplagen som backar upp, men samma sak här, inte mycket värt om handlaren är oseriös.

 

Köper man en någorlunda ny båt av en privatperson och motorn rasar kort tid efter köpet så får man stå för allt själv medan man faktiskt har möjlighet att få motorn reparerad utan kostnad om samma sak händer om man köpt båten av en seriös båthandlare.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var hos Emarin i somras och tittade på en båt, Galeon 330, dom försökte trycksälja båten på oss, dom var väldigt tydliga med att det var fler sällskap som "skulle köpa" så vi fick skynda på - prutning var det inte läge för, knappt provkörning. 

Jag fick en lustig känsla i kroppen så vi gick, båten som det var så många kunder på var något överprisad och till salu hela sommaren - tydligen var det inte så många som var riktigt intresserade..

 

Undra vilken säljskola dom gått - för Kurby dammsugare? 

 

Fick inget seriöst intryck av dom när jag var där.

 

Det verkar tyvärr vara deras sätt att sälja/förmedla, vi var med om exakt samma sak. Allt skulle gå fort och det fanns massvis med andra spekulanter som ville köpa båten. Vi får väl se ifall de får den såld men jag tycker synd om personen som köper båten som kanske inte har lika bra koll eller är lite för godtrogen.

 

Sånt här får bara inte förekomma känner jag!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du vill hjälpa andra kan du skriva omdömen på

http://www.eniro.se

http://www.trustpilot.com

http://www.reco.se

Kommer inte på flera nu.

 

Var tydlig och ärlig och undvik personangrepp så får omdömet oftast ligga kvar. Dessvärre förekommer det att negativaomdömen "försvinner", troligen efter påtryckningar från företaget som fått den negativa kritiken.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara mest en massa floskler på deras hemsida, "störst och tryggast" bästa villkoren på marknaden ....

Det krävs lite för att leva upp till dessa ord.

 

Bra att det sprids information om de agerar i verkligheten!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blev precis kontaktad av en person som sa sig känna de på emarin väl och som ville förklara att det har skett ett stort missförstånd.

 

Eriksson Marine menar på att båten säljes som ett renoveringsobjekt på land pga att de inte kommer kunna testa den men det har aldrig ens kommit på tal eller varit aktuellt utan från första kontakt har de varit väldigt tydliga med att ALLA båtar levereras sjösatta och ordentligt genomgångna.

 

Detta var ju en bra nyhet tänkte jag och ringde upp säljaren igen för jag är ju trots allt intresserad av just den båten men då visade det sig att de ville ha 60.000 kronor mer för båten då vilket var helt nytt för både mig och min sambo som har varit delaktig i alla samtal och möten med företaget.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...