Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
tobbo166

Placering av ankarspel och lämpligt märke/modell

Rekommendera Poster

Hej,.

 

Var på båtmässan. Lewmars ankarspel kostade ca 20000 kr med 8 mm kätting. Erlandsons m.fl. kunde offertera ankarspel för under 10000 kr, annat märke.

 

Är det Lewmar man ska satsa på? Eller duger de billgare, vi ska inte jorden runt utan ARC 2018 t/r, säkert bytt båt 2020 så...

 

Redan nu medge att jag kan mycket lite om ankarspel, aldrig haft en båt med sådant på fördäck, och nu ska det alltså monteras på Norlin 37, 8 ton.

 

Jag trodde på mässan att det man ska ha är den här typen, efter att ha pratat med utställare och säljare:


 

Dvs motorn under däck.

 

Men hörde sen att man kan ha kättingen i ankarboxen på fördäck. Det skulle förenkla oerhört för oss, slippa göra genomföring, ankarbox, rör till ankarboxen osv. Och vi har ont om stuvutrymmen.

 

Men, Lewmar representanten sa att man bör ha 70 cm djup ankarbox, antingen direkt under genomföringen där ankarspelet sitter, eller längre ner a la Hallberg Rassy, med rostfritt rör ner till box, ok om bockat, behöver inte vara 100% vertikalt. Kraftig PVC duger trodde han, inte för klen diameter dock, kättingen bör få utrymme.

 

Så vad ska man satsa på. Om man har kättigen i ankarboxen får man ju inget vertikalt fall och då måste vi väl köpa en annan typ av ankarspel, med motorn ovanför däck? Posta gärna exempel på sådant man använder i kombination med att ha kättingen i ankarboxen uppe på fördäck? Vår ankarbox är ju ganska långt fram nära stäven, så jag förstår inte hur det ska gå till, men nån kanske vet? :)

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte självklart att motorn ska sitta under däck eller lucka. Vattnet rinner nedåt och sipprar gärna om tätning är minsta otät. Kan finnas riskfria kontruktioner men värt att kolla upp googla eller sprängskiss. Vet en som svor över sitt underdäcksplacerade spel när  han såg att motorn rostat sönder. 

 

Hittade Jerk Oldenburgs inlägg på 

 

http://www.dromresan.com/stora-utrustningsenkaten-del2/

 

”Motorn är monterad under däck, rotationsaxeln är vertikal. Usel. Omöjligt att få tätt runt motorn, som rostar och ger upp andan. Köp inte.” Jerk Oldenburg, Monsun 31, SL Sprint 1000

 

Ett spel med mekanism och motor på däck ger enklare åtkomst för kontroll och smörjning. Montering på däck medför förstås att spelet spolas över ibland så en spruthuva som man kan sätta på vid behov kan vara på sin plats. Kan räcka med plastpåse och gummisnöre. Ta gärna en koll av insmörjning innan resan så är det ingen konst om nåt skulle strula. 

 

Råkade själv låsa spelet, ett över-luck-monterat Lewmar Profish 700 av misstag så ankaret inte gick att sänka. Tog isär spelet och upptäckte sen en låssprint som åkt ut av misstag så hjulet (kabelaret) inte gick att rubba. Såg då att det inte var helt vattentätt men verkade som alla kuggar/axlar var rostfria. Gäller förstås inte motorn men den sitter nog mer vattenskyddad. Lättmeckat med spelet på ovansidan av ankarboxens lucka.

 

Hittade även detta

 

http://www.cruisersforum.com/forums/f118/lewmar-anchor-windlass-1000-motorgearbox-maintenance-148738.html

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel med vertikal axel har större problem med läckage. Med horisontell axel så rinner vattnet inte ner i motorn.

Jag har mitt ankarspel (horisontell axel) monterat under luckan till ankarboxen i fören och kättingen ligger under spelet nere i botten av ankarboxen. Inga rör som leder kättingen. Det har hitintills fungerat klanderfritt. Du måste bara ha tillräcklig höjd under ankarspelet så att kättingen kan ringla sig ner.

 

Välj helst ett ankarspel utan frifall. Genom att "spela ut" ankarkättingen så får du bättre kontroll på utmatningen. Med frifall så rusar kättingen ut helt okontrollerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lösa problemet med att du ev har för lite fallhöjd så investerar du i rostfri kätting. Det beror på att den "rinner" bättre ner och inte klibbar ihop i stuven och gör en stor hög?

 

Problemet med en motor under däck är svårare att lösa. Om du inte kan montera så att motorn hamnar bakom ett skott (dvs inne i båten och inte i stuven) så kommer den att rosta. På grund av att kättingen tar in fukt i stuven... Knappast pga att det läcker?

 

Solklart enklare att serva en winch om du har den på däck.

 

Sedan tycker jag absolut du ska ha frifall, det är en bra option. Du behöver ju inte använda fri fall förrän det behövs....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...