Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
fander

Prisstatistik

Rekommendera Poster

Hej!

Vi kommer sälja vår Yamarin 64 DC och försöker hitta prisstatistik för att se hur mycket vi kan begära för den. Vi vill få den såld i vår. Jag har hittat information på www.sokbat.se, men det står inte så mycket om vad som ingår.

Vi har en bromsad kärra boggie, GPS 420s, nautilock, securemark, Trackme, mm mm. Vad anser ni vara rätt prisspann?

Båten Yamarin 64 DC 2007 150 hk AETX körd 104 timmar. Servad hos auktoriserad Yamaha center.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi kommer sälja vår Yamarin 64 DC och försöker hitta prisstatistik för att se hur mycket vi kan begära för den. Vi vill få den såld i vår. Jag har hittat information på www.sokbat.se, men det står inte så mycket om vad som ingår.

Vi har en bromsad kärra boggie, GPS 420s, nautilock, securemark, Trackme, mm mm. Vad anser ni vara rätt prisspann?

Båten Yamarin 64 DC 2007 150 hk AETX körd 104 timmar. Servad hos auktoriserad Yamaha center.

Jmf med t ex bilar så säljs det så otroligt få ex av båtar, speciellt om man ska börja jämföra specifik utrustning mm. Båtar blir svårvärderade och får nog sägas säljs/köps rätt mycket på känsla där statstiken endast är en ganska grov fingervisning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jmf med t ex bilar så säljs det så otroligt få ex av båtar, speciellt om man ska börja jämföra specifik utrustning mm. Båtar blir svårvärderade och får nog sägas säljs/köps rätt mycket på känsla där statstiken endast är en ganska grov fingervisning.

Hej!

Tack för svaret, det är det som gör det svårt.

Någon sorts inbyteslista borde de väl finnas såsom det görs för bilar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du får göra en sökning på Blocket och jämföra med vad andra liknande båtar kostar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror du får göra en sökning på Blocket och jämföra med vad andra liknande båtar kostar.

Kanske någon som köpt eller sålt motsvarande båt och kan ge en fingervisning? Blocket har 2 båtar i jämförbart läge, dock utan kärra. De 2 jag hittar ligger mellan 299 (åm 2006) och 310 (åm 2008), men de är ju osålda...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där har du ju problemet, blocket är det som inte är sålt! Då jag har sålt bilar så har jag tagit statistik från blocket under en period och jämfört med vad som ligger kvar efter några dagar. Detta funkar dock bara på stor marknad och att man vet vad man vill ha (ex. två år gammal passat är lättare än 10 år gammal "bil").

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tänkte jag att det inte behöver vara en exakt samma modell, utan mer typ (kan inget om den här typen av båtar...). Om någon vill köpa just din båt, tja - vad söker man på? Vad finns det för liknande fabrikat av samma typ och storlek (daycruiser, nordisk/europeisk, utombordare, c:a 10 år gammal, 6-7 meter) - då får du mer rättvisande.

Här är lite att bläddra igenom, http://www.blocket.se/hela_sverige?q=daycruiser&cg=1060&w=3&st=s&ps=&pe=&c=1061&blm=4&ca=11&is=1&l=0&md=th

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med rätt pris är den såld på en vecka då det är en poppis båt. Har sålt en liknande för två år sedan o den var prissatt för o säljas o jag hade kö på köpare. Tyvärr är väldigt många båtar på blocket överprissatta. Man kan ibland undra om folk verkligen vill sälja eller mest är intresserade av o visa bilder på båten. Det kan kanske va ide o sälja kärran separat då många bara vill ha en båtupptagningsvagn. Jag tror att utan kärran är ett realistiskt avslut nånstans i spannet 250 - 260 tusen. Kärran har jag svårt o värdera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för er input. Kärran kommer gå med båten. Jag vill inte ha kvar den och försöka sälja den separat känns svårare. Jag tror jag fått rätt intervall på priset, mao er input och blocket pris på 64 DC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att kärran kan ha ett negativt värde för den som absolut inte vill ha en kärra.

Därför tycker jag du ska vara beredd att sälja utan kärra.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aa. Det kan va bra att lägga ut krok på kärra separat.

När en bekant köpte sin båt sent en höst, den skulle i sjön när dom sista togs upp. Han hade prutat som f.. nästan så säljaren grät... på båten. Säljaren hade sagt att vaggan som ingick var värd xxx tusen. Köparen sa att "den är väl snarare värd ett par tusen till" det höll säljaren med om... ok sa köparen, "då drar vi av det... för jag vill inte ha vaggan"

Inte alltid bra att saker "ingår"

Jag hade själv nästan köpt en bil en gång. Hade pengarna i näven när säljaren pekade på en spojler bak, som jag trodde var standard, å sa nåt "värde"

-va!!! är det inte en sån på alla såna här. Två borrade hål, som kan rosta, och en plastbit.... nä.. endast pga detta, för säljaren självklara mervärde, blev det en annan likadan bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag sålde min Yamarin 64 '05 150 hp yamaha (270 timmar) förra året i februari med en obromsad kärra dock. Begärde 250 o fick 247,5. Sålde den på 10 minuter vid visning med flera köpare så det var nog billigt, men jag hade ju redan beställt ny båt..:)

Min kompis köpte en månad senare en '06 i Uddevalla för 225, men det var ett otroligt lågt pris för tiden.

Om båten är i väldigt fint skick, t ex utan fula repor i det blå skrovet, skulle jag väl tro att du enkelt hittar en köpare på 260 med en bromsad trailer som är ovärderligt att ha till en sån båt. En sån bra båt till de pengarna, det är ju möjligt för många att hosta upp en sån summa, skulle jag kanske prova 269-275 med på Blocket om jag inte var desperat att sälja snabbt. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant! Jag har länge tyckt att 64:orna legat galet högt på blocket (7-10 år gamla båtar väl över 300 tsek)och undrat om de verkligen blivit sålda. Då fick man lite svar på det.

Jarb: Har du sålt din 64:a ? Vad har du för båt nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sökbåt.se finns det statistik för vad olika båtar har sålts för de senaste åren gå in på sokbat.se och där väljer båtdatabas och

Välj den båt du är intresserad av

Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...