Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
nicab

ankare till 3,6 ton segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej Har en Bruce kopia 7,5 KG till en 3,6 ton segelbåt är inte det lite klent? Jag funderar på 10-15 Kg eller CQR?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ett litet citat från seasea.se. Tips om ankare: [KUR]Lättviktsankarna domineras av äkta eller kopierade Danforth eller Bruceankare. De billigare kopiorna säljs under många namn. Ett lättviktsankare antingen fäster eller fäster inte. Man talar ofta om ankarets vikt kontra båtens deplacement men egentligen har dessa storheter inget samband. Endast på ren sten-botten har ankarets tyngd en viss betydelse, annars är det ankarets förmåga att skära genom bottenvegetationen och gräva ner sig i dy eller sand som är det avgörande för hur pass bra det håller. Här har oftast små lättviktsankare en fördel över de stora tunga.[/KUR] Har för mig att jag på annat ställe läst att 7,5 kg räcker till 4 ton. Jag antar att det beror på bottens beskaffenhet och läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med ovan skribent, har själv en seglare på 6 ton med 2st 10 kilos ankare, de räcker gott och väl till. använder enbart Bruce ankaret akter och har aldrig mött på större problem, tvärtom suttit nästan för hårt ibland. Ditt ankare borde väl räcka till vikt av båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kenta

Jag har haft ett 7,5 kg (äkta) Bruce till min 5 tons segelbåt i 8 år och det har aldrig släppt. Men jag använder också ett par meter kätting närmast ankaret så det blir lite mer vikt och bättre vinkel. Jag tror att det kommer att räcka bra i ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...