Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Parca22

Vindinstrument, nice eller need?

Rekommendera Poster

Som nybliven seglare så vore det såklart "nice" att få ett mer precist värde på den vindstyrka jag nu bara uppskattar. Vindriktning får jag i dagsläget av min Windex. Min fråga är i grunden: är jag i behov av ett mer avancerat vindinstrument för att bli en bättre seglare?

Att det finns olika uppfattningar om detta på det här forumet, precis som vad det verkar ALLA frågor, det behöver Ni inte berätta för mig, men om någon kunde förklara hur dessa avancerade tingestar fungerar - så att jag kan bilda mig en egen uppfattning - det vore jag tacksam för.

Med vänlig hälsning

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vi bytte båt ifjol och den vi bytte till saknade vindinstrument.De är nu inköpta och monteras i vår.För oss självklart. Att bekvämt kunna hålla koll på vindriktningen utan att titta på Windexen är värt mycket för oss liksom att ha koll på vindhastigheten.

Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag som knappt använder windex under segling säger najs - knappt det.

Jag använder enbart windexen på undanvind, i övrigt seglar jag på telltailsen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man sparar mycket nackspärrar genom att titta på instrumentet i stället för Windexen. Dessutom mycket bekvämare i regn.

Jag hade ingen vindmätare på min förra båt och saknade den inte. Nu har jag en och skulle inte vilja vara utan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du är relativt ny inom segling så tycker jag att du ska vänta! Du kommer lära dig snabbare och få bättre känsla om du lär dig segla utan distraherande instrument.

Att stirra på olika displayer blir man inte en bättre seglare av.
Vindinstrument kan för mig fylla två funktioner:
1. Vid kappsegling på sådan nivå att 1/10knop och 1grad gör skillnad så är instrumenten en förutsättning för att klämma ut just de där sista sekunderna runt banan.

2. Om autopiloten är så avancerad att den kan styra på vindinformation och en vill utnyttja det.

Köp en billig lite vindmätare att hålla i handen för att få ett mått på hur mycket det blåser så lär du dig snart att bedöma det utan instrument. 
Logg är bra för att få facit på om du gör rätt eller fel när du provar olika saker som trim etc. men det förutsätter jag att du redan har.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-03-10 vid 11:05 skrev Paradise:

Hej

Vi bytte båt ifjol och den vi bytte till saknade vindinstrument.De är nu inköpta och monteras i vår.För oss självklart. Att bekvämt kunna hålla koll på vindriktningen utan att titta på Windexen är värt mycket för oss liksom att ha koll på vindhastigheten.

Pär

2016-03-10 vid 11:31 skrev Gaidin:

Man sparar mycket nackspärrar genom att titta på instrumentet i stället för Windexen. Dessutom mycket bekvämare i regn.

Jag hade ingen vindmätare på min förra båt och saknade den inte. Nu har jag en och skulle inte vilja vara utan.

Varför tittar ni så mycket på windex? Jag gör det bara på plattläns.

På alla andra bogar tittar jag på segel och telltales, det är ju bara seglens relation till vinden som är intressant egentligen.

(Utom när jag trimmar stor på kappsegling, då tittar jag på segel och siffror)

2016-03-10 vid 11:14 skrev Peter_K:

Jag som knappt använder windex under segling säger najs - knappt det.

Jag använder enbart windexen på undanvind, i övrigt seglar jag på telltailsen.

+1

Och när storen ska hissas! Då är det bekvämt att titta på windexen för att sikta rakt in i vinden från början! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skrev inte att vi tittar mycket på Windexen. Men med ett gammalt diskbråck i nacken behövs inte då mycket. Håller med om att för segeltrim är det hur seglen står dom gäller, förstås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att segla utan vindinstrument (och kanske logg, lod, kompass mm) är kanhända ett sätt att vara närmare naturen och elementen och kan också kännas mera sportigt. 

Jag skulle också vilja koppla det lite till båttyp, t.ex en klassisk M30 är en sportmaskin där man inte behöver så många instrument för att få den rätta upplevelsen medan en 45 fots modern familjebåt känns lite tom utan instrument och där blir seglingen lite mer en kombination av instrumentövervakning och förflyttning med vindkraft.

Fjällvandring eller husbil?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag seglar alltid någon gång varje säsong över en natt. Då är instrument oumbärliga helt enkelt.

Men för att segla bara så räcker ju en vindex. Segeltrim tar du med ulltrådar i seglet, typ 4-5 st!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag e åxåvi stort sett nybörjare. .. fem somrar.

på min första båt fanns ingen utrustning alls. Skaffade windex. Tyckte direkt att det var stor hjälp.

På min andra båt fanns windex och vindmätare, som mäter styrka ej riktning. Vindstyrkemätaren har jag aldrig egentligen haft nytta av. "Man" ser ju och känner och lär snabbt känna igen om och hur mkt det blåser. Sen kan det ju vara lite roligt att veta, nytt rekord typ.

På den tredje, nuvarande, båten finns även vindinstrument som visar riktning... har väl först nu tredje sommaren, börjat snegla lite i den fast vet inte om jag skulle sakna den. Windex syns ju även på natten om du har lanterna som lyser upp underifrån, den är reflekterande. Fast då finns det en poäng med instrumentet.

sen är det väl vad du blir van vid..

min prio, om jag skulle vara tvungen att välja bort en pryl i taget.

1. Vindstyrka instrument

2. Vindriktning instrument

3. windex

4. Telltails

5. Djupmätare

6. Kompass

mao. Min prio högst siffra viktigast.

Så för att lära dig segla... mekaniska hjälpor tror jag på. Sen kan du ha hjälp "nytta" å glädje av annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Håller med de som säger att vindinstrument inte gör dig till en bättre seglare, men kanske försvårar/distraherar.

Lär dig styra och skota efter upplevd vind, båtens rörelser, segel och telltails och få in själva känslan och förståelsen.

Telltails är absolut nödvändiga tycker jag.

Jag gillar att slänga ett öga på windexen någon gång då och då, så den vill jag ha.

Thats it!

På nuvarande båt har vi vindinstrument på gott och ont. Jag kan själv styra ca.+/- 1 grad på instrumentet, men det beror nog uteslutande på att jag har känslan sedan barnsben. Ingen annan har lyckats något vidare och för nybörjare blir det mest förvirrande och krävande och blockerar sälva förståelsen för seglingen. Det blir mer som ett spel där det gäller att dra i en spak eller vrida på ett hjul så att ett visst tal hela tiden visas.

Googla på Granboken så hittar du utförliga beskrivningar från Gransegel om hur/vad du ska göra i olika situationer för att båten ska segla så bra som möjligt.

Skillnad/likhet på windex och vindinstrument;

Båda visar upplevd vindriktning, dvs den vindriktning som seglen utsätts för. Den upplevda vindriktningen är summan av verklig vind och fartvind.

Windexen visar riktningen analogt och utan värde medan vindinstrumentet kan visa riktningen både digitalt (ett tal) och analogt.

Vindinstrumentet kan dessutom - om det finns en logg ansluten - visa verklig vindriktning och verklig vindhastighet. Enda gången jag tycker jag har glädje av det är när jag seglar spinacker i lite hårdare vind för att inte luras att tro att det nästan inte blåser alls.

Vindinstrumentet kan kopplas till datorn för att få ut en massa data om fart och vind som du kan analysera och se när båten seglar bäst och till autopilot för att styra efter vinden. Båda är överkurs tycker jag.

Till vindinstrumentet kopplas ofta även ekolod, temperatur i vatten och luft, batterispänning, mm. Najs!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur i 17 har jag klarat att segla i alla år? Vindex på förra båten men jag tittar aldrig på den. Nä fel, ibland om jag skall upp i vindögat så kan det vara lite lättare att hålla sig kvar där. Men den där rackarn snurrar runt lite som den vill när båten kränger så ....det går lika bra utan.

Bästa vindexen sitter mellan öronen å näsan.

Talltails. Ett par kan hjälpa. Mest de som sitter i förkant på storen tycker jag.

Vindhastighet. Kränger det för mycket är det för mycket segel uppe. Bättre haft en härlig seglats med byar över 10 m/s utan man visste om det än att ligga i hamn å inte våga ge sig ut för det blåser 7-8 m/s å kan bli högre i byarna å inte segla.

Bla i Höganäs hamn finns en stor skylt med vindhastigheten. När den drar sig uppåt 7 m/s går inga båtar ut.

Den bäste å det bästa med sk plotters, el. sjökort i dator är att man ser båtens position. Ser på kortet att "här" är jag. Med respekt för alla felmarginaler. Så den finnessen tycker jag är det bästa. Skönt att slippa ta pejlingar med kikaren med kompass å kryssmäta. Å kanske flytta brickor på sjökortet. Eller en pennmarkering el dyl. Resten av instrumenten kan man avvara. inte ens "najs", tar  bort upplevelsen från det man kan få med sina sinnen. Kör lite som "hjälten" Stjärnornas krig, lita på dina sinnen, träna upp dem. Dem har du alltid med dig. Kunskaper å erfarenhet är lätt att bära å drar ingen elström å går inte sönder, behöver ingen startid. Den enda tid det tar är att skaffa den. Så ut å segla å känn!

Kappseglarna är ett släkte för sig. Bry dig inte om dem såvida du inte är biten av tävlingsjävulen själv. Då kommer du att ordna det du anser behöva ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-03-10 vid 19:15 skrev Ruskpricken:

Talltails. Ett par kan hjälpa. Mest de som sitter i förkant på storen tycker jag.

Eh, va? I framkant på STOREN? Den var helt ny måste jag erkänna. Prova att segla mot dom i framkant på focken nån gång istället... :-)

Citat

Kappseglarna är ett släkte för sig. Bry dig inte om dem såvida du inte är biten av tävlingsjävulen själv. Då kommer du att ordna det du anser behöva ändå.

Suck, kan vi inte slippa dessa försök till polarisering. Vi är alla SEGLARE, men av nån anledning finns det en del som absolut måste försöka förminska oss som även gillar att kappsegla? Jag har aldrig hört liknande åt andra hållet, antagligen för att alla som gillar kappsegling gillar segling i alla former...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med helt. Dom som seglar gör det förmodligen för sin skull på sina villkor, några tävlar dessutom, andra inte. Jag har inte tävlat på riktigt fast ändå allltid på nåt sätt "så häftigt att farten är viktig när det går så sakta som segling"... :)

Segla kan jag ändå göra för endast njutningens skull... kappsegla med alla som e påväg åt samma håll gör att jag lär mej.... även om det inte är "på riktigt".

Tennis skulle jag inte kunna spela utan att räkna poäng.. andra kan.

nä... hoppas ingen behöver försöka leva någon annans liv eller tvingas leva någon annans båtliv utan njuta på sitt sätt tävlandes eller ej, med eller utan motor, där det är trångt eller vid egen ö, bara över dagen eller längre perioder...

Här, faktiskt, kommer jag på mej själv att stämma in i och hålla med om att "tänk om alla gjorde så"... skulle vara väldigt illa..

njut på ditt sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äsch...nu var jag där igen, ibland svårt att uttrycka det man menar.

Alltså när förseglet speglar/slår in på storseglet kan det var svårt att se tycker jag. Å då är de tailtells som sitter där väldigt bra för mig.

Det var ungefär det jag menade. Hängde du med nu Jonas P hur jag menar?

Synd att jag tolkades som att jag försöker polarisera, nä....men jag är så långt ifrån kappseglingsjävulen man kan komma.

Alltså så här. När två sådär närapå likvärdiga seglare råkar komma i närheten av varandra så nog börjar både den ena å den andra skota lite å trimma å  titta på alla linor å seglen å döljer smilet när de lyckas segla förbi någon. Det är sånt jag syftar på.

Samt de där som är fanatiska å skall trimma hela tiden det minsta lilla för att ständigt vinna den där lilla 1/10 dels knopen men kommer ändå inte till viken före.  En liten grad fel å  vinden lite svagare där man är så har man ätit upp den där vinsten. Folk som håller på sådär anser jag lider av kappselglingjävulen. Det var det också jag syftade på.

Som Thallata å flera av hans kompisar å folket borta  i Kungshamn säger:Varför har du bråttom? Trivs du inte på sjön?

Så visst får å skall alla segla som de vill. Å blir man lyckligare med en vindmätare så köp en. Jag har klarat mig utan  å jag tror jag njuter mer utan alla "najs" saker än de som har fullproppat med allt möjligt. Å de som blir ställda om nått av dessa går sönder, dem tycker jag synd om. De har missat nått i sin jakt efter prylar.

Ja, det var mina synpunkter på det hela. Sån är jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, kul att se att det finns intresse att diskutera sådana här saker mitt i vintern :P...

Men, men, om två månader så hoppas jag redan kunna tillgodoräkna mig ett antal distans​!

Det har varit intressant att se Era svar; dessa sammanfattar jag med NICE, men jag har ett par reflektioner:

• Att det är lärorikt att få en känsla för vind och segel istället för att sitta och stirra sig blind på instrument, det är självklart - åtminstone så länge som inte seglen automattrimmas efter instrumentens värden. Och när den dagen kommer, då kan man lika gärna köra motor.
  • Som mer eller mindre nybörjare har jag inget annat mål än att bli en bättre seglare. "Känslan" jag har är att 70% av seglingen lärde jag mig den första timmen, men att det kommer ta mig 5 år att ta nästa 10% och en hel livstid att ta ytterligare 10%. De sista 10% reserveras för de som arbetar med segling, och det kan inte vara mer än någon promille av alla seglare.
  • I mitt lärande är jag ödmjuk och prestigelös. Visst är jag biten av "tävlingsdjävulen", det är medfött, men den jag tävlar mot är mig själv. Jag har inga behov av att vinna klubbtävlingar eller ens segla jämnt med grannen på fjärden - däremot vill jag kunna nyttja min båt och dess utrustning så optimalt jag kan för min egen del.
  • Windexen ser jag som självklar, den underlättar med kraft min segling hittills. Jag köper definitivt argumenten att slippa nackspärr, men detta kanske inte motiverar ett så pass dyrt inköp som avancerad vindinstrumentering.
  • Något som kanske motiverar ett inköp är däremot möjligheten att få ett system där autopiloten kan segla på vinddata. Tyvärr kräver det en total systemombyggnad, så jag får spara det till nästa båt, jag är inte säker på att få igen de pengarna på en Compis från 70-talet.. ;)
  • Nattsegling är ett bra argument. Jag har upplevt det svårseglat de nätter jag varit ute, trots att jag har windex. Tack högre makter för att den svenska sommarnatten är så kort som den är dock...
  • Avseende rädslan för att bli inblåst p.g.a. att jag vet den verkliga vindstyrkan är jag inte rädd för, även om jag förstår problemet. Det skulle nog snarare styrka mig till att våga gå ut oftare.
  • N​är jag seglar har jag inte bråttom att komma fram. I sådana sällsynta fall startar jag motorn. Däremot kan jag känna att den där graden som nämndes kan vara nog så viktig om man t.ex. avser att köra 24h (som jag planerat i sommar). Någon eller ett par grader på långa slag bygger ju lite distans.

Som sagt, tack för Era svar. Min slutsats är att köra något år eller så till utan instrument för att lära mig segla utan dessa. Detta liknar sättet jag använder min tämligen sofistikerade plotter på - för att kontrollera att jag läst sjökortet rätt - inte att navigera efter. Om jag i ett senare skede fattar ett nytt beslut kommer jag förmodligen att grunda det på ett citat ur tråden ovan "Då kommer du att ordna det du anser behöva ändå" :D

Ha d gött

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan lägga in min erfarenhet av detta också. Jag gillar iofs prylar vilket såklart påverkar mina åsikter. Men jag tävlar bara med mig själv och jag vill såklart göra så bra fart som möjligt, jag är egentligen inte så intresserad av att jämföra mig med andra.

Jag använder vind- och vindriktningsmätaren vid segling. Inte för att jag stirrar på dom hela tiden, men när jag funderar på om den fart jag håller är rimlig kan de ge mig ett snabbt svar. Jag har med tiden lärt mig farten vid olika vindvinklar, och vet t.ex att vid en viss vindvinkel så gör båten 1 knop per sekundmeter vind. Så när jag funderar på om det är rimligt att "bara" göra tre knop just nu, så kan en koll med vindmätare och vindriktningsvisare ge ett snabbt svar på om jag sitter och sover eller inte. Det kan vara svårt att avgöra om det blåser tre eller fyra sekundmeter men av instrumenten får jag omedelbart svaret på om det är tre, fyra eller kanske 5 knop båten borde göra.

På samma sätt kan instrumenten t.ex. tala om att farten gått ner trots att vinden inte har mojnat men att den vridit något. Och visst, en riktigt erfaren seglare ser det direkt i seglen eller kanske känner det i håret att vinden vridit några grader, men för mig är det en fingervisning om att nu måste jag arbeta lite mer med segeltrimmet. Resonemanget från några ovan verkar vara att det är bara att trimma, men det kan vara svårt att i alla situationer veta vad som är optimalt trim om man inte vet vilkent fart man borde kunna ha. Tävlar man mot andra ser man att man gör mindre fart än optimalt, men är man ensam är det instrumenten som ger den informationen!

...

Och angående Vindexen, den kan fungera till viss del, men min erfarenhet är att den alltför många gånger inte blir korrekt justerad trots idoga försök på våren. Än är det ena sprötet, än det andra som av någon anledning ligger fel. Och 5-10 graders vindskift är inte alltid lätt att se där uppe i masten heller. Vindmätaren däremot är fastskruvad och där finns inget att försöka rikta in, så den stämmer alltid.

Slutligen, blåser det lite och man har en längre sträcka att gå så är det också skönt om autopiloten kan ta över styrningen och hålla höjden mot vinden. Detta kräver också vindinstrument.

Bara mina tankar om nyttan av instrument. Och som synes så gillar jag dom och tycker dom är mer nyttiga än bara nice to have :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...