Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
geronimoe

Hjälp med renovering av 1966 Mercury kiekhaefer 500 (merc 500)

Rekommendera Poster

Hejsan alla

Jag har kommit över en gammal 60-tals sportbåt av okänt fabrikat med en Mercury kiekhaefer 500 motor. Motorn ska vara konserverad, dock oklart när den var igång senast. Jag har aldrig pysslat med båtmotorer tidigare. Dock en hel del bil och MC, så jag besitter bra till mycket bra mek och motorkunskaper. 

Det ska inte bli någon orginalrenovering till superskick, utan tanken är att det ska flyta, vara driftsäkert och se skapligt bra ut.

Vad bör jag göra med motorn? Vart börjar man? Var hittar jag information om motorn? (sprängskisser, specifikationer mm) Vart hittar jag reservdelar (bla saknas gasreglage "mercontrol"), hur tar man reda på vilka modeller av mercontrol som passar? Räcker det att kontakten har lika många stift?

Som sagt 1000 frågor. Jag kommer söka efter information i amerikanska forum också och postar väl här om jag hittar något intressant som är värt att dela med sig av.

MVH

post-108475-0-92501100-1457561185_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ptja nya tändstift, ny olja i växelhus samt ny impeller. Ev en ultraljudstvätt av förgasarna om det stått gammal bensin i dom så kan dom vara rejält igenbeckade.

Reglage mm har jag däremot inget förslag på rak arm hur du ska hitta, men sondera internet är ju en bra början..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...