FishkarN 0 Postad 9 Mars , 2016 Hejsan, nu ska jag FÖRSÖKA förklara för er vad mitt problem är.. Motorn är en Johnson 25hk 1984 med styrpulpet. Var nyss nere och försökte lista ut hur jag skulle gör för att få motorn att varva fullt vid fullgas. jag vet inte vad delen heter, men ( gaspinnen ) (den pinnen som trycks ner när man gasar) går inte ner hela vägen när man ger fullgas på motorn, men om man trycker ner gasen med fingret, så går det att gasa motorn FULLT. motorn gasar bara ca 55% när du gasar med gasreglaget, men du kan gasa mer om du använder fingret på gasen! är så SJUKT dålig på att förklara, hoppas ni förstår... Vill få fullgas när jag gasar med reglaget, men det går inte, har pillat och tittat på ALLT.. Min ända lösning är att försöka bygga någonting som gör att utväxlingsbrickan går utåt ännu mer,( brickan som flyttar på gaspinnen) men vet inte hur.. man kan trycka ner gasen ca 3 cm till, även om du gasar fullt med reglage vajern, har tyvärr inga bilder... tacksam för alla svar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Mars , 2016 Ta bild. låter som vajer är för lång. hölje för kort. nippel i änden, flyttbar?, glidit. något hoppat ur. något sönder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 9 Mars , 2016 Låter att vajern har blivit utnött med tiden och blivit för lång, byt till en ny. Eller så har du reglagebox som är inte kompatibel med din motor. Eller något utslitet i reglageboxen, har du öppnat och kollat ?Eller så är gasvajern felmonterad i motorn. Eller så är gasvajern förväxlad med växelvarjern (låter väldigt långsökt) i motorn eller styrboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 9 Mars , 2016 I en annan tråd härintill så lade Lintott ut en länk till verkstadshandbok till Johnson/Evinrude. Även du kanske kan finna något nyttigt i denna: http://boatinfo.no/lib/evinrude/manuals/1971-1989johnsonevinrude.html#/0 Det var nog mer än 30 år sedan jag skruvade med en Evinrude 35hk, minns bara att gasreglaget är ihopkopplat med förtändningen, så där skall man inte ändra på någonting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Mars , 2016 (redigerade) Hejsan, i den HÄR tråden från i höstas framgår att du själv har byggt en ny styrpulpet (inlägg #5) i nåt som förmodas vara en gammal Ocklebo (#4). Den forumtråden gällde visserligen installation av teleflex-styrning men man kan ändå förmoda att du "roddat" även med gas/shift-reglagen. Dessutom bytt motor från en Chrysler 6-hästare till denna Johnson25?Många saker kan gå snett vid såpass omfattande jobb ifall du råkar ha "tummen ens i närheten av handflatan". Funkar förresten teleflex-styrningen?Hmm... bra om du äntligen lägger upp litet bilder, går knappast att få en uppfattning om sakernas tillstånd annars!Finns f.ö. reservdels-skisser för Johnson HÄR, hittar visserligen ingen bra skiss på gasreglagets infästning i motorn. Skall ju funka bra ihop med rorkultens reglage mm.Hos boatinfo.no finns även en verkstadsMANUAL (gällande alla 1-60 hk & 1971-1989). Avsnittet 7 omfattar många sidor så bläddra gärna, på sidan 7-4 antyds enligt bilden nedan att felet nog ligger hos reglaget snarare än i vajerns infästning i motorn? Redigerad 9 Mars , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Mars , 2016 Regelagets/wirens slaglängd måste harmonisera med gasspjällsarmens slaglängd! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FishkarN 0 Postad 12 Maj , 2016 Fixade problemet! Gasmanicken som rör sig när man gasar, hade ingen (höjning) till gasen, så jag tog en plåtbit och lite metallspackel, så löste det sig! Hur enkelt som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser