Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Hajjen

Någon som kan båt-el

Rekommendera Poster

Hej på er!

Jag har en sea ray 240 ds med V8 mpi. Jag skulle vilja sätta in ett skilje relä, har ett startbatteri och 2 förbrukningsbatterier.

ska även hänga på drevet och provstarta med spolmuff tänkte jag. Någon som har lite mektips eller tips på en båtmekaniker i södra Sthlm, åva båtklubb.

Har en förhoppning om att komma i vattnet tidigt i år :)

Med vänlig hälsning, David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas skiljerelä är både billigt och enkelt att koppla in. 

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-2000024038/

 

Det är spänningsstyrt. Har man en solcellspanel på förbrukningsbatteriet så bryter inte reläet, när man stoppat motorn, förrän solen går ner  och spänningen sjunker. Personligen ser jag  inget problem med detta, även startbatteriet får ju en del laddning från solcellspanelen, även om det inte blir så mycket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller köp en laddfördelare, victron har någon för en tusenlapp, väldigt smidigt också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Biltemas såg ut att ha väldigt klena anslutningspunkter. Svårt att se på bilden, men ser ut att klara max 6mm² vilket i min värld är på tok för klent.

 

Fungerar med ett enklare relä tex Bosch

 

http://www.sutars.com/skyllermarks-produkter/grundsatser/

post-56103-0-60060400-1458984797_thumb.png

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Biltemas relä får man på 16 mm färdigpressad Skyllermarkskabel om jag inte minns fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket helljusrelä som helst funkar som skiljerelä.
 
Ett 70 A relä kostar ca. 100:- kr och
ett 100 A relä kostar ca. 200:- kr.

Skyllermarks Skiljereläsats 75 A kostar 698:- kr med ett par kablar.
Skyllermarks använder ett Boschrelä (332002155) och dessa är lite dyrare än andra. Till Syllermarks fördel måsta man säga att de säljer detta relä till ett jämförelsevis bra pris.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag satte 25mm2 på mitt biltemarelä utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla svar !

 

Funderar på att sätta ett smartrelä samt batteriövervakningsmätare (från seasea) på båda bankerna, men ha startbatteri som prio för laddning så man alltid kommer iväg från naturhamn tex. Tänker jag rätt nu?

 

Mvh David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av oss kommer att tycka att du tänker rätt och andra att du tänker fel.

 

Om jag hade en motorbåt skulle jag bara sätta ett skiljerelä - sannolikt det från Biltema - mellan startbatteri och förbrukningsbatteri så att jag inte av misstag förbrukar startbatteriet.

 

Om laddningen på något sätt ska prioriteras - vilket inte jag skulle göra - så skulle jag ladda förbrukningsbatterierna i första hand. Varför? Jo startbatteriet kan du förmodligen starta motorn med halva sommaren utan att ladda det medan förbrukningsbatterierna kan ta slut på ett dygn eller två.

 

Solcellerna på 100 W som jag skulle ha skulle ladda förbrukningsbatterierna. Med vår elförbrukning kan jag då ligga stilla hur länge som helst utan att starta motor eller elverk så länge solen lyser.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://elmco.se/skiljerelaer/13-batteriseparator-100a-1224v.html

Typ lika som biltema. Jag köpte ovanstående bara för att det inte var biltema, vem vet Biltemas kanske är bättre men nu tänkte jag så.

 

Jag satte ett sådant till mina MPI motorer, funkar mkt bra. Lägger ihop vid 13,2 volt när startbatteriet passerar den spänningen vilket i princip är ganska snart efter start.

Ligger spänningen längre stund under där skulle jag nog tro att det är gravt fel på start batteri eller totalt urladdat. För mig läggs start och förbrukning ihop efter ca 5 sekunder efter start. Använde mig av 25 mm2 till anslutningarna. På mina 6,2 MPI fanns inte den signalen som lägger ut spänning från generatorn vid laddning utan ett spänningsstyrt var enda alternativet om jag inte kopplade på tändningen som inte är att rekommendera. Skulle gått att lösa med fördröjningskrets men bara krångligt. Alltså Skyllermarks är inte spänningsstyrda.

 

Sätter du en sån fördelade att startbatteriet skall upp i 14,4 volt full laddat innan det lägger ihop bankerna så är det ganska värdelöst som Mackey skriver, då står du där utan ström i förbrukarna ganska snart. Det är viktigt att kontrollera switch spänningen innan du köper grejerna.

 

Mackey har egentligen summerat allt bra men jag ville göra detta inlägg eftersom jag har MPI motorer.

 

Med vänlig hälsning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har batteribank på förbrukning 4 X 115 + start 85(till bägge motorerna) + agm 115 till bogp. parallellt med start. Skulle jag sätta förbrukarbanken som prio så möjligen kanske switchningen fördröjas med en halv minut. Det går ganska fort att komma upp i 13,2 även med tom förbrukarbank. På förra båten hade jag strömshuntar monterade och generatorn laddade aldrig Max någon gång, möjligen första sekunder vid start om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, mycket matnyttigt. Vad mycket kunskap och erfarenheter det finns hos så många.

En sista fundering, har hört att generatorn inte alltid vill ladda agm batterier då den kräver en annan ladd ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag laddar startbatteriet som prio mha generatorn - men förbrukningsbatteriern mha solpanelerna. Tycker det funkar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...