Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
JBlixth

Batteribank koppling Ctek DS250 Dual

Rekommendera Poster

Hej.

 

Är i farten med att byta ut mina batterier i båten.

Jag har en batteribank på 160Ah samt ett startbatteri på 70Ah.

Då jag upplevde att batteribanken inte laddades optimalt när jag gick för motor,

investerade jag i en Ctek DS250 Dual för att kunna optimera det hela lite grann.

 

Skissade upp ett kopplingschema, om någon med erfarenhet av batterier skulle kunna

ta en titt på det vore jag överlycklig. Så jag inte tänkt helt fel.

 

Kopplingsschemat ser ut som följande:

 

post-108462-0-03297300-1457428058_thumb.png

 

Tack

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se har du schematiskt ritat rätt. Vad kan din generator leverera? D250S kan bara ge ut 20A i laddning totalt. Har du t ex. en generator på 50 A måste du ha en smartpass också för att få ut dessa till fritidsbanken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se har du schematiskt ritat rätt. Vad kan din generator leverera? D250S kan bara ge ut 20A i laddning totalt. Har du t ex. en generator på 50 A måste du ha en smartpass också för att få ut dessa till fritidsbanken.

 

Min generator är på 50A, bör nog investera i en smartpass också. Tack för att du tog dig tid att titta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad jag kan se har du schematiskt ritat rätt. Vad kan din generator leverera? D250S kan bara ge ut 20A i laddning totalt. Har du t ex. en generator på 50 A måste du ha en smartpass också för att få ut dessa till fritidsbanken.

 

Min generator är på 50A, bör nog investera i en smartpass också. Tack för att du tog dig tid att titta :)

 

 

 

Beställde en Smartpass också för att komplementera. Funderar lite på var man bör lägga landströmsanslutningen, mot förbrukningsbatterierna, eller mot startbatteriet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Du lär ha en batteriladdare som ansluts till förbrukarbatteriet, sen ansluter du laddaren till Landström. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser jag rätt att Du tänker dra all ström (+) till motorn genom startnyckeln? 

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du? Du lär ha en batteriladdare som ansluts till förbrukarbatteriet, sen ansluter du laddaren till Landström. 

 

Självklart har jag en laddare mellan landströmmen och batteribanken. En hel elcentral faktiskt, som klarar av belastning utöver laddning av batteriet. Jag funderade mest på att Ctek lösningen är väl menat att kopplas startbatteri > ctek > förbrukningsbatteribatteri, bör jag då koppla laddaren (landströmmen), då den används mot förbrukningsbatteriet eller mot startbatteriet.

 

Landström/Generator => startbatteri => ctek => förbrukningsbatteri

 

eller

 

Generator => startbatteri => ctek => (landström) => förbrukningsbatteri

 

 

Ser jag rätt att Du tänker dra all ström (+) till motorn genom startnyckeln? 

/Claes

 

Nä, det är startmotorn, menat som iallafall, mest symboliskt för att visa att den är skiljd från förbrukningsbatterierna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kopplar laddaren på förbrukningsbatterierna, sen när det är fullt där så underhållsladdas startbatteriet av d250s. Kvaliten på din landströmsladdning av fritidsbatterierna beror således på din laddare.

Precis som diesel_pelle säger så har du kopplingschema i manualen:

CTEKD250S-56676_dd_500.jpg

Det som du får med smartpassen är en separat strömkrets(nedre högra ansluten till kyl i bilden) som bryter strömmen när kapaciteten i batteriet kommer under 20 %. Så orkar du kan du koppla om el så du sätter nödutrustning(VHF, navigation, lanternor etc.) på den vanliga anslutningen och sen annan skoj som kyl på den andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan är det det här med säkringar och brytare?

 

Eftersom Dual samtidigt är en regulator för solcellen så behöver den vara inkopplad 24/7 ?

Vilket innebär att du behöver en brytare placerad så att du kan stänga ner en förbrukarkrets som inte ska vara inkopplad när du lämnar båten men lämna solcellen inkopplad för att ladda batterierna.

 

I min båt slutade det med att jag drog en separat krets för laddningen och lämnade all matning från batterier till förbrukare som den var innan, dvs jag använde inte samma ledningar till Dual ( jag har inte just ctek Dual men en annan burk med samma funktionalitet, samma tänk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju både och det där. 

Jag har huvudbrytarna före cteksen för att jag vill kunna döda strömmen helt i båten. Cteksen är ju i sig elektronik som går på el. Jag har dock så jag kan bryta allt efter cteksen genom att jag har dvärgbrytare som säkring mellan banken och elpanelerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Blir nog bra det här tillslut, lite semesterpill :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller inkoppling av landström valde jag att koppla laddaren på startbatteri och låta CTEK'en sköta laddningen av förbrukningsbanken. På så sätt får man alla batterier laddade ordentligt plus att man i mitt fall, då min laddare inte är hypermodern med temperaturkompensering, får en effektivare laddning av förbrukningsbanken när den sköts av D250S. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...