JBlixth 2 Postad 8 Mars , 2016 Hej. Är i farten med att byta ut mina batterier i båten. Jag har en batteribank på 160Ah samt ett startbatteri på 70Ah. Då jag upplevde att batteribanken inte laddades optimalt när jag gick för motor, investerade jag i en Ctek DS250 Dual för att kunna optimera det hela lite grann. Skissade upp ett kopplingschema, om någon med erfarenhet av batterier skulle kunna ta en titt på det vore jag överlycklig. Så jag inte tänkt helt fel. Kopplingsschemat ser ut som följande: Tack Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Mars , 2016 Vad jag kan se har du schematiskt ritat rätt. Vad kan din generator leverera? D250S kan bara ge ut 20A i laddning totalt. Har du t ex. en generator på 50 A måste du ha en smartpass också för att få ut dessa till fritidsbanken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JBlixth 2 Postad 8 Mars , 2016 Vad jag kan se har du schematiskt ritat rätt. Vad kan din generator leverera? D250S kan bara ge ut 20A i laddning totalt. Har du t ex. en generator på 50 A måste du ha en smartpass också för att få ut dessa till fritidsbanken. Min generator är på 50A, bör nog investera i en smartpass också. Tack för att du tog dig tid att titta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JBlixth 2 Postad 8 Mars , 2016 Vad jag kan se har du schematiskt ritat rätt. Vad kan din generator leverera? D250S kan bara ge ut 20A i laddning totalt. Har du t ex. en generator på 50 A måste du ha en smartpass också för att få ut dessa till fritidsbanken. Min generator är på 50A, bör nog investera i en smartpass också. Tack för att du tog dig tid att titta Beställde en Smartpass också för att komplementera. Funderar lite på var man bör lägga landströmsanslutningen, mot förbrukningsbatterierna, eller mot startbatteriet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Mars , 2016 Hur menar du? Du lär ha en batteriladdare som ansluts till förbrukarbatteriet, sen ansluter du laddaren till Landström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 8 Mars , 2016 Ser jag rätt att Du tänker dra all ström (+) till motorn genom startnyckeln? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JBlixth 2 Postad 8 Mars , 2016 Hur menar du? Du lär ha en batteriladdare som ansluts till förbrukarbatteriet, sen ansluter du laddaren till Landström. Självklart har jag en laddare mellan landströmmen och batteribanken. En hel elcentral faktiskt, som klarar av belastning utöver laddning av batteriet. Jag funderade mest på att Ctek lösningen är väl menat att kopplas startbatteri > ctek > förbrukningsbatteribatteri, bör jag då koppla laddaren (landströmmen), då den används mot förbrukningsbatteriet eller mot startbatteriet. Landström/Generator => startbatteri => ctek => förbrukningsbatteri eller Generator => startbatteri => ctek => (landström) => förbrukningsbatteri Ser jag rätt att Du tänker dra all ström (+) till motorn genom startnyckeln? /Claes Nä, det är startmotorn, menat som iallafall, mest symboliskt för att visa att den är skiljd från förbrukningsbatterierna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 8 Mars , 2016 Det står i Ctek manualen hur de rekommenderar, se installationsschema 6. http://www.ctek.se/Archive/ProductManualPdf/SMARTPASS_SV.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 9 Mars , 2016 Du kopplar laddaren på förbrukningsbatterierna, sen när det är fullt där så underhållsladdas startbatteriet av d250s. Kvaliten på din landströmsladdning av fritidsbatterierna beror således på din laddare.Precis som diesel_pelle säger så har du kopplingschema i manualen: Det som du får med smartpassen är en separat strömkrets(nedre högra ansluten till kyl i bilden) som bryter strömmen när kapaciteten i batteriet kommer under 20 %. Så orkar du kan du koppla om el så du sätter nödutrustning(VHF, navigation, lanternor etc.) på den vanliga anslutningen och sen annan skoj som kyl på den andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 9 Mars , 2016 Sedan är det det här med säkringar och brytare? Eftersom Dual samtidigt är en regulator för solcellen så behöver den vara inkopplad 24/7 ? Vilket innebär att du behöver en brytare placerad så att du kan stänga ner en förbrukarkrets som inte ska vara inkopplad när du lämnar båten men lämna solcellen inkopplad för att ladda batterierna. I min båt slutade det med att jag drog en separat krets för laddningen och lämnade all matning från batterier till förbrukare som den var innan, dvs jag använde inte samma ledningar till Dual ( jag har inte just ctek Dual men en annan burk med samma funktionalitet, samma tänk) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 9 Mars , 2016 Det är ju både och det där. Jag har huvudbrytarna före cteksen för att jag vill kunna döda strömmen helt i båten. Cteksen är ju i sig elektronik som går på el. Jag har dock så jag kan bryta allt efter cteksen genom att jag har dvärgbrytare som säkring mellan banken och elpanelerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JBlixth 2 Postad 10 Mars , 2016 Tack för alla svar. Blir nog bra det här tillslut, lite semesterpill Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 10 Mars , 2016 När det gäller inkoppling av landström valde jag att koppla laddaren på startbatteri och låta CTEK'en sköta laddningen av förbrukningsbanken. På så sätt får man alla batterier laddade ordentligt plus att man i mitt fall, då min laddare inte är hypermodern med temperaturkompensering, får en effektivare laddning av förbrukningsbanken när den sköts av D250S. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser