Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Knox

Projekttråd segelbåt -73

Rekommendera Poster

Läckaget tätat, dock får det bli att byta genomföringen inför nästa säsong. 

Idag när jag servade motorn blev jag väldigt skitnödig efter att ha bytt båda bränslefiltren och drog igång motorn och varvtalet gick upp och ner i början, började motorn vibrera kraftigt när den gick ner på låga varvtalen, nästan så låga att jag trodde motorn skulle hinna dö. Efter det så hittade jag rödaktig olja läcka ur ett hål under motorn. Olja som jag vet är från backslaget (som är lite överfyllt). Vilket gjorde mig skräckslagen att något gått sönder bara sådär.

Men jag torkade bort oljan, drog igång motorn och varierade tomgångets varvtal. La även i växel en kort stund. Stängde av motorn, återstartade den och återupprepade processen tre gånger. I det lilla hålet oljan läckte från, kan man se att det är rött men det läckte ingenting mer under de 30 minuter processen tog att "locka" fram ett konsekvent läckage. 

LoW7ejil.jpg

Förutom kraftiga vibrationen motorn utsatte sig själv för, så när jag torkade bort diesel efter filterbytet under motorn slog jag i packningen relativt hårt. Tillräckligt hårt för att färgen den var målad i lossnade (det man kan se hänga). 

Någon som har en aning om jag faktiskt har ett problem eller om detta var en tillfällighet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraftiga vibrationer vid låga varv efter byte av bränslefilter. Då skulle jag misstänka att det finns luft kvar vid en spridare så att den inte öppnar ordentligt (luften komprimeras och "fjädrar tillbaka" istället för att det kommer en dieseldusch in i cylindern). vid måttligt mycket luft så kan det gå att köra bort det genom att köra på maxvarv (du pressar in en större volym diesel till spridaren så att luftbubblan åker med). Om det inte hjälper så får du göra om luftningen och vara extra noga vid spridarna.

 

Det kan även ha kommit in smuts i bränslesystemet vid filterbytet som hindrar bränsletillförseln. Att få bort det är nog mekanikerjobb (skruva ur och isär spridarna och ställa in dem igen).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraftiga vibrationer vid låga varv efter byte av bränslefilter. Då skulle jag misstänka att det finns luft kvar vid en spridare så att den inte öppnar ordentligt (luften komprimeras och "fjädrar tillbaka" istället för att det kommer en dieseldusch in i cylindern). vid måttligt mycket luft så kan det gå att köra bort det genom att köra på maxvarv (du pressar in en större volym diesel till spridaren så att luftbubblan åker med). Om det inte hjälper så får du göra om luftningen och vara extra noga vid spridarna.

 

Det kan även ha kommit in smuts i bränslesystemet vid filterbytet som hindrar bränsletillförseln. Att få bort det är nog mekanikerjobb (skruva ur och isär spridarna och ställa in dem igen).

Jag maxade på varvtalet och efter det har hon körts i kanske totalt 45-60 minuter utan problem. Så fick nog bort det. Men det är läckaget på bild jag oroade mig över (trots att det inte läcker längre). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så just nu sitter jag alltså med 2 nya 90 Ah batterier plus 2 st gamla biltema 110 Ah batterier som visats sig vara i bättre skick än jag trott (okunskap). 

Jämbördigt fulladdade så visar ena batteriet 12.73 och andra 12.64. 

Eftersom startbatteriet som sitter i just nu, fått stryk och orkar inte längre dra igång motorn, är det värt att byta ut det mot ett av biltema batterierna? Om det får plats. Vad skulle ni gjort med det fjärde batteriet? Kastat? Sparat? Ha som en platskrävande reserv i båten?

Redigerad av Knox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spara det som reserv hemma. När jag trodde att mina batterier gett upp för mer än fem år sedan tog jag hem dem för lite kapacitet fanns kvar och rätt vad det är vill man ha tillgång till 12 volt för att prova något. T.ex. koppla in för att inte tappa spänning medan man byter batteri i bilen

I höstas blev det kortis i ett av batterierna i båten med åtföljande startproblem. Tog då ett av de tidigare kasserade batterierna som fungerade tillräckligt inför upptagningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...