Knox 1 Postad 7 Mars , 2016 (redigerade) Eftersom jag uppskattar att läsa andras projekttrådar tänkte jag göra en egen. Köpte båten för exakt ett år sedan, då till sommaren 2015 las de mesta av pengarna till att utrusta båten dvs. börja från ruta noll och köpa på mig det mesta som många båtägare köpt under flera års tid. Det kostade en del. Förutom saker som flytvästar, kikare, sjökort, bergkilar etc. så inhandlades nya förtöjningslinor i olika längder och tjocklekar, samt att jag bytte ut all tågvirke till skot / fall. Sedan bytte jag ankarolinan och uppgraderade till 52m och annan bra att ha utrustning för säkerhet och komfort - exempelvis installerade jag ny toalett samt vattentäta högtalare i sittbrunn.Nu i år, med en mycket smalare budget börjar jag med mina projekt att förbättra / förfina båten. Vissa projekt är mer löpande och långtgående. Vill tillägga att det är min första båt och jag är helt färsk när det kommer till allt sådant, men älskar att lära mig allt eftersom - så själva arbetsprocessen är roligare än resultaten. Mitt första projekt i prio 1-klassen var att byta ut det obehandlade taket i pentryt, då det blivit fuktskadat och missfärgat efter att det läckt genom ett brytblock, som hade ruckats och rubbats efter att tydligen ett hjul blivit utnött och fått ta en del av krafterna när segel hissades. Taket bestod av obehandlat trälaminat, som jag skruvade ner, lät stå i ett rum och torka med byggfläkt någon vecka. Sedan har jag slipat och målar matt-vita. På grund av begränsat med plats, tar det tid att måla varenda bräda som får tre lager färg, eftersom jag vill att det ska bli mer vattentåligt i framtiden. Nu är snart hela taket på plats igen, som både limmas och skruvas upp med en jävla massa skruv. Det passar bra med den relativt nya benvita isoleringen och lackade teaken som inredningen annars består av.Kostnad - då jag använde mig av, måleributikens rekommenderade färg efter mina önskemål blev kostnaden för detta totalt runt 900 kr. - Jag sparade både tid och pengar på att köpa nytt laminat och såga ut bitarna efter de gamla etc.Värt att tillägga att med samma material passade jag på att måla förruffens alla luckor etc, som tidigare var i olika färger eller bara omålad i plasten. Nu är det enhetligt och vitt. Ser fräshare ut. Mitt andra prio 1 är då helt enkelt att täta vattenläckaget. Det görs genom att antingen: köpa nya brytblock och montera dem enligt konstens alla regler; montera vattentätt och nya trissor som rullar på bättre förhindrar framtida ruckningar på blocket som kan bryta upp tätningarna. Eller budgetalternativet: eftersom bara två trissor oanvänds och bara ett är slitet - demontera blocket, renovera det lite och smörja så hjulen rullar bättre, montera och täta om det, och använda de två just nu fungerande trissorna. Kostnad - två nya brytblock, på en kostnad 400-700 kr st eller budgetalternativet: ingenting. Mitt tredje prio 1 är att reparera förstäven efter bryggkyssar.Kostnad - inhandlad gelcoatspakel och material - ca 300-400 kr totalt. Mitt fjärde prio 1 Total renovering och förbättring av råttboet till elsystemet. Trots totalt 220 Ah förbrukningsbatteri + 75, känns förbrukningen opålitlig - om radio, lampor och kyl är igång en hel kväll finns det fog att oroa sig för att vara strömlös på morgonen eftersom - även i startbatteri även om man enbart valt att använda förbrukningsbatterierna på huvudströmbrytaren. Misstänker att jag har en del krypström, då högtalare och lampa förut på babords sida inte fungerar. Här har jag köpt en panel med strömbrytare och automatiska säkringar samt batterimätare, för att det både ska bli snyggare och mer organiserat. Nu med handskrivna lappar vid alla möjliga fula strömbrytare vet man inte vad som går till vad. Förutom att organisera ormnästet ska varenda centimeter av varje kabel skall besiktigas och de som misstänks vara dåliga, byts ut eller skos om. - Materialkostnaden hittills för elpanel, kabelskor och 25 m elkabel ligger på runt 800-900 kr. Hjälp kommer fås av en riktig elektriker. Mitt femte prio 1 blir att ge motorn (VP md2020) en rejäl service, när båten sjösatts. Motorn som var fabriksny (oanvänd) fram till -06, är rätt så ny men tror inte tidigare ägare skött den allt för väl. Det jag ska göra är: oljebyte, byta bränsle- och oljefilter. Byta impellern och drivremmen, ta ut och rengöra värmeväxeln, tömma och byta kylarvätskan. Eftersom jag misstänker att cirkulationspumpens packning (inte sjöpumpen) läcker, då jag ser rostangrepp på några kanter runt pumpen, har jag sett droppar av glykolblandat vatten under motorn. Nu under vintern har det fortsatt läcka och jag har kunnat spåra hur dropparna runnit på motorn, till cirkulationspumpens fäste på motorn. Materialkostnaden här är jag osäker på, men räknar på omkring 2000-2500. ca 8-9 000 om cirk.pumpen måste bytas, som kostar ca 6000 kr - om jag misstagit mig för läckaget - skvallerhålet är torrt. Mitt sjätte prio 1 är att ordna däcksgenomföring till septiktanken. Sedan har man ett antal sidoprojekt på önskelistan, när tid, möjlighet och pengar finns kvar. Men för att nämna några av de billiga projekten:Mitt första prio 2 är att komma på en effektiv, enkel men billig lösning att sätta fast rorkulten som nu inte kan fästas på något snabbt sätt vid tilläggning. Vilket kan skapa komplicerade tilläggningar när rodret slår iväg x-antal grader på en halv sekund jag släppt rodret för att släppa i ankaret. Idéer och förslag välkomnas. Konventionella lösningar som finns att köpa, kan omöjligt se monteras i min sittbrunn utan att fullständigt ruinera komfort och utrymme. Eftersom rorkulten kommer upp rakt i brunnens golv. Har inga bra bilder på enbart sittbrun men här kan ni se:http://i.imgur.com/OiFN3VE.jpgJag funderar på att i jobbet, bygga ett form av stativ - en Y-bom så att säga - som jag snabbt kan trycka ner rodret i så att det inte kan gira. Snabb skiss: http://i.imgur.com/TJ2pnBs.jpgTanken är att det ska stå rätt så långt akterut nära rodrets axel, fastbultat i golvet, så att det i minsta möjliga mån är ivägen men enklast och snabbast låser rodret från att slå. Mitt andra prio 2 är att hinna ordentligt fixa upp däck, fribord och köl - dey är inte skandalöst illa än, men om jag får innehall nästa vinter är det ett definitivt att göra. Däcket är av tidigare äga slarvigt målat och blivit nött på sina håll, min omlackerade fribord sen många år sen av ännu tidigare ägare börjar bli sliten och släppa på sina hörn. Eventuellt kan båten bli i en ny, mer vitare nyans än den nuvarande väldigt ljusgråa.Mitt tredje prio 2 är att få fram den bruna teaken till peke och badbrygga istället för den grå man har nu. Mitt fjärde prio 2 är att över tid byta ut samtliga block, winschar, avlastare och knap (istället för plast till rostfritt). Mitt femte prio 2 är att renovera bordet i pentryt, som börjar bli slitet. Det görs eventuellt i sommar en tråkig dag. Mitt sjätte prio 2 och sista (för att jag inte orkar skriva mer) är att på jobbet svarva till mig en ny flaggstång i stål för att matcha pulpiten.Tack till dig som orkade läsa. Kom gärna med idéer, förslag eller synpunkter. Redigerad 7 Mars , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 457 Postad 8 Mars , 2016 Det mesta tycker jag du gör/her rätt i, men inte flaggstången. Kan du inte byta ut den trasiga trissan i brytblocket så har du ett helt brytblock utan att behöva lägga särskilt mycket pengar på det. Vi klarar oss i flera dygn på 2x80 Ah med kyl och divetse förbrukare, men ingen tv. Kylen är nog din strömslukare. Är det en kompressorkyl så borde du klara dig många många dygn på din batteribank om kylen är någorlunda välisolerad. Är det en termoelektrisk kyl/kylväska så slukar den batteri, finns inget att göra åt detta. Hur som helst är det ju vettigt att åtgärda ett elsystem som inte funkar, särskilt om det är ett råttbo. Biltemas skiljerellä är bra och billig. Med det behöver du inte oroa dig för att dra ur startbatteriet. Lycka till! Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Mars , 2016 (redigerade) Jag var och titta på en larin koster som hade en fiffig rorkultslösning. På skrivet under rorkulten satt en skena med massa jack. Under rorkulten satt en bit som passa i dessa jack. Det vara bara att släpps ner kulten i en lämplig skena så var den låst.Det här var en en långkölad så med väl balanserade segel fungerade det här väldigt bra som slö-autopilot också. Typ såhär: Redigerad 8 Mars , 2016 av Azguz Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 8 Mars , 2016 Hackbräde kallas det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 8 Mars , 2016 Hackbräde kallas det. Suveränt! Det är jättesvårt att hitta saker när man inte vet vad det man leta efter heter! Här är en bild på den jag såg iaf: Googla på "hackbräde rorkult" så¨hitta du andra former av lösningar å. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Mars , 2016 Mitt strå till stacken ,låt teaken vara silvergrå, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Mars , 2016 Mitt strå till stacken ,låt teaken vara silvergrå, Kalle Utvändig teak skall va grå. Jo hackebräda är inte dumt. På min L32:a hade jag den vanliga modellen med en mässingspåt med hacksom aitter på ett gångjärn så att man kan fälla undan själva "hackebrädan". På min Storfidra har jag en riktig special i rostfritt som en tidigare äger "filat" till. Tyvärr har jag inga bilder i den här datorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 8 Mars , 2016 Det mesta tycker jag du gör/her rätt i, men inte flaggstången. Kan du inte byta ut den trasiga trissan i brytblocket så har du ett helt brytblock utan att behöva lägga särskilt mycket pengar på det. Vi klarar oss i flera dygn på 2x80 Ah med kyl och divetse förbrukare, men ingen tv. Kylen är nog din strömslukare. Är det en kompressorkyl så borde du klara dig många många dygn på din batteribank om kylen är någorlunda välisolerad. Är det en termoelektrisk kyl/kylväska så slukar den batteri, finns inget att göra åt detta. Hur som helst är det ju vettigt att åtgärda ett elsystem som inte funkar, särskilt om det är ett råttbo. Biltemas skiljerellä är bra och billig. Med det behöver du inte oroa dig för att dra ur startbatteriet. Lycka till! Mackey Det är en kompressorkyl och kylen är välisolerad. Värt att tillägga att jag också har en solpanel på gissningsvis 20W. Kanske är det bara mina batterier som börjar bli gamla och tråkiga? När förbrukningsbatterierna är fulladdade med batteriladdare, ligger de på 13,7 volt. Jag var och titta på en larin koster som hade en fiffig rorkultslösning. På skrivet under rorkulten satt en skena med massa jack. Under rorkulten satt en bit som passa i dessa jack. Det vara bara att släpps ner kulten i en lämplig skena så var den låst. Det här var en en långkölad så med väl balanserade segel fungerade det här väldigt bra som slö-autopilot också. Typ såhär: SAM_2455.JPG Finns att köpa en sådan hackbräde, jag har funderat på en sådan, men ser inte vart den skulle installeras som inte är ivägen. Räcker med att storskotskenan sitter tvärs över brunn som man måste kliva över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 8 Mars , 2016 Mitt strå till stacken ,låt teaken vara silvergrå, Kalle Noterat, det är smidigast så. Några tips mot mossan som har tendens att växa? Förra året stog jag och skrapade försiktigt med kniv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 8 Mars , 2016 Insåg idag att en av takskivorna som var färdigmålad hade en bortdragen flisa jag borde ha spacklat över innan målning. Det är inte stort eller överdrivet synligt, men något jag kommer irritera mig på om jag låter det vara. Min tanke var att göra en enkel lösning med att "spackla" med sikaflex och måla ett lager över, är det möjligt eller finns det något liknande som är enkelt att hantera, behöver en ytterst liten mängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Mars , 2016 Det mesta tycker jag du gör/her rätt i, men inte flaggstången. Kan du inte byta ut den trasiga trissan i brytblocket så har du ett helt brytblock utan att behöva lägga särskilt mycket pengar på det. Vi klarar oss i flera dygn på 2x80 Ah med kyl och divetse förbrukare, men ingen tv. Kylen är nog din strömslukare. Är det en kompressorkyl så borde du klara dig många många dygn på din batteribank om kylen är någorlunda välisolerad. Är det en termoelektrisk kyl/kylväska så slukar den batteri, finns inget att göra åt detta. Hur som helst är det ju vettigt att åtgärda ett elsystem som inte funkar, särskilt om det är ett råttbo. Biltemas skiljerellä är bra och billig. Med det behöver du inte oroa dig för att dra ur startbatteriet. Lycka till! Mackey Det är en kompressorkyl och kylen är välisolerad. Värt att tillägga att jag också har en solpanel på gissningsvis 20W. Kanske är det bara mina batterier som börjar bli gamla och tråkiga? När förbrukningsbatterierna är fulladdade med batteriladdare, ligger de på 13,7 volt. Jag var och titta på en larin koster som hade en fiffig rorkultslösning. På skrivet under rorkulten satt en skena med massa jack. Under rorkulten satt en bit som passa i dessa jack. Det vara bara att släpps ner kulten i en lämplig skena så var den låst. Det här var en en långkölad så med väl balanserade segel fungerade det här väldigt bra som slö-autopilot också. Typ såhär: SAM_2455.JPG Finns att köpa en sådan hackbräde, jag har funderat på en sådan, men ser inte vart den skulle installeras som inte är ivägen. Räcker med att storskotskenan sitter tvärs över brunn som man måste kliva över. En halvrund som fästs i akterkant på sittbrunnen, roder axeln i centrum. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 8 Mars , 2016 Mitt strå till stacken ,låt teaken vara silvergrå, Kalle Noterat, det är smidigast så. Några tips mot mossan som har tendens att växa? Förra året stog jag och skrapade försiktigt med kniv. Medel mot mossa på taket på huset, kanske kan funka. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 8 Mars , 2016 Vad gäller ny enstaka trissa till brytblocket, så har jag letat på båtbutikerna men hittar inte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 8 Mars , 2016 Som alternativ när hackbräde inte fungerar kan man ju ha den här, http://www.benns.se/m/dacksutrustning/ovrigt-dack/roderlas-tiller-lock?m=1 Jag har en sådan, funkar helt OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 8 Mars , 2016 Vad gäller ny enstaka trissa till brytblocket, så har jag letat på båtbutikerna men hittar inte?Vet inte vad du menar, men trissor i olika storlekar finns här, http://www.benns.se/m/searchresults/Trissa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 8 Mars , 2016 (redigerade) Vad gäller ny enstaka trissa till brytblocket, så har jag letat på båtbutikerna men hittar inte?Vet inte vad du menar, men trissor i olika storlekar finns här, http://www.benns.se/m/searchresults/Trissa Klassiker, man har sökt på fel ord med noll resultat. Tack. Blir till att skruva bort blocken, byta samtliga trissor och rubba mina aluminiumblock med svinto tills de ser nyare ut. Redigerad 8 Mars , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 868 Postad 8 Mars , 2016 Ett precis nyladdat batteri visar bra spänning när du mäter på det. Lägg på en måttlig belastning (lampa/lampor), starta tidtagaruret, efter X timmar så gör du en nu spänningsmätning. Då kan du se om spänningen rasar eller bara faller lite grand. Tidigare ägare verkar ju inte vårdat varken skrov eller motor så varför tror du att han varit rädd om batterierna? Batterier som står halvladdade under längre tid sulfaterar invändigt och tappar då mycket av sin energilagringsförmåga. Sulfateringen är dessvärre en i stort sett icke reversibel process (lite kan det fixas med en bra batteriladdare men aldrig tillbaka till ursprunglig effekt). Du bör nog reservera för inköp av nya batterier på ditt båtinvesteringskonto. Köp ett och jämför urladdning med de du har så vet du om du behöver byta alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 10 Mars , 2016 (redigerade) Jag har blivit rätt så säker nu på att nya batterier måste köpas in. Tänker dock vänta tills jag gått igenom hela elsystemet, man kanske hittar fel som orsakar spänningfallen. Men troligtvis är batterierna helt enkelt slut. Har ni goda herrar tips på bra men gärna inte de dyraste batterierna? Och måste jag köpa nytt startbatteri (det är inte i dåligt skick men inte i bäst skick, tar en säsong till) om jag köper nya förbrukningsbatterier? Redigerad 10 Mars , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 10 Mars , 2016 Spammar mig själv. Jag upptäckte idag när jag gick igenom genomföringarna, det jag misstänker är sikaflex runt genomföringarna har blivit dåligt. Bild nedan.Ingen annan genomföring ser ut såhär illa, men det är lika bra att gå igenom alla:http://i.imgur.com/oF8RV7Z.jpg1. Är det sikaflex? 2. Ska jag bara ta bort det gamla och dra på ny sikaflex runt om, eller måste det göras på annat sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 10 Mars , 2016 Det som syns på bilden gör varken till eller ifrån, det är det tätningsmedlet som ligger under flänsen som gör nytta! Att som på bilden lägga en "korv" runt genomföringen säger det mesta om den som utfört åtgärden. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 10 Mars , 2016 Tycker det ser rätt normalt ut för att vara gammal båt. Om du orkar, ta bort och spackla med epoxy. Annars låt vara Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 10 April , 2016 Liten uppdatering:Stäven blev klar för nån vecka sen. Brytblocken blev jag klar med i fredags, efter en lång jakt på nya trissor, insåg jag att jag var tvungen att modifiera mina block till att passa trissorna. Som tur är har jag tillgång till verkstad med allt som behövdes, från att borra större axelhål i trissorna till att slipa ner bussningar och förminska blocken med 5 mm för att trissorna inte skulle glappa. Innertaket i pentryt är uppe och helt klart, men ett problem kvarstår. Jag hittar inga nya lock för alla genomgående hål för diverse saker som sitter uppe på däck. Jag vill gärna inte använda de gamla, som är fula och skulle lysa upp på mitt nya vita tak. Se bild för vad jag menar, och hålen i taket är ca 19 mm diameter. Har ni någon aning om vart jag kan hitta sådana lock eller vad de heter? Sökt på det jag kan komma på men hittar fan inte rätt diameter. Förutom andra mindre förbättringar, så är hon klar för sjösättning - som sker imorgon. Motorn är teststartad och hoppade igång direkt när nyckeln vreds. Har lagt en jävla energi på att rengöra henne varenda millimeter utanpå och innanför. Sen fick hon en bottenmålning också. Motorservice och påmastning sen är hon redo för alla äventyr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 April , 2016 Hackbrädesersättare. En enkel variant som alla redan har ombord: Snöre av cirka 3-4 mm och 1-2 m längd. Vid rorkultens främre ände, knyt fast snöret ena ände nånstans på ena sidan av sittbrunnen, slå ett varv runt rorkulten och knyt på andra sidan om sittbrunnen. Kolla om rorkulten går att höja och att den stannar kvar i höjt läge. Annars spänns friktionsskruv/muttern. Det här rorkultslåset har inga fasta lägen utan får hög precision. Slirar det kan man slå ett extra varv runt kulten. När man styr normalt har man rorkulten sänkt så inte snöret får nån bromsande verkan eller knyts loss helt i en ände. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 10 April , 2016 Ett fockskot har man ju alltid tillgängligt, ett par varv runt en vinsch, ett varv runt rorkulten och ett varv runt vinschen på andra sidan, och sätt fast. Snabbt gjort med sånt som man redan har på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 April , 2016 Ett bra sätt för att få gulnad gammal plast att bli vit igen är att lägga den i vattenbad, fungerar utmärkt på gamla strömbrytare t.ex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 11 April , 2016 De där plastlocken är väl 3/4". Det borde ju gå att hitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 13 April , 2016 (redigerade) De där plastlocken är väl 3/4". Det borde ju gå att hitta. Står 1/2 på dom, vilket är förvirrande. Redigerad 13 April , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 13 April , 2016 (redigerade) Förövrigt har jag åkt på en skitmacka, genomföringen jag tidigare frågade om, visade sig läcka nu när båten sjösatts. Tittade och kände på alla genomföringar allt såg bra ut, men så kom jag till båten dagen efter och hade några liter vatten liggande.. till slut hittade jag det hemliga rinnandet från denna genomföring. What to do? Är det så pass allvarligt att hon måste tas upp igen? Eller räcker det med att täta med exempelvis Tec7 eller något? Redigerad 13 April , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 13 April , 2016 De där plastlocken är väl 3/4". Det borde ju gå att hitta. Står 1/2 på dom, vilket är förvirrande. Om det skulle vara 1/2" så passar plastlocken man sätter över karmskruvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 868 Postad 13 April , 2016 Förövrigt har jag åkt på en skitmacka, genomföringen jag tidigare frågade om, visade sig läcka nu när båten sjösatts. Tittade och kände på alla genomföringar allt såg bra ut, men så kom jag till båten dagen efter och hade några liter vatten liggande.. till slut hittade jag det hemliga rinnandet från denna genomföring. What to do? Är det så pass allvarligt att hon måste tas upp igen? Eller räcker det med att täta med exempelvis Tec7 eller något? En genomföring kan läcka av tre orsaker (går nog att hitta fler men de går nog att innefatta i något av de beskrivna scenarierna): # 1 Tätningsmassan mellan genomföring o skrov har blivit otät # 2 Spricka i godset i genomföringen # 3 Otätt i gängan mellan genomföring o kran (för du har väl en kran innanför genomföringen) #1 måste fixas genom att skruva loss genomföringen o täta om den om du vill ha ett pålitligt resultat. Kräver upptagning # 2 kan bli katastrof om skadan förvärras. Kräver upptagning # 3 kan eventuellt tätas genom att dra åt kranen så att gängan tätas, om du törs. Gamla genomföringar av mässing kan vara spröda och gå av om du försöker efterdra. jag skulle inte våga försöka utan att ta upp. Utan att ha sett foto på genomföring o läckage så skulle jag inte rekommendera att försöka fixa läckaget utan upptagning. Om någon del åldrats och går av vid reparationsförsöket så kan det bli ett katastrofalt läckage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser