firefish 245 Postad 7 Mars , 2016 Under vinterperioden har sopstationen här på Möja öppet första lördagen varje månad och i lördags var det dags för marsvändan med allt bråte jag ville bli av med. Förutom att slänga så kom jag hem med en hel del, bland annat några bronspropellrar och en kugghjulspump av krallig modell samt en mycket söt liten Evinrude. Eftersom jag redan i containern kunde konstatera att den gick runt och hade komp hade jag inte hjärta att lämna kvar den. Dessutom behöver jag en liten motor till ungarnas jolle och eftersom den inte har någon växellåda utan alltid driver (man vrider motorn 180 grader för att backa) samt har rejäla reglage för såväl låg- som högfartsblandning kommer den att utgöra en utmärkt inkörningsport i både båtåkande och motorhanterande. Planen är nu att få igång den utan alltför mycket pyssel. Idag rev jag av riggen, tänkte försöka lokalisera impellern som jag gissar är bra att byta samt ultraljudstvätta förgasaren. Någon som vet en bra källa för delar till dessa gamla motorer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 7 Mars , 2016 Impellern sitter nere i riggen på utombordare! Googla efter en sprängskiss innan Du river sönder mer. Marinshopen AB i Älvsjö Stockholm brukar ha delar. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 7 Mars , 2016 Jo, jag vet. Men jag behöver dela på så mycket som möjligt för att få bort allt gammal mög. På axeln som sticker upp i motorn sitter en oring som var skadad och i huset under vevaxeln var det fullt med oxid och smuts som jag vill få bort. Lättskruvat är det hursomhelst, även om bultarna inte ger med sig alldeles utan övertalning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 8 Mars , 2016 Idag beställde jag en massa smått och gott från USA. Kul att det finns så många originaldelar från tillverkaren fortfarande, motorn är ju trots allt från -62 och modellen togs ur produktion för runt 50 år sedan. 2300 plus någon hundring till i frakt för nya magneter, brytare, stift, impeller och varenda packning man kan tänka sig inklusive topplockspackning. Nu ska förgasaren rivas och ultraljudstvättas, sedan ska alla kylkanaler rensas. Oljan i underhuset var svart som natten men verkade inte innehålla något vatten så det slipper jag nog dela på i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Mars , 2016 Kommer nog att göra god tjänst i många år när du är klar med renoveringen. Och kanske därefter även som ytterst ståndsmässig...Flåt, har haft den här bilden på datorns skrivbord länge utan att hitta nån lämplig forumtråd. Nu jäklar får den gå ändå för det är ju i alla fall en Evinrude. ;-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 215 Postad 9 Mars , 2016 Lycka till. det blir säkert bra. Gör inte samma dumhet som jag gjrode med en Ruskigt gammal Mighty Might.har inte förlåtit mig själv det än. Jag tvättade bort originalfärgen å tänkte lacka om. Dekalerna var tejpade å rök. Dumma mig. Den läckte en aning för det gick inte att få tag på packboxar i tum mått då. Kanske det finns idag men jag har inte kvar motorn. Snyft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 10 Mars , 2016 Packboxar i tummått måste ju gå att köpa från USA. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 10 Mars , 2016 Har en sån som inte ger gnista. Satt en sommar på pushpit men vägrade starta. Saltstänket hade förstört spolarna och årorna kräver minimalt underhåll. Blir nog inte av att fixa till min Evin. Trevlig liten maskin annars. De har väldigt tunna kylkanaler som kan vara igensatta vilket visar sig när man kört några minuter med belastning. Verkar som att det blir för hett så ångblåsor sätter stopp på cirkulationen. Kan behöva borras upp såna kanaler. Har lyckats med en annan som jag fixade med tillsammans med en kompis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 10 Mars , 2016 Magneter/spolar är löjligt billigt, typ 25 dollar styck (två behövs) så skrota inte maskinen bara därför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 5 April , 2016 Nu är förgasaren tvättad. Det behövdes dock inte för den var renare än renat, troligtvis för att motorn ställdes undan långt innan bensinen blev etanolsmittad. Dessutom har jag bytt kondingar och tändmagneter, det sistnämnda välbehövligt då lacken på spolarna krackelerat – saker åldras visst på 54 år... Brytarspetsarna var som nya, kanske bytta någon gång eller så har inte motorn gått så mycket. En svår nöt att knäcka är impellerhuset. Det är gjutet i något lätt gjutgods, ganska likt Sachs-motorernas legering, och innehåller troligtvis magnesium. Eftersom impellern, som för övrigt såg ut som ny, inte blivit bytt på extremt länge hade underhuset och impellerhuset förenats i en vitaktig romans som krävde värme, kyla och milt våld att separera. Det veka impellerhuset fick några törnar som jag tänker att kemisk metall får fixa, belastningen på det är väldigt låg att döma av impellerns långa och spensliga vingar. Med förgasaren återmonterad skvimpade jag en dos soppa ner i halsen och drog i snöret. Efter tre ryck belönades av jag ett tvåcylindrig töff-töff från 88 vattenkylda kubik. Nu ska jag bara återmontera nederdelen av riggen innan det är dags för motorn att få bada – fasen vad kul det är att återuppliva gamla grejor. Och jag tror att motorn känner likadant, nu ska den få skänka lite motorbåtsglädje åt mina ungar under några somrar i stället för att malas ner till konservburkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser