seglarfreaken 55 Postad 7 Mars , 2016 Mastfoten på vår S30:a är i gjutjärn. Där har örat som hänger ut bakåt gått av.. I den var det ett hål där blocken till kicktaljan,uthal och Cunningham satt. Min tanke var att jag skulle gjuta ett öra och i det lägga in en lätmetallhylsa så att den inte gröpar ur sig som den tidigare gjorde. Eventuellt kan det ha berott på ett shackel som var för vasst. Är Plastic Padding kemisk metall tillräckligt starkt för det här tror ni! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Mars , 2016 Kan du ta bild. KAn bli bättre med epoxi+glasfiber lite beroende på hu der ser ut, vilka belastningar det blir osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Nej det håller inte. Går det inte att göra en ny ögla som går under mastfoten och är fäst i fotens fästbultar? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 7 Mars , 2016 Nej det håller inte. Går det inte att göra en ny ögla som går under mastfoten och är fäst i fotens fästbultar? Kalle Säger som ovan. Er plåt i rostfritt på en 4 mm tjocklek med en ögla i som placeras under mastfoten borde funka. Ungefär som en sådan här, http://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/railplat-rostfri Alternativt är att poppa fast en infästning i själva masten, eller montera ögla i rufftaket (med stoor platta i taket under) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Nej det håller inte. Går det inte att göra en ny ögla som går under mastfoten och är fäst i fotens fästbultar? Kalle Säger som ovan. Er plåt i rostfritt på en 4 mm tjocklek med en ögla i som placeras under mastfoten borde funka. Ungefär som en sådan här, http://www.benns.se/mast-rigg/mastfotdacksring/railplat-rostfri Alternativt är att poppa fast en infästning i själva masten, eller montera ögla i rufftaket (med stoor platta i taket under) Oj fanns ju färdig att köpa. Ja då kan det ju inte bli smidigare Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 25 Mars , 2016 Jag fick faktiskt ett bättre och billigare tips av självaste Benns som lär funka bra i detta fall i alla fall: Borra hål i rufftaket på lämplig plats akter om mastfoten och sätt dit en genomgående kraftig skruvögla istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 25 Mars , 2016 Jag fick faktiskt ett bättre och billigare tips av självaste Benns som lär funka bra i detta fall i alla fall: Borra hål i rufftaket på lämplig plats akter om mastfoten och sätt dit en genomgående kraftig skruvögla istället. Ja, men se till att ta bort distansmaterialet i sandwichen och att ha en rejäl bricka i taket så håller det också om det inte är en för stor båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 25 Mars , 2016 Skulle nog föredra en plåt och slippa borra i däcket. Framtida tätningsproblem när linorna fått rycka i bulten några år. En verkstad kan väl fixa ett enklare utförande billigare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser