seglarfreaken 55 Postad 7 Mars , 2016 Det är blykölen längst ned o längst bak på en S30:a. Där har en ca L12 cm B <3cm H 4<´cm. stor bit/"plomb" lossnat. Den delen har tyvärr legat för länge/många gånger och stött mot sten/botten vilket har fått till följd att gamla lagningar har lossnat och skadan är nu större än någonsin tidigare. Hur Laga? Funderar på att dra in ett par franska träskruvar och spackla runt/upp med Lefants svarta vatttentåliga epoxyspackel som jag har en stor burk med, Tänkte även klippa till en gjutform runt skadan med hjälp av kartongbitar från en mjölkförpackning.. Kommer de franska träskruvarna att rosta och påverka finnishen och hållbarheten i lagningen? Anledningen till att jag ville använda den typen av skruvar är att de har bultskallar som gör det lättare att dra in eftersom det är trångt. Något bättre förslag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Detta kräver nog en bild. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Mars , 2016 Är det en lös invändig bit barlastköl du talar om. I regel brukar de ju va fastgjutna i kölfickan med sandgjutning. "blästersand" blandad med polyster. slå i en "slatt" plast/sand i kölfickan. Sätt ner blybiten i geggan. Efterfyll så det blir gegga ända upp till blybitens kant. Lägg några lager glasfiberlaminat över. Fast man har kanske har satt fast barlastblyet på nåt annat sätt i din båt!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Jag funderade på om det kunde vara en ficka för kölbult. Därav min önskan om bild. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Mars , 2016 Jag funderade på om det kunde vara en ficka för kölbult. Därav min önskan om bild. Kalle Har båten kölbultar, borde ju den ha en utvändig barlastköl. Då borde ju löst bly på insidan va kompletering av av barlasten som lagts löst på insidan. I min bohusjulle - lilla bilden till vänster - ligger ett stort antal blytackor staplade löst i kölskrapet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Mars , 2016 (redigerade) Är nog ett sånt HÄR vackert spjut till seglare frågan gäller?Rejäl yttre blyköl på 1,47 ton enligt bilden nedan?Tolkar frågan som att en bit ur själva blygjutningen lossat enligt den röda pilen?[Kölprofilen är tydligen spetsig i akterkant så vikten på den biten är nog måttlig även om den naturligtvis ändå "väger bly" (drygt 11 kg/liter).]Planen att fästa biten med franska träskruv borde funka, kan jag tycka. (Fusk, men att demontera hela kölen och gjuta om den ifrån början är nog varken motiverat eller realistiskt.)Seglarfreaken skrev: Kommer de franska träskruvarna att rosta och påverka finnishen och hållbarheten i lagningen?Skulle försökt använda en metall i skruvarna vars plats i den elektrokemiska spänningsserien inte avviker allt för mycket från blyets.[Oklart vilken, skruvmetallen skall ju tåla mekanisk belastning också. Och franska träskruv finns väl inte i så många sorters metall heller. Idealt vore nog en metall som ligger på samma plats i spänningsserien.]Nå, många antaganden i detta inlägg. Fler uppgifter och gärna en egen bild vore som sagt bra!Ps. själv hade jag som slöseglare nog struntat i att fästa biten över huvud taget. Bara filat till brottytan (med andningsfilter mm, för bly är inte alls hälsosamt) och plastat ovanpå? Men din S30 är måhända en aktiv tävlingsbåt där minsta manipulation med kölprofil eller vikt leder till fuskanklagelser? Redigerad 8 Mars , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Mars , 2016 Tyngden är väl inte mer än 2kg eller? Då ger det drygt en promille bidrag till kölvikten. Det är då mest en strömningsfråga dvs lite lägre hastighet om den tappat blyplomben. Skulle försöka med implantat först. Ramlar stiftplomben bort räcker det att fylla med något. Spackel är väl sämre om man råkar ställa skadade stället på pallningen vid upptagning. Skulle tro att fransk skruv kan fungera bra. Det är ju det vanligaste sättet att fästa blyköl och i det här fallet är det ingen säkerhetsfråga vilket verkligen är fallet när hela kölen skruvas fast. Kan räcka att kolla att blybiten sitter kvar och ersätta den när den ramlat bort vilket jag gissar kan ta några decennier. Sätter man skruvarna i Sika kan man slippa korrosion helt om man har tur. Dvs om det blir tätt så inget vatten sipprar in till gängorna. Kladdar man tillräcklig mängd även på biten behöver man bara torka bort överskottet i springorna så har man fått en fin yta som är optimal ur både strömnings som korrosionssynpunkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 8 Mars , 2016 Jag tolkar när jag "läser mellan raderna" i TS fråga att det är en bit utvändigt bly som trillat bort och att han vill snygga till hålet (estetiskt eller för vattenströmningen är oklart). Om du är orolig för att skruvarna ska korrodera så skaffa rostfria skruvar. Hjertmans har rostfri fransk skruv i olika dimensioner. Valfritt spackel som är vattenfast - det är ju inte några hållfasthetskrav på lagningen. Gjutform brukar vara onödigt på den typen av lagningar. Släta till så bra det går, gärna "lite bulligt"och jämna till med en fil så att det blir snyggt format. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Mars , 2016 Vågar mej inte på att gissa om ut eller invändigt, bly eller annat. Fransk träskruv låter som skruvar gjorda i trä, tillverkade i frankrike. Kan det vara såna som sitter i gamla slöjdsalsbänkar. Kallade hyvelbänk? bly mot bly annars, eller mot andra material, sitter fantastiskt bra med MMA-lim, som i sig även har extremt god vattenresistens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Mars , 2016 Fan nu ser jag hela texten å bilden som nån skickat. Trodde i min enfald att jag kunde lustiggöra mej lite. Svar på hur reparera, fixa till spacklingen av, strömlinjeformen finns ju fler bra förslag på redan. Good luck. S30 fin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Mars , 2016 Läste frågan igen, TS vill ha fransk träskruv för att kunna efterdra. Är det något som fransk träskruv är dålig på så är det just att äfterdra, brukar resuktera i att gängerna i materialet skruven sitter i lossnar! Förövrigt verkar inte TS inte särskillt intresserad av våra svar, då jag ser att hen vart inne på forumet senast igår utan att kommentera något svar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 25 Mars , 2016 Förlåt att jag inte har varit aktiv här et tag och därmed inte heller svarat på frågan/svaren. .Om jag ska dra in några skruvar så är det underifrån och det kommer påminna mera om ett par stift som jag tänkte bygga upp plomben runt.Det innebär då givetvis att de inte går att efterdra. Jag kanske har fel, men jag trodde att franska träskruvar var relativt kraftiga typ träskruvar med bultskalle. Det skulle passa bra eftersom det inte finns så mycket utrymme underifrån att använda en skruvmejsel.Intressant att det fanns sådana som är rostfria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seglarfreaken 55 Postad 25 Mars , 2016 Förlåt att jag inte har varit aktiv här et tag och därmed inte heller svarat på frågan/svaren. .Om jag ska dra in några skruvar så är det underifrån och det kommer påminna mera om ett par stift som jag tänkte bygga upp plomben runt.Det innebär då givetvis att de inte går att efterdra. Jag kanske har fel, men jag trodde att franska träskruvar var relativt kraftiga typ träskruvar med bultskalle. Det skulle passa bra eftersom det inte finns så mycket utrymme underifrån att använda en skruvmejsel.Intressant att det fanns sådana som är rostfria. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 26 Mars , 2016 Google. Bra skit. http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/skruv-rostfri/fransk-traskruv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 26 Mars , 2016 Har du tänkt dig att dra i bultarna in i blyet utan att förborra ens minsta hål?(Om det är trångt för en skruvmejsel så blir det väl samma för borrmaskin?)Någon på forumet har säkert nån fiffig idé som kan lösa ett sådant problem med. :-)Haha, själv kommer jag bara på...Grusad uppställningsplats - gräv ett hål under skadan.Nån sorts vinklad borrmaskin.Superduper-hårda och smäckra skruvar som klarar den måttligt hårda metallen bly utan förborrning.Mer förslag någon....?Hittade f.ö. den länkade bilden tidigare på en något oväntad plats. Tävlingssajt i Australien.Litet kul att en svensk-designad båt funnit nåd hos dessa skickliga seglare på jordens undersida. [De skriver bl.a. att i Sverige finns två tävlingsklasser, S30 classic respektive S30 93? Stämmer detta, de kan ju eventuellt ha litet dimmiga begrepp om vår avkrok i världen?]Ps @ Forgus31: Var nog i nån anslutande sajt som jag råkade se att kölvikten hade kontrollvägts mycket noga. Rent av "certifierats" på nåt officiellt sätt, ausess tar detta med tävling på största allvar. Därav min tveksamhet att ersätta en sådan liten andel av vikten med lätt plast. Haha, själv är jag slöseglare och fattar knappt om "lätt plast" eller "extra tung metall" (guld?) vore fördelaktigast om man nu vill fuska. Troligen det sistnämnda om man har gott om stålar och fusket sker längst ner på på den upprätande kölen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2016 Med guld i kölen på en ordentlig havskryssare kunde man locka till sig pengar som folk har fått tillfälligt överskott av. Aktuella fråga hos en mycket liten del av befolkningen men kan röra sig om betydande belopp. Tar man ut förvaltningsavgift och viss riskpeng kan man nog leva på det. Fara runt vår jord och montera på/av köldelar på beställning. Inga bankvalv, inget kontor men en viss anonymitet kan vara på sin plats. Hur mycket köl behövs för några hundra miljarder? Rätt stor båt behövs nog för att den inte ska sjunka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 April , 2016 (redigerade) @ forgus31: Haha, guldköl som skattesmitar-metod är ju innovativt på sitt sätt. (Båten seglar dessutom rimligen något pyttelite snabbare med guldets höga densitet lågt placerad så man hinner kanske undan skatteverkets förlängda arm en aaaning fortare. :-)Litet förlegat som smugglingsmetod dock, man kan ju ha otur och tappa kölen p.g.a. grundstötning etc. Verkar betydligt enklare och säkrare att överföra stålarna digitalt med några knapptryckningar till nåt brevlådeföretag "offshore" enligt UG. Nu krävs väl i.o.f.s riktigt stora belopp för att få tillgång till bankernas speciella skattesmitar-gräddfil, men men.Nå, mitt boktips angående guldköl: Hammond Innes.Minns kanske fel men har en gång i forntiden läst nån av hans böcker med just titeln "guldkölen"?Förvisso hör hans böcker till facket "bästsäljande skräplitteratur" men är spännande och har i mina ögon viss trovärdighet vad gäller det nautiska. (Kollade f.ö. just GBG-bibblans (GOTLIBs) lager av hans böcker, och upptäcker till min glädje att de flesta har jag ännu inte läst.)Raskt åter till trådämnet, ersättning blyplomb o fastsättning ... Redigerad 6 April , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 April , 2016 Låter som en pojkboksförfattare. Älskar fortfarande såna och tackar för tipset. Kan tänka mig att det är en författare jag kan läsa och komma i samma stämning som i tioårsåldern med en tvillingdetektiverna eller liknande skräplitteratur. Jäkligt dålig litteratur men förbaskat bra läsning då. Läser jag en sån bok nu överaskas man att man kunde tycka att de var bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 April , 2016 Rättelse: Guldkölen var visst Desmond Bagley, skriver också god "skräplitteratur". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser