joppe_hagg 0 Postad 6 Mars , 2016 Jag bytte på min förra båt från dubbelreglage till enkelspak, och det var fantastiskt smidigt. Nu vill jag göra samma sak på min Bayliner 2858 och undrar om någon har tips och råd. Mina nuvarande reglage och/eller wirerar går trögt. Jag har fått tag i 2st Volvo Penta enkelreglage, och har hittat en grej på Drevia.se (DS-Enhet http://www.drevia.se/artikel.php?kid=19-2-72-122&sok=&id=2531)som jag tror måste införskaffas och monteras. Men jag läste någonstans att det inte alltid går att montera enkelspak. Vet någon vad det handlar om för hinder? Jag har en FORD OMC 460 och Volvo DP S1 drev. Tacksam för tips och erfarenheter av denna lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Mars , 2016 Jag har också bytt, på den gamla båten, så det blev ett nytt mekaniskt reglage från Teleflex, men det viktigaste och det som gav mest vinst var att jag köpte lågfriktionskablar/vajrar. Sedan gäller det att se till att radierna i kablarnas böjar är så stora som möjligt. Hur ser det ut idag, du har väl en kabel/vajer från backslaget i drevet och en från dieselpumpen/förgasarna. Du har två styrplatser och vill ha ett enkelreglage vid varje styrplats? då måste du också ha en mekanisk "växel-mojäng" där du kan välja att manövrera motor och backslag från den inre eller yttre styrplatsen. Vad jag egentligen skulle sagt, eller ställt en motfråga..? Har du funderat på elektroniska reglage? Då slipper man de mekaniska kablarna, det blir elektriska istället, visst jättedyrt, men jag såg en annons på Blocket... http://www.blocket.se/stockholm/Kobelt_elektroniska_reglage_nu_15__rabatt_38523646.htm?ca=15&w=3 och en till... http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_Penta_EVC_D_65516923.htm?ca=15&w=3 (som exempel) Särskilt bra är dessa om du har dubbla styrplatser, men som sagt ohemult dyra. Bilden du visar, förstod jag nog inte riktigt..? Men om du håller kvar vid mekaniska reglage så byt kablarna/vajrarna till sådana där teflonbelagda lågfiktionskablar, det gör väldigt stor skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Bilden är den mojängen där kablarna från de olika styrplatsena strålar samman, behövs två sådana. Lite OT, jag har tvåspaks regelage och byter inte bort det! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Tydligen har TS två maskiner då behövs det fyra "mojängen" en till gas och en till växel för varje maskin. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 7 Mars , 2016 Tydligen har TS två maskiner då behövs det fyra "mojängen" en till gas och en till växel för varje maskin. Kalle Ok, jag kanske missuppfattade frågan...? Jag trodde att det var en motor och dubbla styrplatser, men det är alltså två motorer och dubbla styrplatser..? Ja det gör ju i alla fall inte saken lättare, i alla fall inte med mekaniska reglage och dess kablar. Så mitt tips om lågfriktonskablar eller vajrar kvarstår, om man nu inte väljer den elektronska lösningen. Då skulle man ju kunna tänka sig två sådana här, med tillhörande servoenheter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 7 Mars , 2016 Tydligen har TS två maskiner då behövs det fyra "mojängen" en till gas och en till växel för varje maskin. Kalle Ok, jag kanske missuppfattade frågan...? Jag trodde att det var en motor och dubbla styrplatser, men det är alltså två motorer och dubbla styrplatser..? Ja det gör ju i alla fall inte saken lättare, i alla fall inte med mekaniska reglage och dess kablar. Så mitt tips om lågfriktonskablar eller vajrar kvarstår, om man nu inte väljer den elektronska lösningen. Då skulle man ju kunna tänka sig två sådana här, med tillhörande servoenheter... Förlåt jag läste nog för fort, det står ju inget om dubbla maskiner, så kan det bli när man tänker på flera saker samtidigt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
joppe_hagg 0 Postad 7 Mars , 2016 Stort tack för alla svar. Jag siktar in mig på att köra mekaniskt eftersom jag har tajt budget. Bra tips med att byta wire samtidigt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 9 Mars , 2016 Stort tack för alla svar. Jag siktar in mig på att köra mekaniskt eftersom jag har tajt budget. Bra tips med att byta wire samtidigt. :-) Med risk att vara tjatig, så upprepar jag tipset med lågfriktionskablarna/-vajrarna, jag sprejade dessutom in silikonolja i mina kablar innan jag monterade dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser