Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024

Rekommendera Poster

Har ett hål av betydande storlek i fören. Strax under vattenlinjen.

Hur lagar jag bäst ett hål av den storleken?

Guide?

/Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag förstår att det måste åtgärdas, men finns det någon speciell teknik man använder vid större hål?

Hålet är ca 7cm långt och 2cm brett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja, jag förstår att det måste åtgärdas, men finns det någon speciell teknik man använder vid större hål?

Hålet är ca 7cm långt och 2cm brett.

Det kan knappast kallas för ett stort hål sett med mina ögon. Man får börja med att se hur strukturen och hur tjockt laminatet är i området. Sedan måste man ta bort skadat material och fasa ur hålet så, att det som från början var 2x7 cm kanske blir 4x14 när man har fasat av kanterna runt det. För att få en stark lagning så bör man även fasa av insidan för att det nya materialet man plastar dit inte ska lossna i en hel kaka om det skulle dellaminera efter ett tag eller om man får en liknande skada på samma område.

Sedan tar man glasfibermatta (ej väv) och river denna i olika stora bitar som till slut bygger upp samma tjocklek som laminatet har runt omkring. Det kan handla om många lager 15-25. Sedan blandar man till polyesterplast i en mängd som man kommer att göra av med på 30-45 minuters plastande innan den börjar bli geleaktig och härdar (då är det för sent).

En sak man måste beakta är att om skrovet är i enkellaminat eller i sandwich, då finns det olika sätt att göra denna lagningen på bästa sätt.

För att få en slät yta som ser bra ut från utsidan kan man göra på minst två olika sätt, det ena är att använda en skiva av något slag, masonit är ganska vanligt att använda eller formplywood som ger en slät yta. Denna fixerar man mot skrovet med hjälp av en stötta som håller skivan i press mot hålet, sedan plastar man innifrån.

Det andra sättet är att man efter ha plastat utifrån placerar en avrivningsväv utanpå som gör att man kan med hjälp av en slät spackelspade få till en slät yta. Efter att plasten har härdat river man bort denna väven och man har en helt slät yta som man sedan kan måla topcoat över och sedan våtslipa ner för att göra skadan osynlig.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilket material är båten byggd av?

Glasfiber skrev TS lite upp i tråden.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I princip håller jag med pseudonym beträffande gången i en reparation av en plastbåt.

Att jag svarade svetsa - beror på att när olika människor ställer en fråga och vill ha en detaljerad redogörelse för hur man går till väga, glömmer den nästan alltid att redogöra för de viktiga detaljerna i ärendet. Frågeställaren vet ju exakt hur det är och förstår inte all alla andra inte har en aning. Bilder är en mycket bra information om hur tex en skada ser ut.

Under vattenlinjen skulle jag kört med epoxy och följdaktligenskippat topcoaten, fast lagningen kommer kanske upp över vattenlinjen när det blir ordentligt utslipad.

Hur man gör i text och bild och varför jag uteslutande använder epoxy finns motiverat här om du orkar  läsa halva inlägget.

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/bottengenomforingar.html

Skulle lagningen sträcka sig en mindre bit upp på bordläggningen,så skulle jag målat dit en bred vattenlinje. Det gör jag alltid ändå, och jag målar den alltid med hård bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...