Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Mr_Merlin

Polera eller lacka aluminium?

Rekommendera Poster

Håller på att uppdatera min AQ130 med lite sportigare delar bl.a insug och Ventilkåpa i aluminium.

Hade tänkt att polera dessa? Eller ska man lacka dom istället så dom inte oxiderar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en smaksak.. vad tycker du är snyggast. Båda går ju.

har för mej jag hade klarlackade polerade delar på några mc: n förr i tiden även färgade... och polerade utan klarlack... alla verkar funka. Fast någit skydd känns ju vettigt i marinmiljö. Oxiderar det förresten extra i båtmiljö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du polerar aluminium blir det blankt och fint, men ganska snart blir det grått igen. Det gråa är ett oxidskikt som bildas och det är det som skyddar aluminiumet från att korrodera.

Polera och klarlacka funkar. Nackdelen är att om du får skador i lacken så är det en del jobb att få det snyggt igen. Lacken ska bort o.s.v...

Utan lack blir det en ständig kamp mot att aluminiumet oxiderar. Vaxa hjälper rätt mycket och det är inte så mycket jobb att polera ytan blank igen och lägga på nytt vax

Googlade och hittade den här bilden, helt otroligt.

mina-polerade-prylar1.jpg

Lånad från http://www.poleringsguide.se/poleringsguide3/

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, skulle helst vilja ha dom aluminium färgade, bara putsa upp dom lite. Inte högglanspolerade som på bilden är lite för mycket bling för min smak.

Att dom blir lite gråa gör inte så mycket bara dom inte korroderar. Har kört grov rengöring med kallavfettning och fälgrengöring nu tänkte fortsätta med autosol alternativt lacka med fälgfärg för att skydda mot korrosion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då kan du ju köra med fin spiduk å klarlacka

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polera lite så du blir av med endel föroreningar och lägg på ett vaxlager som skydd så håller det lite längre..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok, testar att polera upp insugen lite till då, dom såg för jävliga ut när jag fick dom nu ser som okej ut iaf.

Ventilkåpan är ganska fin, polerar den lite till och sen vaxar jag den oxå. Det skulle nog vara synd att lacka den.

Har lite ingrodd skit kvar på insugen någon som vet om man kan ta svinto och autosol för att få bort det? Någon sa att svinto släpper små metal partiklar som fastnar i porerna sen rostar det?

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte köra svinto, det repar ju mer än det gör nytta på den typen av material. 

Det finns gott om vettiga polermedel, börja med autosol, men inte för mycket, det är oxå slipande.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...