Knox 1 Postad 4 Mars , 2016 (redigerade) Eftersom jag har min första båt (köpt 2015), en 30 fot segelbåt så är jag fortfarande färsk och tvingas lära mig hela tiden. Nu är jag orolig att jag tagit tag i en sak för sent. I somras lånade jag båten till farsan som körde vårdslöst och tyckte att det var bäst att lägga till mot bryggor i hög fart och därmed orsakade flera hack i stäven ovanför vattenlinjen. Vissa hack är säkert en halv cm djupa och flera cm långa. Plasten är med andra ord helt blottad men bara estetiskt skadad.Min far - den mest båtkunnige av oss två - sa att det är lugnt, det är ingen fara och att det är enkelt lagat. Efter att ha läst om böldpest och att jag häromdagen när jag var och tittade till båten och hacken såg jag att de suger åt sig väta som bara den och har säkert gjort det under hela vintern, därför är jag naturligtvis orolig. Behöver jag oroa mig för komplikationer på sikt? Jag litar inte på min far om detta, då han har haft fel i allt för mycket hittills.Sedan den andra frågan, hur lagar jag det bäst? Bilder kan tas imorgon för de intresserade. Redigerad 4 Mars , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Mars , 2016 (redigerade) Efter att ha läst om böldpest och att jag häromdagen när jag var och tittade till båten och hacken såg jag att de suger åt sig väta som bara den och har säkert gjort det under hela vintern, därför är jag naturligtvis orolig. Behöver jag oroa mig för komplikationer på sikt? Känn ingen oro! Oro har väl knappast löst något problem. Ett problem är att många läser om "böldpest" och inte egentligen förstår vad det handlar om, men får stora skrämselhickan. Debatten om "böldpest" är fruktansvärt överdriven. Jo - jag har haft en båt med ganska kraftiga partiella böldpestskador - pga fusk vi tillverkningen. Hur kunde du konstatera att skadorna "suger åt sig fukt som bara den"!? Ligger din båt i sjön!?och i halvsjunket läge!? En båt som man använder får ju genom åren en och annan repa eller andra skador i gelcoaten. Utan att ha sett den "katastrof" du drabbats av - tror jag faktiskt inte det är så farligt. Alla de båtar jag köpt genom åren har haft gelcoat skador som ingått i köpet. Sen har jag orsakat ytterligare en hel del själv. Min nuvarande båt har jag fått tjangsen att ha inomhus i uppvärmd lokal denna vinter. Normal har jag den i sjön året om. Har slipat ner bottenfärgen och lagt på epoxygrund under den nya bottenfärgen, samt plastat igen en del fönsteröppningar och bytat rutor på resten. Lokalen jag står i är så trång att jag inte kommer åt att göra klart allt jobb och blev från början lovad att få byta lokal när jag slipat klart. Dessvärre strulade det till sig med den båten som står där jag skulle få stå. http://www.maringuiden.se/forum/topic/80761-så-drar-Årets-sjösättningar-igång Därför började jag med en del jobb, som jag från början inte tänkt att göra. Bl.a. att laga upp de gelcoatskador som finns. När jag gick i närkamp med det hela var det en hel del småskador. Problemet är att få rätt färg. Då skrov och överbygge har samma färg, så hade jag en liten bit glasfiberlaminat med gelcoat, som jag tog med mig till en av de fabriker där man tillverkar båtskrov.(hade fått rekommendation av en gammal reparatör i båtbranchen - att just de var duktiga på gelcoat) De plockade fram en gelcoat som låg så nära mitt prov som möjligt. Köpte en liter och de slog i en skvätt "vaxlösning" för att det skulle bli topecoat. Man måste ha en skvätt (en viss procentssats) vax i gelcoaten, så att det blir "Topecoate", annars härdar inte ytan, utan förblir klibbig till döddagar. Sen fick jag en liten påse med tixotropmedel, för att kunna göra spackel. Jag brukar markera skadorna genom att sätta maskerigstapebitar runt varje skada. Hade en rulle blå, som ju syns väl mot det vita skrovet. Sen tar jag en vass kniv och skaver ur skadan. Gör klar alla skador på hela båten på en gång. Hade i förväg blandat till lite spackel i en särskild bunke - med lock. Tar en liten klick spackel och blandar i ett par procent härdare och blandar väl. ( eftersom det är jag, så tar jag några droppar härdare på giss - man får ju en viss vana genom årtionden) Spacklar i alla skadorna med en anings övermått - maskeringstapens tjocklek. När det härdat, så är det vattenslipning som gäller. Slipar ner till jämn yta med 240-papper (har jag för mig att det var). Låter en maskeringstapebit sitta kvar en bit från skadan under hela slipprocessen. Sen blir det lite slipning med varje slippappersgrovlek upp till 1500. Eftersom min båt är gammal och har sett sina bästa dagar, passade jag på att slipa över hela skrovet med Abralon. 2000-papper och 4000-papper samt ett par omgångar polish. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/verktyg/polermaterial/mirka-abralon-finishing-kit-polerset-1 Sen blir det ett par omgångar med Ultra Glozz - ett medel som jag kört med under ett antal år. http://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/rengoring/ultra-glozz/ultraglozz-superpolish-500ml Om din båt är ok i gelcoaten i övrigt kan du ju hoppa över abralonen och bara köra nån rubbning på skadorna före polish och vax/Ultra Glozz Påmin båt fans det ett par kvadratdecimeter stora ytor, där antingen gelcoaten varit tunn från början eller att nån tidigare ägare polerat allt för ihärdigt med rubbing eller Autosol. Laminatet lyste genom gelcoatresterna. Mattade ner ytan och målade på Topecoat. Blir till att vattenslipa upp ytan när jag kommer hem från båtmässan. Redigerad 5 Mars , 2016 av Thallatha 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 5 Mars , 2016 En riktigt bra instruktion på hur du reparerar skador från Thallatha - kan bara hålla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 7 Mars , 2016 Stort tack för ett så bra svar. När jag ändå har expertisen och erfarenheten inne i min tråd, har jag ett par följdfrågor. Min fribord är rätt så blank i övrigt, men det har börjat släppa på vissa ställen. Ser helt enkelt ut som "lacken" släpper och under kommer den matta ytan fram.Dålig bild, lacksläppet är på ungefär samma ställen (släpper uppifrån) men lite värre på styrbord sida. http://i.imgur.com/OKiOcOd.jpgMin fråga är då, räcker det att köra med abralon-kittet för att bli av med detta? Den blå linjen, ska man täcka över den med maskeringtejp eller vad rekommenderar ni? Efter det goda svaret av bäste Thallatha, kom jag i tankarna på att ge mig på hela friborden när man ändå ska reparera stäven. Jobbet verkar inte allt för resurs-, tids- eller erfarenhetskrävande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 7 Mars , 2016 Angående gelcoatspacklet till stäven, har jag sökt och sökt på internet men hittar liten information enbart från andra privatpersoner. Eftersom jag tänkt sjösätta båten redan i början av april och det är både kallt och fuktigt ute, hittade jag ett inlägg någonstans om någon som försiktigt förvärmde ytan med varmluftspistol för att torka, sedan körde han med pistolen på spacklet för att det skulle härda fortare (slipbart mellan 1-2 timmar). Är detta ett möjligt arbetssätt? Om vi förutsätter att jag har tålamodet att stå och blåsa i 1-2 timmar i sträck. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 7 Mars , 2016 När du skriver att det ser ut som om lacken har släppt och det kommer fram en matt yta under så uppstår frågan; "är båten omlackerad" med nån 2K-färg!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 7 Mars , 2016 (redigerade) När du skriver att det ser ut som om lacken har släppt och det kommer fram en matt yta under så uppstår frågan; "är båten omlackerad" med nån 2K-färg!? Det kan den vara, osäker, men när du säger det är det inte omöjligt att så är fallet. Om det är så, skulle det förändra arbetet väsentligt? Redigerad 7 Mars , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 7 Mars , 2016 (redigerade) Fortsätter att spamma tråden, hittade numret till gamle ägaren och hörde mig för.Båtens fribord är omlackerad ja, dock inte av honom. Den ska ha varit blå en gång i tiden (båten är ändå från -73). Däck är av förre ägaren målad i 1k-färg. Friborden skulle jag gissa på 2k, eftersom den känns hårdare om du förstår vad jag menar. Hur kan jag själv ta reda på vad friborden är målad i? Redigerad 7 Mars , 2016 av Knox Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Mars , 2016 (redigerade) Det finns ju idag många olika fabrikat på K2 -färger. Och det är säkert K2 som skrovet är målat med. Vanligast förr var väl "International". Du får väl gå in på en färgaffär/ båttillbehörsaffär och få en färgkarta och jämföra med. Är det enstaka märken, kan du dutta i med en "konstnärspensel". Är det många mätkrn, dom tex i fören, får du väl spackla i de värsta groparna med når lämpligt spackel, lipa jämt och matta ner över en yta och måla över ett fält. Försöka tunna ut i kanten på fältet. Ett alternativ är förstås att måla om hela båten med K2. Det finns ju K2-färger som man rollar på och som sträcker sig av ett par olika fabrikat. Min gamla Storfidra målades 1984 med Internationals mörkblå K2-färg. Den byggdes 1970 med mörkblå gelcoat och var styvt 10 år senare så matt och tråkig i gelcoaten att den dåvarande ägaren valde att måla om båten. Jag har sett (har fått) för och efterbilder. Färgen är lika fin och blank idag, som den var 1984 - 32 år senare. Om man bortser från en massa repor och småskador. En del ingick i köpet och en del har jag förorsakat själv. Redigerad 8 Mars , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 8 Mars , 2016 Tog lite bilder idag, här har du ett tydligare exempel på hur fribordens färg/lacksläpp ser ut på styrbord sida, det börjar bli rätt mycket av det:http://i.imgur.com/MuFSx7Z.jpgOch såhär ser stäven ut:http://i.imgur.com/WK964IK.jpgEftersom friborden är sliten som den är, så lär inget polerande få bort det där, utan det krävs en ommålning antar jag. Problemet är att jag antingen behöver bygga ett tälthus över båten eller få en inneplats. Eftersom stäven heller inte lär bli överdrivet bra med gelcoatspacklet, blir det en i mängden av fula märken till argument för att måla om henne. Har kollat på nätet på "doublecoat" färgerna som sträcker sig och blir riktigt blanka och fina.Jag ser inte hur jag ska ha möjlighet att hinna göra något större projekt med friborden i vår, så min fråga är, vad ska jag göra med den? Bara tvätta (som ni kan se behövs) och vaxa och segla vidare som vanligt i sommar eller kan/bör jag göra något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 868 Postad 8 Mars , 2016 Lite svårt att avgöra hur djupa hacken i förstäven är. Är de grunda så kan det ju som en tillfällig fix räcka att lägga i gelcoatspackel i rätt färg. För större arbeten så kan det bli lite besvärligt att göra dem på vårkanten då det kan vara lite för kallt för härdning av 2K-färger. Ett alternativ är att planera lite tidigare upptagning i höst och göra jobbet medan det fortfarande är varmt. Vårjobbet blir då att göra en fix av stäven och snygga till resten så att du själv trivs med utseendet. Båten lär inte ta skada av om du väntar. (Det kan vara värre för själen... ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Mars , 2016 Fören såg ju "grann" ut. Lite epoxyspackel och sen maskera så smalt som möjligt och dra över med nån billig färg (spayfärg för bil!? - en tanke som slog mig) i någorlunda samma eller avvikande färg. Gelcoat tar så lång tid innan det härdat ut och allt lösningsmedel försvunnit. Rekommenderar också den holländska färgen som sträcker sig, fast kanske inte försäljaren. Det finns även andra fabrikat som har samma egenskaper. Har på min båt en teaklist framme i stamnen. Skulle man damma i bryggan eller ligga och hugga mot klippan är det den som får ta smällen. Nån orm av gummilist, som täcker över skadan är heller inte fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knox 1 Postad 10 Mars , 2016 Fören såg ju "grann" ut. Lite epoxyspackel och sen maskera så smalt som möjligt och dra över med nån billig färg (spayfärg för bil!? - en tanke som slog mig) i någorlunda samma eller avvikande färg. Gelcoat tar så lång tid innan det härdat ut och allt lösningsmedel försvunnit. Rekommenderar också den holländska färgen som sträcker sig, fast kanske inte försäljaren. Det finns även andra fabrikat som har samma egenskaper. Har på min båt en teaklist framme i stamnen. Skulle man damma i bryggan eller ligga och hugga mot klippan är det den som får ta smällen. Nån orm av gummilist, som täcker över skadan är heller inte fel. DSC_0681.JPG Jag har varit smart nog att köpa gelcoatspackel i så snarlik färg som friborden möjligt. Det får duga. Idag har jag varit och "putsat" skadorna, imorgon tänkte jag eventuellt blåsa lite med varmluftspistolen på stäven, ge mig på att försöka blanda spacklet med härdaren och lägga ett lager, blåsa 30-40 minuter med pistolen på ett avstånd så ljummen luft träffar spacklet. Låta torka till lördagen, där jag slipar ner (förutsatt att det härdat), blåser ett litet tag till, lägger ett nytt lager, blåser och låter det torka till söndagen och förhoppningsvis bör det vara tillräckligt spacklat och allt har gått bra. Sen har jag en färg med samma vit som är på däck och knappt går att skilja från friborden, som jag möjligtvis tänker måla med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser