Werley 0 Postad 4 Mars , 2016 Hej alla där ute ! Funderingar angående Hurley 18. Har tänkt ett bra tag nu, typ år, på vilken båt jag ska segla i väg med ut på öppna havet där världen väntar. Det kommer att bli en Hurley 18. Men är osäker på rodret. En akilleshäl vad det gäller Oceanfart. Rodret hänger fritt och kan skadas vid mycket påfrestningar, annars är det en mycket kompetent båt för Oceanfart. Jag är helt fast vid en liten båt så jag är inte intresserad av större båtar. Har en annan förkärlek till Havsfidran men hon är lite trög men har ett skyddat roder. Vill gärna ha synpunkter om rodret på Hurley 18 och vad man kan förbättra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 4 Mars , 2016 Har ingen koll på rodret men tänker på hur fruktansvärt liten å trång den är.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
odysseus65 26 Postad 4 Mars , 2016 En kompromiss mellan Hurleyn å Havsfidran är ju min Amigo 23. Ge mig ett bud vetja.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Werley 0 Postad 4 Mars , 2016 Gör absolut ingenting Bara båten är säker. Vilket den är. Små båtar till havs betyder inte att dom är sämre än stora. Min tanke är att grundligt gå igenom alla svaga punkter på båten vilket alla båtar har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Werley 0 Postad 4 Mars , 2016 En kompromiss mellan Hurleyn å Havsfidran är ju min Amigo 23. Ge mig ett bud vetja.. Jo,, jag vet.. Frestande men jag har tid på mig och väntar lite. Tack för ditt alternativ Det är ju också en fin oceanare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 4 Mars , 2016 Rodret ser väl inte särskilt utsatt ut. Det kan väl skadas om du kör på, eller blir påkörd av, en val eller nåt. SKaffa ett nödroder som är litet och klarar belastningar om du känner dig osäker. Liten söt båt... men är du själv e ju inte storleken på båt något problem... dej själv kan ju, oavsett storlek på båt, vara svårt att komma ifrån. Lycka till!!! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
leleif 10 Postad 4 Mars , 2016 (redigerade) Hurley 18 är en utmärkt långfärdsbåt om man bortser från ( bristen på ) komfort. Långkölad, slutstyv, Lloydsklassad, sjösäker, lätthanterad. Jag seglade min under flera år i alla tänkbara förhållanden. En gång på Skagerack i 19 m/s och mer i byarna, det blev knappt blött trots mycket grov sjö. Den enda att tänka på i de sammanhangen är att det aldrig går att slå sig ut från läkust då ( vilken båt klarar det ? ) ,den kryssar nämligen ung lika bra som en badanka.Magnus Reslow ( googla ) bodde i och seglade under många år sin H18 i Nordsjön, Medelhavet etc.En sak behöver dock åtgärdas, eller två.. rodret är för kort ( lätt att plasta om ) , och roderaxeln kan vara av galvat stål ( ! ) och inte rostfritt. Måste bytas om det inte rean är gjort. Annars är det bara att ordna vindroder, sätta lexan-rutor, kolla riggen, fixa snabbrev, stormfock och segla iväg. Mycket billigt att förstärka/långfärdsförbereda denna lilla fina 18-fotare som seglats över oceaner flera gånger. Men komforten som sagt ... trångt ! Alternativ till denna är ju som tidigare nämnts Amigo 23, annars Västbris, Havsfidra, Junker 22 eller Misil II för att nämna några sjövärdiga små skutor./ Leif, Gbghttp://pavitra.strikingly.com Redigerad 4 Mars , 2016 av leleif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 4 Mars , 2016 Köp en IF så kn du även slå dig ut från en läkust! Har ingen aning om hur de olika förslagna båtarna seglar men IF seglar väl och tål vilket väder som helst. Kan dock blinlite blött om vågorna är höga och korta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BSven 469 Postad 5 Mars , 2016 Magnus Reslow ( googla ) bodde i och seglade under många år sin H18 i Nordsjön, Medelhavet etc. Magnus Reslow menade för några år sedan att den bästa "småbåten" var Sunwind 20. "Lika tålig som havsfidran men mycket bättre seglare!" Nu seglar han dock själv en Havsfidra. Små båtar för oceanfart är lite som "raketekvationen", Ju långsammare de seglar desto mer förråd av mat och vatten behöver man och ju mer förråd desto sämre seglar de. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lindius 65 Postad 5 Mars , 2016 Det tycker jag låter bra för min flytande husvagn Sunwind 26 Kanske blir jorden runt i den iaf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 5 Mars , 2016 Hurley 18 är en utmärkt långfärdsbåt om man bortser från ( bristen på ) komfort. Alternativ till denna är ju som tidigare nämnts Amigo 23, annars Västbris, Havsfidra, Junker 22 eller Misil II för att nämna några sjövärdiga små skutor. Skulle jag ge mig ut på långsegling, skulle jag sätta min gamla Storfidra i stånd (som idag ligger för fäfot) Seglar betydligt bättre än Havsfidran och har ju också bättre utrymme. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
R0BBAN 0 Postad 7 Mars , 2016 Tjena! Tycker det låter ball att långsegla med hurleyn! Läst om flera som gjort det och tvivlar inte en sec, det är en trevlig båt och jag har haft mycket kul med min. De seglat bra och är inte liten för en person, lätt ett 3manna tält med lite extra ; Jag ska faktist göra mig av med min nu om du är intresserad av att titta o klämma på den. Har massa bilder jag kan skicka och båten står i västra göteborg! /robert.m.nilsson@gmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hegges 1 Postad 23 Juni , 2016 har seglat en del med Hurley 18. (min första båt bra sjöbåt! men instämmer med det frihängande rodret. gillar det inte! men går att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reslow 1 Postad 19 Juli , 2016 Hej alla seglare! Jag seglade en Hurley 18 många år i Medelhavet. Av en händelse såg jag min gamla Nymue till salu i Calasetta på södra Sardinien igår! Fina bilder som väckte minnen! Jag är inte främmande för att skaffa en H18 igen.Om jag gör det. så skulle jag byta rodret till ett utanpåliggande.T.ex ett Maxi 68 roder e.d. Orsaken till det är att jag upplevde standardrodret som överbalanserat. Gick inte att släppa rorkulten.Kanske blir hon mer kursstabil med utanpå roder? Annars var det otroligt skönt med en liten båt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser