Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Vad tror ni om att använda en sån här för att värma upp ventilationsluften? Tror ni den orkar värma luften tillräckligt? Alu intercooler Water to Air, finns på ebay för ca 800:- Tänkte trycka in luft med en fläkt från akterspegeln in i en slang, ner till en rostfri låda som plastas mot botten för att kondensera luften (med avrinning), sen till ovan uppvärmningselement och ut i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2016 Vad värmer du med? hur varmt ska det bli? i vilken utomhustemp? finns d nån angivelse om effekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Vad värmer du med? hur varmt ska det bli? i vilken utomhustemp? finns d nån angivelse om effekt? Motorn och Varmvattenberedaren till att börja med, en extra cirkulation som får gå när motorn inte går (Komplettera med Dieselbrännare efter hand). Kan tänka mig att vattentemperaturen ligger mellan 50°-90°. Om inte VVB är inkopplad sjunker ju tempen ändå mer. Ska hålla normal rufftemp 20-22° typ. Normal Svensk segelsäsong, typ lägst 10°? Den är inte avsedd för detta ändamål så kan inte hitta någon effekt eller liknande. Men själva intercoolerdelen är 22x12x12cm. http://www.ebay.com/itm/ALUMINUM-13-75-x4-75-X4-BAR-PLATE-FRONT-MOUNT-WATER-TO-AIR-TURBO-INTERCOOLER-/350892337470?hash=item51b2d0293e:g:JiIAAOSwgQ9V41rA&vxp=mtr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2016 Svårt.. men "normala" somrar behövs ju inte mkt. menar du att du värmer vvb-med diselbrännaren? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 3 Mars , 2016 Det kan nog fungera men det är ju svårt med dimensionering om det in finns några uppgifter på värmeöverföringskapaciteten. Men ett tips om kvaliteten är okänd (gäller egentligen alla värmare) är att sätta kranar i värmeslingan så du kan isolera vvx om den skulle börja läcka. Sätt dem så när motorns uttag och retur som möjligt, så blir det knas i vvx slingan så kan du bara stänga kranarna och ha kvar kylning på motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Svårt.. men "normala" somrar behövs ju inte mkt. menar du att du värmer vvb-med diselbrännaren? Som det är nu värms VVB av motorn eller av elpatronen. Tänkte prova så först, så får det bli en Dieselbrännare (vattenburen) i framtiden om det funkar bra. Har en 32fots segelbåt. Tittar man på vanliga luftvärmare rekommenderas 3-4kW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Det kan nog fungera men det är ju svårt med dimensionering om det in finns några uppgifter på värmeöverföringskapaciteten. Men ett tips om kvaliteten är okänd (gäller egentligen alla värmare) är att sätta kranar i värmeslingan så du kan isolera vvx om den skulle börja läcka. Sätt dem så när motorns uttag och retur som möjligt, så blir det knas i vvx slingan så kan du bara stänga kranarna och ha kvar kylning på motorn. Funkar kylningen som den ska om man pluggar båda utgångarna på en Penta MD2020? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2016 Ts har väl tänkt koppla via vvb.... som i sin tur värms av motor o dyl. Tappvatten/luftvärmare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Ts har väl tänkt koppla via vvb.... som i sin tur värms av motor o dyl. Tappvatten/luftvärmare. Så här hade jag tänkt. Så länge det finns värme i Motorn eller VVB och man kör pumpen så kommer det värma luften i Intercoolern. Frågan är om den orkar värma luften tillräckligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2016 Aha, du kör via motor och via vvb i serie. HArru tänkt på att du, när du kör landström kommer att värma även motor då? 1. jag tror du, en vild gissnig, kommer få ut några tiondels kw i värme beroende på vattentemp. Min värmare ligger på 0,9-3,0kw och går upp på full effekt ibland när temperaturen ute är runt 15-16 grader. Så någon BAstukänsla får du nog inte, fast klarar intercoolern att plocka mycket värme ur vattnet så.Går det inte hitta verknigsgrad och effekt på liknande prylar nånstans? Hur länge värmen räcker beror ju såklart på magasinerad värme. Beredaren ligger väl mellan 30-50L., så några timmar får du väl hyfsat varm luft och kanske över utetemp även frampå morronkulan. Kör du landström så har du ju värme såklart och även hyfsat förvärmd motor. 2. va mer frågan om att kunna koppla bort intercoolern om den börjar läcka. Där hade jag missuppfattat och trott du skulle ta värmen separat från vvb, indirekt från motor när du kör. Är du rädd för det läckaget får du väl dra en förbikopplad slang. No big deal. 3. har du testat att kondensera bort vatten från insugsluft så tidigare? Funkar det bra? Hur mkt vatten får du bort ungefär/ timme? Vore det inte bra att ta insugsluften innifrån båten, då värmer du ju uppvärmd luft och torkar ur den luften? Ventilation har du nog ändå, så det räcker. HAde du tänkt fixa diselvärmare till VVB-vattnet så att den funkar lika som landströmvärmen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Mars , 2016 Borde gå att hitta nån lämpligare "burk" för samma slant kan jag tycka?En intercooler tycks tåla höga tryck, förmodligen för att ett turboaggregat förväntas pressa igenom smått fantastiska mängder luft per timme? Är kass på detta med turbo/intercoolers men det känns som du betalar onödigt för den höga trycktåligheten när slanten istället kunde läggas mer på ökad värmeväxlar-area??Inte för att rejäla dimensioner på "burkars" metalltjocklek är något ont i sig, blir åtminstone lång livslängd även vid extrem korrosion etc.Men du behöver kanske bara trycktålighet runt 1 ATÖ från normal glykol-krets, säg för säkerhets skull 3 ATÖ. Luftflödet blir ganska minimalt och kan väl inte bygga upp nåt tryck alls. Normalt luftflöde omnämns enligt svensk byggstandard till runt 0,5 till 0,7 luftombyten per timme, men säg för säkerhets skull hela 2 luftombyten per timme i fall man käkat brysselkål och magen råkar i uppror under natten. ;-) Luftvolymen i båten är ganska liten så luftflödet genom burken blir minimal, hur pass minimalt kan du nog räkna fram själv.Nå, hittade Speed Daddys huvudsida. Tyvärr saknas tekniska specifikationer även där.Bildgooglade på luft/vatten värmeväxlare (3 kW) bara för att få en allmän uppfattning om hur sådana kan se ut. Bland träffarna hittade jag DENNA intercooler som sägs tåla hela 1,8 MPa, därav mina funderingar ovan.(Och ja, fyller man i siffrorna 1.8 MPa HÄR så bekräftas än en gång att intercooler-burken skall tåla nästan lika högt tryck som inuti motorns cylinder. Onödigt, och förmodligen gäller ungefär samma krav din föreslagna burk?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Aha, du kör via motor och via vvb i serie. HArru tänkt på att du, när du kör landström kommer att värma även motor då? 1. jag tror du, en vild gissnig, kommer få ut några tiondels kw i värme beroende på vattentemp. Min värmare ligger på 0,9-3,0kw och går upp på full effekt ibland när temperaturen ute är runt 15-16 grader. Så någon BAstukänsla får du nog inte, fast klarar intercoolern att plocka mycket värme ur vattnet så. Går det inte hitta verknigsgrad och effekt på liknande prylar nånstans? Hur länge värmen räcker beror ju såklart på magasinerad värme. Beredaren ligger väl mellan 30-50L., så några timmar får du väl hyfsat varm luft och kanske över utetemp även frampå morronkulan. Kör du landström så har du ju värme såklart och även hyfsat förvärmd motor. 2. va mer frågan om att kunna koppla bort intercoolern om den börjar läcka. Där hade jag missuppfattat och trott du skulle ta värmen separat från vvb, indirekt från motor när du kör. Är du rädd för det läckaget får du väl dra en förbikopplad slang. No big deal. 3. har du testat att kondensera bort vatten från insugsluft så tidigare? Funkar det bra? Hur mkt vatten får du bort ungefär/ timme? Vore det inte bra att ta insugsluften innifrån båten, då värmer du ju uppvärmd luft och torkar ur den luften? Ventilation har du nog ändå, så det räcker. HAde du tänkt fixa diselvärmare till VVB-vattnet så att den funkar lika som landströmvärmen? 1. Den är byggd för att plocka ur mycket värme ur luften, så tycker den borde funka tvärtom. Borde ju finnas siffror på effekt kan man tycka... men finner inget. Hur länge det räcker får man se. Men bara så det finns tillräckligt med effekt i utblåsluften så det funkar när motorn är varm. 3. Nej, har inte provat. Men läst den här Kalla väggens princip . Så tänkte att det inte borde vara så svårt att bygga in en kondensyta innan man värmer upp luften. Sen om det gör någon större skillnad vet jag inte? Det är dåligt med ventiler i båten, endast ruffluckan om man inte öppnar takluckorna. Men känns bra att ha minimalt med hål i båten. Tanken är att trycka in friskluft, så får den smita ut där den kan sen. Borde gå att hitta nån lämpligare "burk" för samma slant kan jag tycka? En intercooler tycks tåla höga tryck, förmodligen för att ett turboaggregat förväntas pressa igenom smått fantastiska mängder luft per timme? Är kass på detta med turbo/intercoolers men det känns som du betalar onödigt för den höga trycktåligheten när slanten istället kunde läggas mer på ökad värmeväxlar-area?? Inte för att rejäla dimensioner på "burkars" metalltjocklek är något ont i sig, blir åtminstone lång livslängd även vid extrem korrosion etc. Men du behöver kanske bara trycktålighet runt 1 ATÖ från normal glykol-krets, säg för säkerhets skull 3 ATÖ. Luftflödet blir ganska minimalt och kan väl inte bygga upp nåt tryck alls. Normalt luftflöde omnämns enligt svensk byggstandard till runt 0,5 till 0,7 luftombyten per timme, men säg för säkerhets skull hela 2 luftombyten per timme i fall man käkat brysselkål och magen råkar i uppror under natten. ;-) Luftvolymen i båten är ganska liten så luftflödet genom burken blir minimal, hur pass minimalt kan du nog räkna fram själv. Nå, hittade Speed Daddys huvudsida. Tyvärr saknas tekniska specifikationer även där. Bildgooglade på luft/vatten värmeväxlare (3 kW) bara för att få en allmän uppfattning om hur sådana kan se ut. Bland träffarna hittade jag DENNA intercooler som sägs tåla hela 1,8 MPa, därav mina funderingar ovan. (Och ja, fyller man i siffrorna 1.8 MPa HÄR så bekräftas än en gång att intercooler-burken skall tåla nästan lika högt tryck som inuti motorns cylinder. Onödigt, och förmodligen gäller ungefär samma krav din föreslagna burk?) Överslag ruffvolym 10x3x2/2=30m³ Med den här 3.4m²/min omsätter man all luft på 10min (den var ju inte direkt strömsnål, men bara som referens) (det behöver inte lukta fis allt för länge iaf) Där hittade du lite värden... Tack! Förutsätter man den minsta (ser ut att kunna vara i samma dimension) och att trycket inte har någon effekt: Charge Air Flow 2.5Kg/min / 1.2 kg/m³ = 2m³/min (något mindre än vad ovan fläkt klarar) Water Flow 60L/min (pumpen jag köpt klara 10L/min) Heat Rejaction 8kW Vid 2m³/min luft och borde 10L/min vatten borde effekten va ca 8/6=1.33kW men då har man flåsat ut all luft i båten på 15min. Lugnar man ner fläkten till 1/4 så har man över 4kW och omsätter all luft på 1h.... känns ganska bra? Eller har jag tänkt helt fel? Varför jag önskar Intercoolern är för ett normalt värmepaket är betydligt dyrare och passar inte lika bra. Sen tycker jag att deras värmeledningsförmåga inte ser så mycket bättre ut än Intercoolerns. Att den tål massa tyck o är grovt byggd känns ju positivt. Hur är det mer aluminium, kan den ge någon negativ effekt med luften? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2016 Ofan e de så effektivt.. Har jag förstått rätt den egentligen är till för att kyla insugsluften till motorn. Tempskillnad mellan ditt varmvatten och den luft du suger in är väl större än den där intercoolern egentligen är avsedd för. Om den e så effektiv som siffrorna visar så kan du nog plocka ut riktigt bra med värme. Intressant proj. Å för den pengen, var det 800kr, så är det helt klart värt ett test. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 3 Mars , 2016 Anar ugglor i mossen men kan ännu inte sätta fingret på var nånstans det av mig förmodade felet i resonemanget ligger. Att "sabba" nytänkande idéer är f.ö. aldrig någon rolig uppgift men jag antar att du med trådfrågan vill ha seriösa motargument. För att kunna "vikta" ihop alla argument hit&dit och bestämma ifall köp av inercooler-burken är värt experimentet, ungefär så??Tyvärr kommer jag bara på motargument typ dessa...I första vågskålen:Saker som kan tala emot att detta med intercoolers skulle tjänstgöra ekonomiskt "bättre" som rumsvärme-värmeväxlare jämfört med marknadens ordinarie:Varför har ingen kommit på detta tidigare, varför skulle "onödigt" trycktåligt tjockt burk-material vara billigare per värmeväxlar-area räknat med dagens råvarupriser, varför skulle bilmotorbranchens redan svinhöga priser understiga allmänna båtbranchens såpass markant?I andra vågskålen:Här hoppas jag du fyller i svaret själv, gärna med bäring på de saker jag tagit upp ovan.Mitt grundtips får i stunden bli att köp inte nån intercooler-burk för kajut-uppvärmning!(Åtminstone inte utan betydligt bättre argument i vågskål nummer två. Som måhända kan utvecklas i forumtråden nedan?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 3 Mars , 2016 Det kommer att fungera. Är däremot rätt säker på att du kommer att få ett rätt kraftigt blåsljud då luftkanalen endast är 2,5 tum. Men det är bara att testa, kan ju inte annat än bli ett resultat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 3 Mars , 2016 Nu finns det ju att köpa färdigt: http://www.erlandsonsbrygga.se/Erlandsons/Produkter/Inredning_VVS/Varme___Ventilation/Varmare_Ovriga/WARMWIND_MINI_SWN_4,186kW?id=08920 I detta exempel 4Kw för 1649Kr inklusive fläkt. Varför chansa på något oprövat, spara ganska lite, och eventuellt misslyckas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Anar ugglor i mossen men kan ännu inte sätta fingret på var nånstans det av mig förmodade felet i resonemanget ligger. Att "sabba" nytänkande idéer är f.ö. aldrig någon rolig uppgift men jag antar att du med trådfrågan vill ha seriösa motargument. För att kunna "vikta" ihop alla argument hit&dit och bestämma ifall köp av inercooler-burken är värt experimentet, ungefär så?? Tyvärr kommer jag bara på motargument typ dessa... I första vågskålen: Saker som kan tala emot att detta med intercoolers skulle tjänstgöra ekonomiskt "bättre" som rumsvärme-värmeväxlare jämfört med marknadens ordinarie: Varför har ingen kommit på detta tidigare, varför skulle "onödigt" trycktåligt tjockt burk-material vara billigare per värmeväxlar-area räknat med dagens råvarupriser, varför skulle bilmotorbranchens redan svinhöga priser understiga allmänna båtbranchens såpass markant? I andra vågskålen: Här hoppas jag du fyller i svaret själv, gärna med bäring på de saker jag tagit upp ovan. Mitt grundtips får i stunden bli att köp inte nån intercooler-burk för kajut-uppvärmning! (Åtminstone inte utan betydligt bättre argument i vågskål nummer två. Som måhända kan utvecklas i forumtråden nedan?) Stämmer bra... tycker också det verkar lite för bra för att vara sant. Kostnaden för projektet är ju inte så stor. Det man vill undvika är att installera en massa saker i båten, som det i slutända visar sig att man måste ta ur. Att ingen har kommit på det tidigare duger tyvärr inte som argument Finns mycket pengar o tjäna i båttillbehörsbranschen. Det kommer att fungera. Är däremot rätt säker på att du kommer att få ett rätt kraftigt blåsljud då luftkanalen endast är 2,5 tum. Men det är bara att testa, kan ju inte annat än bli ett resultat Ja det kan va något. Dom finns ju i flertalet olika utföranden. En sån här har ju större tvärsnitts area som den blåser igenom, dock inte lika lång. Kanske minskar blåsljudet men inte uppvärmningen? Nu finns det ju att köpa färdigt: http://www.erlandsonsbrygga.se/Erlandsons/Produkter/Inredning_VVS/Varme___Ventilation/Varmare_Ovriga/WARMWIND_MINI_SWN_4,186kW?id=08920 I detta exempel 4Kw för 1649Kr inklusive fläkt. Varför chansa på något oprövat, spara ganska lite, och eventuellt misslyckas. Det var liknande jag tittade på i början. Men efter som jag vill ha den bakom motorn och under kojen , vill jag inte ha fläktmotorn där. Så letade efter ett värmepaket utan fläkt... det jag hittar som passar bra är dessa intercooler. Sen vill jag koppla på friskluft i andra änden, de flesta modeller verkar ta inneluften och cirkulera, eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 3 Mars , 2016 Kan fylla på med lite mer bakgrund kring problemställningen. Har en båt från början av 2000-talet. Enkellaminat i skrovet o sandwich i överbyggnade. CE märkt kat A. Så upplever henne förhållandevis tät (vilket är bra), men blir lätt fuktigt inne. Tror det är en av orsakerna till att det lätt upplevs kallare än vad det är. Därav är tanken att få till ventilationen bättre, utan att göra hål i sandwich överbyggnaden vilket kan innebära andra fukt och vattenproblem. Enligt tidigare länkad kalla väggen princip, tänkte jag trycka in luften med en fläkt (sätta den mot akterspegeln så den kommer långt från sovplatsen), kondensera lite ånga (om det nu bara blir lite), sen värma den i ett värmepaket och fördela i båten. Och där är problemet... vill ha ett värmepaket med en ingång och en utgång som klarar värma båten tillräckligt. Finns det andra förslag på andra värmepaket, med samma effekt och prisklass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Mars , 2016 Nu är visserligen ditt krav på uppvärmning ganska litet, från typ 10 till 20 grader, men men.Klurar på om du inte borde cirkulera luften också, inte bara blåsa igenom en enda gång.Värmen läcker ju ut via skrovets väggar så du kan nog behöva blåsa "onödigt" stor luftmängd sett till antalet luftombyten per timme? Du har ju bara tillgång till ganska låg temperatur från växlaren, kanske 30-40 grader. Blir väl litet som att elda för kråkorna med överdrivet luftombyte?Kanske är det lämpligt med ett reglerbart luftinsläpp i slangen före fläkten, alltså så att en viss del av luften tas inifrån båten och därmed cirkuleras*? Då kan du minska luftflödet ut ur båten - kråkeldningen - och istället "värma på" den befintliga luften litet?Har själv fläktlös ouppvärmd ventilation enligt kalla väggens princip i min Amigo 23 så som du skissat. Fungerar bra kan jag tycka fast jag aldrig haft möjlighet att jämföra med annan Amigo.[Har bara ca 3 mm tjock isoleringsmatta på enkelskrovet. Elektroluxventil på fördäcket. Skjutluckan vid ingången brukar få stå litet på glänt för ökad ventilation om det inte är för kallt. Har varit upp till 4 pers sovandes som mest. (Haha, blir hela 4x100 W värmeeffekt sägs det, inte fy skam. :-)Allt som märkts är kondensdrypande men inte droppande fönsterrutor på morgonen. Plus litet svartmögel-prickar under madrasserna. Men annars okej. Egentligen borde väl principen fuktreducera bara på våren när havsvattnet är kallt men det uppför sig faktiskt likadant hela säsongen.]*) Lurigt det där med värmeväxlare, för att få många "värme-wattar" genom dess vägg krävs förutom stor yta även hög temperaturskillnad. Och helst hög flödeshastighet på både vätska och luft för att tempskillnaden på ömse sida väggen skall gälla hela dess yta. Om du börjar återcirkulera luften minskar tempskillnaden och därmed också dess effektivitet. Kanske vinner du ingenting på det utom minskat uppvärmningsbehov av glykolvattnet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 22 April , 2016 Som lite återkoppling så är nu installationen klar. Luftslangar och isolering har tillkommit efter bilden tagits. Har en sista fundering kring det här... Hur ska man ta in friskluften på ett bra sätt? Har funderat på att montera en sån här på akterspegeln, men den är ganska ful (enligt mig) och gillar inte att ha massa extra hål i båten Det finns redan en befintlig till motorrumsventilationen under kåpan på akterspegeln, ett friskluftsinlopp och ett utblås från fläkten. Tror ni det blir bra att koppla in sig på friskluftsintaget till motorrumsventilationen? Den sitter precis bredvid utblåset, så risken är nog ganska stor att man får med massa "motorrumslukt". Man skulle även kunna sätta en skiljevägg mellan hålen, men risken är nog stor att man ändå får in lukt under gång. Har ni några andra förslag på ventilationskåpor som skulle passa? Eller några andra alternativa lösningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 22 April , 2016 Får du inte med avgaser i luften när motorn är igång om intaget sitter på akterspegeln? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 22 April , 2016 Får du inte med avgaser i luften när motorn är igång om intaget sitter på akterspegeln? Utblåset sitter på fribord. Men det kanske du har rätt i, att avgaserna smiter runt och hamnar kring akterspegeln. Någon som har erfarenhet av det? Har möjlighet o sätta den på insidan mot sittbrunnen istället. Men där har det förmåga att hamna annat som kan ge en viss doft Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser