JuniBo 0 Postad 2 Mars , 2016 Hej, Jag har en 64:a från 2008 där det satt en F150 innan någon stal den, surt kan man säga. F150:an var jag mycket nöjd med. Nu uppstår dock tanken om jag skall köpa en F150 igen eller om det kan vara idé att välja en F175 istället. Tittar man i Yamahas körfakta så jämför de F150 och F200 på en 65:a och där verkar det som att man för en hel del pengar får ett par knop på toppen men inte så mycket i övrigt om man jämför prestanda/bränsleförbrukning. Förstår att det inte är hela bilden så kanske någon kan bidra med egna tips eller erfarenheter i frågan? Drömmen är förstås en 225:a med "Fly by wire" men priset drar iväg långt utanför min plånbok i vart fall. Sedan är jag osäker på vilken motor som är ok på min båt, vissa säger 150 hk och andra 200 hk. Dock inte 225 hk som på de senare 64:orna eller...? Tacksam för idéer och synpunkter. //Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Mars , 2016 Det är först de "helvita" 64-orna från modellår 2010 som är godkända för 225 hk har jag för mej. Din bör va godkänd för 200 hk men typskylten vid förarplatsen ger klart besked. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 4 Mars , 2016 OK, ska kolla vad skylten säger. Har du någon gissning om det är värt att köpa en F175 i stället för en F150. Det diffar på listpris runt 20 kkr och jag är inte ute efter någon enstaka knop i toppfart om jag inte samtidigt får ett bättre förhållande fart/bränsle i övrigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Mars , 2016 Skillnaden torde va försumbar. Jag gissar att du inte får full täckning på försäkringen o har du dessutom inte tänkt behålla båten for life så är det ekonomiskt vansinne o lägga massa pengar på små skillnader. Om du inte vill ha en begagnad motor så skulle jag nog titta på om det finns nån lagermotor som går o få loss lite billigt. Men det är bara mina två ettöringar av myntet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuniBo 0 Postad 7 Mars , 2016 Skillnaden torde va försumbar. Jag gissar att du inte får full täckning på försäkringen o har du dessutom inte tänkt behålla båten for life så är det ekonomiskt vansinne o lägga massa pengar på små skillnader. Om du inte vill ha en begagnad motor så skulle jag nog titta på om det finns nån lagermotor som går o få loss lite billigt. Men det är bara mina två ettöringar av myntet.. Ja, skillnaden blir nog liten. Inte så sugen på beg motor, så det blir en ny. Får reka lite med mina lokala "Yamaha-dealers" så får vi se. Tack för dina synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser