Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
svampbob

Segla från Danmark till Nynäshamn

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vi ska segla hem en båt från Vestervig på Danmarks västkust till Nynäshamn i Maj.

Frågan är  om man skall segla runt eller gå kanalen.

Det är att betrakta som en transportsegling.

Eller är det billigare att ta med transport på bil om man räknar med besättningskostnad etc.

Båten är 45 fot och väger 15 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja Göta kanal i vårskrud framför fortfarande kalla Östersjön. Ta ett par extra dagar på er så blr det säkert en minnesvärd resa. Ingen transport på natten innebär också att ni klarar er med en mindre (billigare) besättning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vestervig ligger i den absolut nordvästra delen av Danska Limfjorden, så långt i väster man kan komma, (fast  jag skulle inte kalla det danska västkusten).

 

Det finns, enligt mitt sätt att se, det bara en vettig väg att segla från Vestervig till Nynäshamn. Österut genom Limfjorden, runt Skåne och och sen norrut till Nynäshamn.

 

De förhärskande vindarna är ju i regel västliga.

 

Du skriver att båten är 45 fot och väger 15 ton.

 

Nu har jag inte mina danska sjökort tillgängliga, och vet inte hur hög mast din båt har. Förhoppningsvis har alla broar en segelfri höjd, så att du klarar det, eller är öppningsbara. Jag har bara gått Limfjorden  med en båt med 10 meters mast. 

 

Hur djupgående är din båt!?

 

Tror inte heller det är något problem - om man håller sig inom farleden. Fast man får ju kolla detta.

 

Annars är det ju till att gå ut i Nordsjön vid Thyborgön och sen runt Danmark norrut, via Skagen.

 

Hela sträckan är ca 600 distansminuter om man går rakaste vägen. 

 

Är båten inte en skrothög, och de flesta funktionerna är ok, så skulle jag välja att segla hem båten. 

 

Hur stor besättning räknar du med!?

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svampbob!

Föreslår jag åsså att segla runt. Kanalen är inte gratis å lastbil ännu dyrare. Kylan, tja, finns kläder.

Känner två personer här på nätet som kan tänkas ta jobbet för mkt hyfsat pris å segla hem din båt. Den ena är Thallatha, han skrev här ovanom, den andra är fd medlemmen här: Kalman. Jag känner honom väl. ;)

De har transportseglat en båt från Gunnebo till Härnösand tilsammans med en tredje erfaren seglare.

Kolla Thallathas blog.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Svampbob!

Föreslår jag åsså att segla runt. Kanalen är inte gratis å lastbil ännu dyrare. Kylan, tja, finns kläder.

Känner två personer här på nätet som kan tänkas ta jobbet för mkt hyfsat pris å segla hem din båt. Den ena är Thallatha, han skrev här ovanom, den andra är fd medlemmen här: Kalman. Jag känner honom väl. ;)

De har transportseglat en båt från Gunnebo till Härnösand tilsammans med en tredje erfaren seglare.

Kolla Thallathas blog.

Tolkar du inlägget som en önskan att hitta besättning? Var läser du det?

 

Jag läser det som att TS ska segla, men spånar idéer om vilken väg hen ska välja.

Jag håller med Thallatha. Göta kanal hade jag nog inte valt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja vägen runt Skåne. Oftast medvindar när du kommer från Danmark och ska till Nynäshamn.

45 fots båt är säkert inte billig varken på kanalen eller på lastbilstransport. Den bör ju vara så bred att den även kräver varningsbil om den ska köras landsvägen.

 

Limfjorden är väldigt grund men det finns väl utprickade rännor med djupt vatten. Det finns ett antal broar men alla är öppningsbara. Ta med en "Broflag" (signalflagga N) och hissa under spridaren. Det är kodordet för att du vill ha broöppning.

 

När jag seglade till Limfjorden så begrep vi ingenting när broarna inte öppnades för oss men så fort det kom en dansk båt så gick bron upp och vi kunde slinka med. Beklagade oss för en båtgranne i Aalborg och fick ett lite frågande "Har de ingen broflag?". Var inne i stan och köpte en signalflagga och sedan gick broarna upp även för oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om du räknar med "besättningskostnader" tror jag det blir billigare, smidigare, bättre och bör inte ta längre tid att segla hem. Bättre för att båten är i sitt element och du hinner få koll på eventuellt som bör åtgärdas.

Sen, även om det är att betrakta som "transportsegling", kan det ju bli riktigt trevligt.

Jag skulle inte ta kanalvägen.

ps. seglar gärna med om möjligt ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så emot att möta våren på Göta kanal?

Jag inbillar mig att det är i vårskrud som kanalen är bäst, men det kanske bara är inbillning.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför är alla så emot att möta våren på Göta kanal?

Jag inbillar mig att det är i vårskrud som kanalen är bäst, men det kanske bara är inbillning.

 

Mackey

 

Jag har absolut inget emot kanalen. Funderar t.o.m. på om vi ska ta en tur där i sommar.

 

Jag har både "transportseglat" (en gång) och "semesterseglat" (ett antal gånger) på kanalen.

 

För att få ut det mesta av kanalen så rekommenderar jag "semestersegling".

 

TS anger ju att det handlar om "transportsegling" och då är mitt råd enkelt. Runt Skåne!

 

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så emot att möta våren på Göta kanal?

Jag inbillar mig att det är i vårskrud som kanalen är bäst, men det kanske bara är inbillning.

 

Mackey

 

Jag har gått kanalen både med stora och små båtar.

 

Inget som ger mersmak.

 

För mig som ensamseglare är det bara är det bara en massa slit.

 

Man kan inte segla mer är enstaka sträckor och det är  dyrt.

 

För en 45-fotare kostar slussavgifterna bortemot 10 000 kr. Dessutom är det beställningsperiod och slussningen skall beställas mins 4 dygn i förväg. Det kan ju innebära att du måste ligga och vänta om du kommer för tidigt - vad det innebär om du kommer för sent vet jag inte.

 

Enda hindret som kan uppstå vid Falsterbokanalen, är att du får vänta 1 timme extra om du kommer vid rusningstid på morgonen eller kvällen. De har då två timmar mellan broöppningarna då. Men man kan ju gå runt - eller som ett helt avvikande alternativ gå Stora Bält och genom Smålandsfarvattnen.

 

Att vattnet är kallt i Östersjön har ju ingen betydelse. Det är ju frågan om en transportsegling.

 

För egen del vill det nog väldigt mycket till för att jag över huvud taget skall tänka tanken att gå kanalvägen, när man kan segla runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slussat en gång. I södertälje, på väg hem med båten. Så jag har ingen kanalerfarenhet. Har hört mkt om kanalen, varit och sett och som pricken över i... kom serien på tv. Näe avskräckande snarare än lockande... som en lång kö varsomhelst. Mej passar det "nog" absolut inte, inte ens utan avgifter.

Fast jag försöker lyssna och lära mej vad som är "det"... kanhända jag blir sugen.

Känns typ som att skaffa husvagn och låtabli att bo bekvämt i naturen utan tränga in sig på böda. Det är bara en personlig känsla utan egentliga "bevis"

För transportens skull. Snabbast, kostnadseffektivast mm. tror jag på sjövägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är transportsegling så måste det ju inte vara trist och dåligt, man kan ju göra något bra av transporten. Vi släpper det...

 

Om det är 600 M så bör det inte ta mer än fem dygn att segla hem båten.

Om man antar att besättningen består av fyra välavlönade personer så kostar det runt 20 000:- kr att segla om alla tar fem dagar ledigt för att segla. Då har man en helg att förbereda på och en helg i reserv.

Sedan tillkommer resa 2000:- kr/person så totalt 28 000:- kr.

 

Vad kostar en lastbilstransport?

 

Går det att transportera båten hela vägen?

Tunnlar, broar, andra hinder?

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm skrämmande, både "korta" resor blivit dyra och långa flyg är gratis (150% går ju i skatter och flygplatsavgifter. Hur har dom råd att köpa flygplan, tanka, personal mm?)

2000kr resa till Danmark, från? och från ankomst-till?

flyger om nån helg t.o.r mallorca för 2000kr. Å dom biljetterna var dyra eftersom det bara fanns några platser kvar?

hur går det till att bli mördare, sa svägerskans dotter (då 8år)

-funderar man.. ska jag bli slolfröken... mördare... skolfr... mördare.

-näe... jag ska i alla fall inte bli mördare, fast om.... så mördar jag ingen som jag känner.

res-priser är lika svåra att förstå sig på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bara för att det är transportsegling så måste det ju inte vara trist och dåligt, man kan ju göra något bra av transporten. Vi släpper det...

 

 

Det är ju därför man inte går kanalen - för att seglatsen (motorbåtsåkandet) inte skall va trist. Gå genom kanalen - blir ju bara en onödigt dyr transport.  ;)

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är alla så emot att möta våren på Göta kanal?

Jag inbillar mig att det är i vårskrud som kanalen är bäst, men det kanske bara är inbillning.

 

Mackey

För att det är ett långsamt, jobbigt och tråkigt sätt att transportera en segelbåt....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla och Tack!

 

Varierande och tänkvärda svar som vanligt.

Anledningen till att jag skrev transportsegling är att den kommer att göras ganska tidigt på säsongen med troligtvis ett par kompisar.(då kan det ju iofs ringa en klocka som att detta är ju den perfekta gubbsammankomsten)

Sen är det ju ett bra tillfälle att lära känna båten etc. Motorn har gått 1500 tim så det är ju inte heller någon katastrof.

Nej det blir nog segla runt som gäller. Är det lugnt kan man ju segla 24/7 för att logga tillräckligt och brallar det i kan man ju lägga till och vila ut, så gör man ju ändå bra med distans/dygn.

 

Återkommer med rapport när båten är hemma.

Mvh

SvampBob

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar framhålla skillnaden i med eller motvindssegling. När man har medvind är det inte så känsligt om det blåser kraftigt. En medvind på 20 m/s fungerar tills vågorna blivit för kraftiga. Bra om man är så många så rorsman inte behöver stå för länge då det kan bli rätt jobbigt om inte styrautomaten klarar jobbet vilket nog kan vara vanligt i undanvinden. 

 

Eftersom man går ganska nära kusten kan man bryta om det blir för jobbigt eller om nåt går sönder. Bra att ha koll på ställen man kan smita in och få sjölä. 

 

Oprövad båt ska givetvis framföras i gott väder helst. Kanske går att få lite historik. Har den aldrig varit ute på havet eller är den seglad längre tider till havs?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS anger "Båten är 45 fot och väger 15 ton." så den lär tåla både lite hårdare vindar och sjögång. Sen kan det bli jobbigt i motvind men begränsningen ligger nog främst i vad besättningen är beredd att stå ut med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan va jättefint väder under Maj månad.

 

"Seglade" från Stockholm till Kungshamn i Maj månad för några år sen. Sydliga vindar från Stockholm till Kåseberga. Ostlig vind från Kåseberga till Ystad - så svag att jag gick halva sträckan med motor, dvs ca 5 distansminuter. 

 

Västlig vind mellan Ystad och Falsterbokanalen. Nordlig vind mellan Falsterbokanalen och Helsingborg. Tror aldrig vindarna var över 10-12 m/sek

 

Från Helsingborg,d'r yngste svärsonen kom ombord, till Glommen, fick vi en sydlig kuling av kraft och redig medsjö. Har aldrig sett nån som spytt så mycket som svärsonen.

 

Resten av sträckan var det måttliga västliga eller sydliga vindar.

 

Från Glommen till Donsö hade vi tidvis dimma som var så tät att den nästan gick att skära med kniv.

 

Under Maj månad kan det bli en fin tur på den rutten, speciellt som det ju i regel blåser "åt rätt håll"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Betalar du hamnarna och resan så seglar vi. Vore ju skoj att starta sommaren med en liten färd hör av dig . Vi har en del seglingserfarenhet men har inte korsat stilla havet......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det...;

 

Kom ner till Agger sent på Fredag kväll den 29:e och gick igenom båten med ägaren. På med segel som vi haft med hem för lite fix, handla mat och lite meck. Gick från Agger Lördag em i stenhård sydlig vind, rätt i näbben alltså. Lite lustig utmärkning med bojar och grejer men det gick bra.

Igenom Limfjorden med broöppningar, upp med flagga N (viktigt) och ropa på VHF:en. Mekade värmare eller rättare sagt radiatorer vilket var lönlöst, visade sig senare att 2 frusit sönder. Isbjörnar i kojen..... :angry:

Tankade billig diesel i Hals, sista anhalten i Danmark. Lustigt med en skapligt stor hamn som inte har en mack, utan man får ringa upp en kille som kommer ner och låser upp en container man tankar ifrån..

Överseglingen skedde på natten och det är ju alltid intressant att korsa hårt trafikerade farleder.Kustbevakningen tyckte också det var intressant med en fritidsbåt mitt i natten så här års.

Speciellt en som använts som smuggelbåt av cannabis mellan Amsterdam och Danmark. :ph34r:

Resten av resan bjöd på 1-2 ms och sol, så det var ju på sitt sätt perfekt, hellre prova motorn ordentligt än seglen,

Hemma i Nynäs på Onsdag kl 1200, snittfart 8 knop och 530 distans senare.

 

Tack för input! :)

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du återkopplade och att du lät oss läsa om di seglats.

 

Båten fungerade ju tydligen väldigt bra.

 

Den gången jag seglade Limfjorden tur och retur hade jag minst ett tekniskt problem varje dag.  :)  :wacko:

 

Tankade också i Hals på hemvägen. Inte katten kom det nån kille och låste upp containern och fyllde min dieseltank, utan två snygga tjejer i 25-30 årsåldern. Hon som skötte dieselförsäljningen och hennes kompis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här blev det...;

 

Kom ner till Agger sent på Fredag kväll den 29:e och gick igenom båten med ägaren. På med segel som vi haft med hem för lite fix, handla mat och lite meck. Gick från Agger Lördag em i stenhård sydlig vind, rätt i näbben alltså. Lite lustig utmärkning med bojar och grejer men det gick bra.

Igenom Limfjorden med broöppningar, upp med flagga N (viktigt) och ropa på VHF:en. Mekade värmare eller rättare sagt radiatorer vilket var lönlöst, visade sig senare att 2 frusit sönder. Isbjörnar i kojen..... :angry:

Tankade billig diesel i Hals, sista anhalten i Danmark. Lustigt med en skapligt stor hamn som inte har en mack, utan man får ringa upp en kille som kommer ner och låser upp en container man tankar ifrån..

Överseglingen skedde på natten och det är ju alltid intressant att korsa hårt trafikerade farleder.Kustbevakningen tyckte också det var intressant med en fritidsbåt mitt i natten så här års.

Speciellt en som använts som smuggelbåt av cannabis mellan Amsterdam och Danmark. :ph34r:

Resten av resan bjöd på 1-2 ms och sol, så det var ju på sitt sätt perfekt, hellre prova motorn ordentligt än seglen,

Hemma i Nynäs på Onsdag kl 1200, snittfart 8 knop och 530 distans senare.

 

Tack för input! :)

Spännande proveniens på båten din! Har du någon intressant artikel om smuggelseglatserna eller kom det kanske aldrig "upp till ytan"/"flög de under radarn"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sitter i säkert förvar i Danmark.

Letade lite extra i båten om det fanns några "örter" men hittade "bara" en massa öl....

Kunde vart värre ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom sitter i säkert förvar i Danmark.

Letade lite extra i båten om det fanns några "örter" men hittade "bara" en massa öl....

Kunde vart värre ;)

 

Holländskt öl?

 

Jag är ju inte direkt nån ölspecialist, men min eländiga seglast på Limfjorden innebar även för mig att jag kom i besittning av ett antal burkar av den varan.

 

Efter att ha hjälpt till att bärga en Holländs segelbåt som gått på grund, fick jag en bärkass av Holländskt öl.

 

http://thallatha.blogspot.se/2009/12/limfjorden-2007_5237.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...