Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Ancan-af-Argos

Axeltapp/hjullager trailer

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har en 3-axlig trailer av okänt märke till min Bayliner och i höstas när den skulle köras till sitt vinteride så gick det inte bättre än att jag tappade ett hjul p g a att lagret gick åt h-e, det "separerade"....

Nu har jag letat efter en nyaxeltapp med nav men jag hittar ingen axeltapp med rätt dimensioner.

Axel är fyrkantig med måtten 40*40 och är 5-bultad med centrumhål 65, bultcirkel 5/112.

Alla axlar jag hittar som är 5-bultade är 45*45 i fyrkanten.

Någon som har varit med om detta, eller vet var jag ska leta?

post-103772-0-50524900-1456833261_thumb.jpg

Redigerad av Ancan-af-Argos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

det du kan göra är att köpa en axeltapp som passar och sen ändra bultcirklen.

gör en platta som passar på bultarna som sen sitter det nya bultcirklen skruvad i denna..

så här typ

http://butik.spacer.se/sv/produkter/spacers/volvo/volvo-till-andra-5-bult/volvo-till-andra-5-bult.html

Redigerad av sventable

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken mekanisk verkstad som helst kan lätt fräsa ner 45/45 till 40/40.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart för snabb att svara, det är ju lagren som har havererat, torka av skiten på lagerbanorna och kolla om du hittar något nummer, beställ sedan nya, förslagsvis på en firma som levererar till industrin.

Betydligt billigare än att handla från trailertillverkarna.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vart för snabb att svara, det är ju lagren som har havererat, torka av skiten på lagerbanorna och kolla om du hittar något nummer, beställ sedan nya, förslagsvis på en firma som levererar till industrin.

Betydligt billigare än att handla från trailertillverkarna.

Kalle

Har varit inne på att kunna byta "bara" lagret också, men har ju aldrig hållt med något dylikt, är det inget mer som saknas/gått sönder, jag menar navet har ju släppt från lagret som bilden visar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen större konst att byta lager, men är du tveksam så ta med axeltapp och nav till någon liten verkstad så får du säkert hjälp, och kanske får du vara med och titta på så du vet vad du ska göra när nästa hjullager havererar.

Det är två lagerbanor i navet som ska pressas ur, och på axeltappen ska motsvarnde banor av.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du tappade hjulet så måste ju axeln ha gått av när lagret skar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är inte nödvändigt  ,om rullarna mosas på ytterlagret så är det inget som hindrar navet och hjulet att ge sig iväg på egen hand.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bilden på axel i första inlägget är den axel som satt på trailern så det är ingen axel som gått av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Jula, de har en som är nästan likadan. Har fyrkantiga axeln varit svetsad mot chassit eller är det bultar, man ser hål i axeln.

Om du kan återanvända själva axeln så är det enkelt att byta bara lagren, två koniska, vända motvarandra. Du behöver även en ny bricka samt ny saxsprint. Vilken händig garage mekare som helst klarar att byta det. Lite grisigt om fingrarna bara.

Ett företag som säljer lager finns i Västerås, de är bra, annars vimlar det av dem i storstäderna. Var bor du? Kan du avläsa numret på laget så kan du köpa hos B.-Tema. Det brukar ofta passa till Opel av nån anledning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Jula, de har en som är nästan likadan. Har fyrkantiga axeln varit svetsad mot chassit eller är det bultar, man ser hål i axeln.

Om du kan återanvända själva axeln så är det enkelt att byta bara lagren, två koniska, vända motvarandra. Du behöver även en ny bricka samt ny saxsprint. Vilken händig garage mekare som helst klarar att byta det. Lite grisigt om fingrarna bara.

Ett företag som säljer lager finns i Västerås, de är bra, annars vimlar det av dem i storstäderna. Var bor du? Kan du avläsa numret på laget så kan du köpa hos B.-Tema. Det brukar ofta passa till Opel av nån anledning.

Bli skitig om fingrarna har jag inga problem med bara jag vet vad jag ska göra ;)

Måste ju vara det yttre lagret som gett med sig eftersom navet satt kvar på fälgen, så du har helt rätt att det måste ju vara en bricka som fattas som axelmuttern ska ligga emot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr var trailerfälgar oftast identiska med Opels, säkert därför lager och nav kom från samma ställe.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där borde till och med jag fixa :-)

Ska bara hitta rätt lager nudå.....

Tack för länken till tuben!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...