ymer 0 Postad 1 Maj , 2005 Måste en båt som är äldre än 98 CE märkas när man importerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 Maj , 2005 Hej! CE-märkningen .infördes 16/6 1998 i Sverige. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Helge Norberg Postad 1 Maj , 2005 Tänkte tillägga att det är ännu inte förbjudet att använda en icke ce-märkt båt. Och försäkringsbolagen kommer att försäkra sådana båtar sålänge det inte är olagligt.. varför skulle de inte,de vill ju tjäna pengar. Trots allt så är ju bara en bråkdel av sveriges båtar ce-märkta. Låt inte myndigheter o verk styra vad du ska köpa för båt. Självklart vill ju eu att man ska handla inom eu.Sen att man tar till såna här metoder är ju nästan lite väl genomskinligt. Nej köp du din drömbåt tycker jag.Det gjorde jag..o jag är supernöjd!! Helt plötsligt hade lilla jag råd o köpa en schysst båt.Tacka importen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ymer 0 Postad 1 Maj , 2005 Kul att det finns andra som har tagit chansen.Min kommer i slutet på maj.ps åka omkring i 6 knop är billigt men inte roligten som vet.ds Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Christ. Postad 1 Maj , 2005 Tips om var man skall kolla efter båt, typ Daycruiser eller Walkaround Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Perra Postad 2 Maj , 2005 Japp.. Båtar införda efter 16 juni 1998 MÅSTE vara CE godkända. Importören är ansvarig. Passa på att CE märk i år.Nästa år måste ett anmält organ användas.Kan bli svindyrt.. Perra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hink Postad 9 Maj , 2005 Kanske en korkad fråga från en som inte är båtägare ännu... Om jag importerar t.ex en 80-talsbåt från USA. Hur vet försäkringsbolag/myndigheter att den kom till sverige efter -98?? Båtregistret finns väl inte längre? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 9 Maj , 2005 En bra fråga, dom vet inte det! Myndiheterna[KUR] kan[/KUR] begära in dokument på båten, det kan vara kvitton eller ev. importhandlingar m.m som kan styrka att båten fanns innom eu innan regeln om ce märkning tillkom.Finns även ett dokument som man kan fylla i och spara tillsammans med övriga ev.dokument som ska bevisa att båten inte behövs ce-märkas Tipset skulle i såfall vara att först köpa en svensk båt o sen köpa en likadan från tex usa och sedan sälja den svenska men behålla dokumenten från den svenska. Nu ska jag inte uppmana till något brottsligt, så tanken e strikt filosofisk :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser