Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Barmeister

Propeller: höger eller vänstervarv?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur tar man reda på om ens propeller går höger alt. vänstervarv?

 

Med vänlig hälsning,

 

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att avgöra genom att titta på propellern...

Lite svårt att förklara ( en bild säger mer än... )

 

Men leta fram två bilder på höger--resp vänster så kan du lätt jämföra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går att avgöra genom att titta på propellern...

Lite svårt att förklara ( en bild säger mer än... )

 

Men leta fram två bilder på höger--resp vänster så kan du lätt jämföra?

Rotera propellern så att bladarean trycker vattnet bakåt och se om du skruvar åt vänster eller åt höger, klart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å en film säger ofta ännu mer än en bild. :)

[Men voffö kallar di propellern för impeller? Har alltid tänkt mig att drivkraften avgör, alltså så att ifall axelns rotation orsakar vattenströmmen så är det en propeller. Men om vattnet/vätskan istället orsakar axelns rotation så är det en impeller??]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vattnet orsakar rotationen, är det väl en turbin? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vattnet orsakar rotationen, är det väl en turbin? 

Bra anmärkning, kanske heter det turbin ifall rotationen förväntas ge energi. Och impeller ifall den bara förväntas ge nån insignal typ logg/fartmätare? (Fast detta med sjöpumpars gummi-impellrar trotsar då "min" och kanske all logik??)

:blink: 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Om vattnet orsakar rotationen, är det väl en turbin?

Bra anmärkning, kanske heter det turbin ifall rotationen förväntas ge energi. Och impeller ifall den bara förväntas ge nån insignal typ logg/fartmätare? (Fast detta med sjöpumpars gummi-impellrar trotsar då "min" och kanske all logik??)

:blink:

Ts är säkert glad för dom"intelligenta" svaren:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Om vattnet orsakar rotationen, är det väl en turbin?

Bra anmärkning, kanske heter det turbin ifall rotationen förväntas ge energi. Och impeller ifall den bara förväntas ge nån insignal typ logg/fartmätare? (Fast detta med sjöpumpars gummi-impellrar trotsar då "min" och kanske all logik??)

:blink:

Ts är säkert glad för dom"intelligenta" svaren:-)

 

 

Tja, Ivan65: Trådfrågan om hur man avgör en propellers (eller vad en sådan anordning nu än kan kallas) är nog utredd tillräckligt i tråden ovan? Inga konstigheter alls därvidlag kan jag tycka?

Ber trots det om ursäkt ifall min anmärkning om terminologin kanske föreföll litet Off Topic? Om oklarheter fortfarande ändå skulle återstå angående trådens ämne kan nog trådskaparen själv ställa sina följdfrågor?? ;-) 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten på land? Kan du se propellern? Då är det lätt. Man ser det direkt, tänk dig den som en skruv.

 

Är propellern inte synlig men du kan gå ombord å se motorn? Ställ dig framför motorn vänd dig mot aktern. Kolla åt vilket håll motorn snurrar. Det finns kanske en reserv-startvev? Eller snurra runt bara en liten aning med startmotorn så du ser åt vilket håll den rör sig. Kolla remskivor el svänghjul el motsv.

 

Om motorn då snurrar åt höger som du står å ser den så är propellern vänster typ.

 

Definitionen på höger eller vänster varv är som så att man tittar på övre änden om det går åt höger eller vänster. Tittar du på en vanlig klocka så är det högervarv. Så nu vet du.

 

Har du en startvev så är det enkelt, 99 av 100 är högervarv, vrider man åt andra håller hakar veven ur, de är gjorda att göra så annars slår man sönder händerna när motorn startat.

 

Ibland kan kedjor å kuggar vända så man vevar höger men motorn går vänster, bara för att inte många som kan/orkar/klarar av att veva åt andra hållet. Så här får du se upp lite.

 

På många vänster propellrar så är axeln en liten aning sned, går inte rakt bakåt utan är vinklad lite mot babordssidan, detta för att kompensera för en sidkraft som uppstår å som vill vrida båten åt andra hållet. Jag har dock inte sett detta på höger-propellrar men det finns säkert även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å en film säger ofta ännu mer än en bild. :)

 

[Men voffö kallar di propellern för impeller? Har alltid tänkt mig att drivkraften avgör, alltså så att ifall axelns rotation orsakar vattenströmmen så är det en propeller. Men om vattnet/vätskan istället orsakar axelns rotation så är det en impeller??]

Tack framförallt Thomas men även ni andra. Finfin film!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten på land? Kan du se propellern? Då är det lätt. Man ser det direkt, tänk dig den som en skruv.

 

Är propellern inte synlig men du kan gå ombord å se motorn? Ställ dig framför motorn vänd dig mot aktern. Kolla åt vilket håll motorn snurrar. Det finns kanske en reserv-startvev? Eller snurra runt bara en liten aning med startmotorn så du ser åt vilket håll den rör sig. Kolla remskivor el svänghjul el motsv.

 

Om motorn då snurrar åt höger som du står å ser den så är propellern vänster typ.

 

Definitionen på höger eller vänster varv är som så att man tittar på övre änden om det går åt höger eller vänster. Tittar du på en vanlig klocka så är det högervarv. Så nu vet du.

 

Har du en startvev så är det enkelt, 99 av 100 är högervarv, vrider man åt andra håller hakar veven ur, de är gjorda att göra så annars slår man sönder händerna när motorn startat.

 

Ibland kan kedjor å kuggar vända så man vevar höger men motorn går vänster, bara för att inte många som kan/orkar/klarar av att veva åt andra hållet. Så här får du se upp lite.

 

På många vänster propellrar så är axeln en liten aning sned, går inte rakt bakåt utan är vinklad lite mot babordssidan, detta för att kompensera för en sidkraft som uppstår å som vill vrida båten åt andra hållet. Jag har dock inte sett detta på höger-propellrar men det finns säkert även där.

 

Får jag skicka in en liten brasklapp?

 

Man kan inte vara hundra på att backslagets utgående axel har samma rotationsriktning som maskinen.

 

 

 

Kalle

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Och törs jag skicka in ett litet sido-lästips?
Bara en historik över propellerns tillblivelse och snabba utveckling under 1830-talet.

Oj vilka märkliga konstruktioner som då såg dagens ljus men snabbt försvann. Alltså märkliga sedda med dagens ögon, själv kan jag tycka att de var riktigt innovativa med tanke på att ingen på den tiden "var professorer i efterklokhetens universitet".

Goggle books satsning att fritt publicera gamla böcker där författar-rättigheter förfallit kom tyvärr av sig litet. Men den gamla uppslagsboken "Runebergs/uggle-upplagan" av Nordisk Familjebok från anno dazumal 1915 har ofta intressanta artiklar. (Haha, eftersom mina egna kunskaper om detaljerna kring propellrars utformande nog ligger på 1800-talsnivå så störs jag ju inte särskilt mycket av det. :-)

Artikeln om uppslagsordet "propeller" börjar på sidan 372 och avslutas först på sidan 383. Har många skisser på udda konstruktioner.
("Stafvningen" var visserligen annorlunda 1915 men texten är inte särskilt svårläst.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Och törs jag skicka in ett litet sido-lästips?

Bara en historik över propellerns tillblivelse och snabba utveckling under 1830-talet.

Oj vilka märkliga konstruktioner som då såg dagens ljus men snabbt försvann. Alltså märkliga sedda med dagens ögon, själv kan jag tycka att de var riktigt innovativa med tanke på att ingen på den tiden "var professorer i efterklokhetens universitet".

 

Goggle books satsning att fritt publicera gamla böcker där författar-rättigheter förfallit kom tyvärr av sig litet. Men den gamla uppslagsboken "Runebergs/uggle-upplagan" av Nordisk Familjebok från anno dazumal 1915 har ofta intressanta artiklar. (Haha, eftersom mina egna kunskaper om detaljerna kring propellrars utformande nog ligger på 1800-talsnivå så störs jag ju inte särskilt mycket av det. :-)

 

Artikeln om uppslagsordet "propeller" börjar på sidan 372 och avslutas först på sidan 383. Har många skisser på udda konstruktioner.

("Stafvningen" var visserligen annorlunda 1915 men texten är inte särskilt svårläst.)

 

Underbart,

VP slog på stora trumman för sin stora innovation dubbla motroterande propellrar, en uppfinning som redan var över ett hundra år.

 

Thomas-1 kommer med lite teknikporr då och då.

 

Tack / Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...