Telgus 0 Postad 29 Februari , 2016 Hej, har bestämt mig för att köpa min första båt. Från början funderade jag på en aluminiumbåt för fiske,vattenskidåkning samt dagsutflykter. Valet och kvalet stod mellan två båtar: Linder arkip 460 eller Buster M2. Efter att jag funderat under en längre tid känner jag att det även vore trevligt att kunna övernatta och allmänt spendera mer tid på själva båten förutom just i fiskesyfte och började kolla på båtar som cresent eller ryds istället. Dessa båtar befinner sig i samma prisklass, där även min budget ligger(max 200k,dock gärna mindre). Ser helst att det är en utombordsmotor 4tak som är bränslesnål. Är inte i behov av snabba båtar med stora motorer Tanken är att båten ska komma att stå på en trailer då båtplats ej är möjligt. Båten måste därför vara lätt att sjösätta och allmänt lättskött. Bor i Stockholm så båten ska klara av skärgårdsmiljö. Öppen för förslag, båten kan vara både ny som begagnad. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 Mars , 2016 Min första var en ht-båt som vi åxå använde från trailer. Åkte å badade, bara en lunch ibland, sov över lite då och då. Sov två vuxna två barn vid några tillfällen. Funkade perfekt. Alltid färdigpackad och tankad båt som vi la i vattnet. Vår var drygt 5,5 meter så den var hur enkel som helst att hantera till å från trailern samt i sjön även på egen hand. Vet inte hur en sån är att fiska från men borde inte vara några problem. Vi åkte så i 6-7 år sen föll jag för segelbåtandet, annars skulle vi ha den kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BboatB 26 Postad 2 Mars , 2016 (redigerade) Allt blir vad man sätter högst upp på sin lista, och det är inte alltid lätt att veta hur man kommer utnyttja båten, man har bara en ide om hur man kommer utnyttja den vilket kanske inte alltid stämmer när man väl kommer igång. Så om du vill köpa en båt tycker jag du ska tänka på följande, Köp inte båt nu under vintern, vänta till april-maj, större utbud och billigare, om man kollar runt nu på blocket så är det höga pris på båtarna som ligger ute...vilket givetvis inte första gångs köparna vet. Sen ska man nog överväga hur mycket man verkligen kommer fiska, eftersom om du tar bort fisket så får du betydligt mer att välja på. En båt med mattor,aktersoffa,förpik att sova i, kapell över sittbrunnen är betydligt trevligare att dra ut med på sommaren men funkar inte tidig vår/Sen höst och jag personligen tycker inte det är optimalt att stå och fiska utan reling, dvs ute på en badbrygga/fördäck. Så om det är vår och höst fiske som efterfrågas så blir utbudet betydligt mindre. För fiske,och övernattning så är det väl"bara"Örnvik,Quicksilver,Antares, Merry fisher som uppfyller både kraven och är trailerbara. Du kan säkert få båtar för runt 200 k framåt våren som är runt 6 m, ligger redan ute pilothouse quicksilver för ca 150. Så mycket bekvämligheter som möjligt när du köper båten, alltid bättre med fast kyl, värmare, vatten etc, både dyrt och tidskrävande att installera saker i efterhand och det brukar flyta över mot att man vill ha lite till efter tag Moderna linjer och nytt brukar även vara mer låttsålt om du nu vill byta efter ngt år. Denna funkar nog även bra för fiske då den är lätt att hålla ren. http://www.blocket.se/stockholm/AMT_185_HT__08_Suzuki_F90__09_150_timmar_64591360.htm?ca=22&w=3 Men för bad osv så blir en en sådan här trevligare, http://www.blocket.se/gavleborg/Ryds_18_DC__07_62404340.htm?ca=22&w=3 Men sen funkar det utmärkt att köpa en biltema grill, tält och en kylväska för 500 kr, och dra ut med en mindre plastbåt i skärgården och tälta. Så det mesta går om man vill, med de flesta typer av båtar. Redigerad 2 Mars , 2016 av BboatB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Telgus 0 Postad 3 Mars , 2016 Hej, tack för alla jättebra svar. Jag tror dock att jag har bestämt mig och börjar med en aluminiumfiskebåt. Vet ni vilken båt som är bättre för Stockholms skärgården? Yamarin 46 cross eller Buster M2? Som sagt, båten ska vara för fiske, åka vattenskidor och har det allmänt trevlig. Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 3 Mars , 2016 Har bara åkt i en buster... jättetrevlig stadig båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 4 Mars , 2016 (redigerade) Har åkt med bägge modellerna. Är fina båtar! Jag tycker Yamarinen kändes mer ombonad och mer modern. Men visst. Busterbåten var flera år äldre (de jag åkt med) dock har bägge ägarna varit överens om att båten/båtarna är i minsta laget (för deras behov) Kan inte annat än instämma. Ska du åka om kring i skärgården, möta lite turfärjor och större motorbåtar, så kommer det vara bättre att få snäppet större modell, både längd och tyngd. Åkte två somrar i Stockholms innerstads skärgård med en Ryds 530 DC. Den upplevde jag som i minsta laget. Men beror helt på hur du ska använda båten, samt under vilka väderförhållanden. Om du har möjlighet, testa tilltänkt nytt inköp i lite ruffigtväder. Så du vet hur den uppför sig. Redigerad 4 Mars , 2016 av Niklas-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PLM- 84 Postad 4 Mars , 2016 Vi hade en Ryds 510MC, och hytten går att bädda ner så ytan blir plan, sedan ett litet för och akterdäck. Smidig båt med hyffsade sjöegenskaper som vi sov ute med vår dotter ett flertal nätter innan vi bytte till större båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser