Jesper16 0 Postad 29 Februari , 2016 Hej, finns det någon där ute som kan hjälpa mig vad detta drevet heter? Kan man montera duopropp på det? Bilden är tagen på en Aquador 23 DC 5.0 mpi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
klusa 14 Postad 29 Februari , 2016 Ser ut som ett Bravo 2, som är ett drev för en propeller. Bravo 3, om man nu väljer Mercruiser, är det som motsvarar duoprop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Se 3 Postad 29 Februari , 2016 Det är ett Bravo I. Numret på propellern och det korta underhuset visar det. Det går inte att sätta två propellrar på det men det är inga problem att byta ut drevet mot ett Bravo III som har dubbla propellrar. Passar "rakt av". Tänk på rätt utväxling bara. Skulle rekommendera utväxling 2,20 till den motor du har. Teoretiskt kan man byta bara underhuset men det blir struligt att få till rätt utväxling då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 29 Februari , 2016 (redigerade) Svår vinkel, men jag tror det är ett Bravo 1. Eftersom det ser ut som om det er vinkel på undervattenshuset bakom propellern ner ifrån antiventilationsplattan på delen längs med propellern. Bravo2 er alldeles rakt från antiventilationsplattan och ner bakom propellern. Aquador 23 med 5mpi blev levererat med Bravo1. Varför önskar du med att byta detta tills et douprop? Om du vill ha bättre marsjfart byter du till Maximus 5bl propeller...på det drevet du har... det ger lika bra grepp som duoprop och kostar dig inte så mycket... Men du har inte så mycket pulver - så en ny Bravo propeller ville också göra mycket! Redigerad 29 Februari , 2016 av AlfaAlfa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper16 0 Postad 2 Mars , 2016 Tack för hjälpen ! Men ifall jag har utväxling 2:20 idag på detta drevet, räcker det alltså bara att byta underhuset då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 2 Mars , 2016 Det räcker med växelhuset/underhuset. Men man måste kolla vilken utväxling du har på ditt brev. Summan av utväxling är viktig. Eftersom nedre del tar bara delar av utväxlingen... Men igen - varför göra detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper16 0 Postad 2 Mars , 2016 Okej tack För enklare manövrering i hamn, tycker den är lite svårhanterlig nu och sen för att kunna backa enklare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 2 Mars , 2016 Ok, grepp kan du få med 5bl propeller, bättre grepp för backning ochså, men inte så bra som Duoprop. Och backar inte så rakt som B3a... Har Bravo1 själv med 10 m båt utan vikt i fören. Inga problem. Men måste tänka om innen man går till hamn... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 3 Mars , 2016 Eftersom detta kostar rätt mycket vore det möjligtvis en ide att prova nån båt med Bravo3 för att få en idé om hur stor skilnaden är? Har du tur hittar du något bra B3 begagnat och får såld ditt gamla B1, men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stratto 1 Postad 8 April , 2016 hade en sea ray 250 sundancer med bravo 2 och bytte underhus till bravo 3 tyckte inte det var värt det. har nu en 290 sundancer med bravo 2 . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 8 April , 2016 Byt till 4blad propp. Har själv gjort det och det blir stor skillnad i sakta manövrering. Framförallt enklare att manövrera vid backning tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser