Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Aro06

Ta bort färg på plexiglas o polera upp lyster.

Rekommendera Poster

Hej alla på MG.

Har en segelbåt med långa fönster på sidorna och målade ramar direkt på plexin.

Tycker att det skulle vara mycket snyggare och mer "modernt" utan ramar.

Skall därmed försöka ta bort färgen och sedan polera upp en bra lyster utan att skada plexin. 

Har börjat med en rakbladsskrapa för att försöka få bort så mkt färg som möjligt utan att repa plexin för mkt. Sedan försökt få bort färgrester med T-röd. Märkt att ytan där den målade ramen varit är mkt matt och blir lätt repig.

Förmodar att det finns flera sätt. Har försökt läsa mig till lite olika tips om Autosol o Ultra Glozz.

Mycket tacksam för tips om vad som är smidigast och bäst att både ta bort färg och polera upp ytan med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inte vad Ultra Glozz är för någonting, kanske är det ett sådant medel jag nu konfabulerar om...

Jag har polerat strålkastarna på kompisens Citroën DS, en "Padda" från -73 på, ja alltså plastrutan framför dessa. liksom baklyktorna på en annan nutida bil, med ett jättefint polermedel, ett helt kit

Möjligen kan detta funka på dina rutor.

http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Exterior-rengoring/Stralkastarpolish-Kit-2000033977/

Jag använde ju dels en tryckluftsdriven polermaskin, dels en  liten elektrisk borrmaskin med polerhätta, och i små skrymslen en minimborrmaskin, en Dremel med små polertrissor på.

Vi hade med visst resultat försökt med tandkräm, såväl Pepsodent som Sensodyne, och det funkar, men inte lika bra som ovanstående produkt. Det blev bra, dock inte perfekt.

Jag har läst om ett medel som heter "Doctor Headlamp" som är ett helt program med våtslippapper i olika kornighet och sedan polermedel, men det verkar vara rätt så dyrt.

Iofs så är ju sådana där plastglas inte så himla dyra, och man sågar till dem i bandsågen, men det är ju ett himla jobb att byta dem, med tätning och sådant så försök att polera först!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur det funkar med färg men jag hade fastbränt lim efter maskeringstape på plexi .

Provade med T- röd mm men upptäckte att vanlig lacknafta funkade, gnuggade lite försiktigt o hjälpte

till med naglarna.

Kan vara värt att prova

Torbjörn.

Redigerad av elektrikarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sprit ska man undvika att använda på plexiglas, det kan skada glaset genom att det krackelerar.

Polera kan man göra med sågspån indränkt i olja. Se till att allt är rent innan du börjar polera, varje liten partikel som är grövre än polermedlet gör repor.

Det finns också specialpreparat som heter något med ...pol... och något annat som heter Novus eller något.

Även mycket milt slipande polermedel fungerar, men Autosol är för grovt. Tandkräm funkar som finpolering.

Principen för polering är densamma som för gelcoat, men man ska använda mindre grov pollish.

Bäst är att prova sig fram på något ställe där man kan tåla om det går fel.

Vaxa när det allt är klart så håller sig glaset renare och finare längre.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för all info :) .

Skall prova en del i helgen.

Fick även tips om att testa färgborttagningsmedel Rust-Oleum Green Paintstripping. Men det KAN påverka plexin så skall prova på en liten yta först.

Någon som redan testat och vet om det kan funka på plexiglas utan att skada.

Våren är här :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, angående detta med segelbåtars fönsterrutor så kan jag tycka att ramade fönsterrutor nog är en trend på uppgång, mest chict&modernt i nuläget?
[Också att trenden månne gått ett helt varv ifrån mörka kantiga ramlösa rutor à la solbrillor på 70-talet hela vägen tillbaks till rustika mer rundade rutor av klarglas med bastant ram?]

Haha, för även segelbåtars fönsterrutor kan nog ha sina långsamma trender och tillfälliga modenycker utan tanke på verklig funktionalitet?
[Typ sådant att solbrillor signalerar "coolhet" och bastanta ramar å andra sidan signalerar världsomseglare för att hårddra?]

Påmålade falska "världsomseglar-ramar" blir väl då mest bara löjligt, färgen stärker ju inte konstruktionen på minsta vis.
Nu kan ju din segelbåt eventuellt ha ofärgat klarglas/plexi istället för mörkt solbrille-glas, monterat ramlöst med överlapp sådant att det inte kan tryckas in vid kraftig vågpåkänning, och i så fall syns nog skruvinfästningarna anskrämligt under den alldeles klargenomskinliga ofärgade plasten?

[Man ser väl varje kladdigt utbredd fläck av tätningspastan i sådant fall, så att måla över området där rutan täcker gelcoat-skrovet kan nog bara snygga till anblicken. En sådan påmålad döljande kant blir väl i praktiken
bara som en målad ram, kan alltså ha viss förståelse för detta men men.]

Hmm... men varför vill du avlägsna en sådan "fusk-ram" där den ogenomskinliga färgen nog bara skall dölja underliggande tätningsklegg och kanske sprickor från skruvhålen mm?

Frågor... har du "klarglas" eller mörka solbrillor som rutor i din båt? Överlapps-monterade eller inte??

Angående att slipa/polera fram "fri genomsikt" (inifrån båten mot omgivningen i detta fall) så har jag negativa erfarenheter.

[Varken mina repade mc-hjälmvisir eller plastfönster i sprayhood kunde renoveras så att just genomsikten blev helbra igen? Tror därför att det är lämplig att skilja på klar genomsikt (opacitet?) och utseendet för en yttre betraktare av båten. Hoppas därför att du bara hunnit polera ramen och inte själva rutorna där man ju inifrån skall kunna kan kika ut??]
Obs f.ö. att föreslagna biltema-medel i tråden ovan inte handlar om klar genomsikt utan om bra strålkaste-genomlysning & yttre utseende. Helt annan sak detta med opakt och opacitet kan jag alltså fundera?

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en tidigare båt var "hörnen" på vindrutan av plexiglas och dessa var mjölkvita och svåra att se igenom.

Jag använde 3M:s polermedel 9376, deras polish. Jag polerade för hand på både in och utsida, vaxade sedan och under de år som jag hade kvar båten håll sig plexiglashörnen riktigt bra.

Jag gjorde även i ordning svärfars framljus på hans bil med samma medel, även det blev bra.

Det finns säkert andra fabrikat som fungerar riktigt bra, som någon skrivit i tidigare inlägg, prova på en mindre yta först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...