Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
Wergis

Hur stävja "höstmögel" på kapellet?

Rekommendera Poster

Hej på er, denna fråga är lite tidig men det är lika bra at börja dra i det. Tiden går fort.

Vi har under åren fått svarta pricka i kapellet på våran Flipper 850.

Detta kommer på hösten då det blir fukt mm.

Kapellet är nu kass och skall bytas efter kommande säsong. Jag vill förebygga nya problem.

Funderar därför på :

-Ta upp hål i taket på doghouse och montera solcellsventilator.

Det bär lite emot att såga i taket men det är ju bastu i båten och det måste ju vara optimalt att få ut luften längst upp?

(Vi har 4 st solcellsventilatorer i ruffarna, 2 bak och 2 st fram).

-Sätta in torrbollar på hösten i stora ruffen under kapellet (bökigt/ kladdigt).

-Eldriven avfuktare/ ozonmaskin (12 V)??

Fler förslag? Hur gör ni?

Kan man behandla kapellet förebyggande så att inget växer på det?

Citronsyra är ju ruggigt effektivt men det blir klibbigt i stället.

Alla tipps och idéer mottages tacksamt.

//Mats W 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnade in det till en kemtvätt på Kungsholmen som gjorde allt.tvätt,inpreg,lagning.

Jag hade lite svarta mögelprickar på visa ställen, men nu ser det nytt ut!!. Klart värt 1500:-

Har förvarat det I källarfärrådet över vintern.

//Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

sätt en burk med ättika i doghouse, var gång du lämnar båten skruvar du av locket, då växer inget mögel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ättika är bra!

Det tar även bort en del dålig lukt. Sedan undrar alltid besökare och besättningen om man kladdat med silikon nånstans, eftersom den också luktar ättika under härdningen.

Jag gjorde "brutalmetoden" på ett gammalt kapell, som räddades för ytterligare en säsong.

Jag lade ut kapellet på plan mark, garageuppfarten, som först hade spolats ren.

Sedan laddades högtryckstvätten med ett rengöringsmedel avsett för "entreprenadmaskiner och storkök" ja det stod så på förpackningen, minns dessvärre inte namnet. Det lukar i alla fall citron. Detta medel lades på och fick verka en kvart. Sedan gick jag på med varmvattnet högtryckstvätten och skurborste, rutorna tål inte för högt tryck! Vissa högtryckstvättar vill inte heller bli matade med varmvatten, kolla det först. Efter en del skrubbade och spolande var kapellet rent. Sedan måste man ju gå på med impregnering efteråt. Jag kör med Hendens som jag lägger på med en färgspruta, men det funkar bra med sprayflaska också, bara det att man får så himla ont i hand/tumgreppet efteråt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Den främsta anledningen till att det möglar är ju för att ytan inte är ren, har du lagat mat under en säsong så finns det en mycket bra grund för mögel. Att skapa bättre ventilation kan säkert lösa en del av problemen så att tillväxten inte blir lika stor men i och med att hösten är väldigt fuktigt även då det är fina dagar så växer det på rätt bra. Vet inte om det finns något bra allmänrecept för att slippa mögel helt och hållet.

/Wahlis

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ättika var bra tips. Luktar lite trist bara.

Detta måste ju gå att lösa om vi klurar tillsammans?

(Rengöring på gårdsplanen är mera en metod då det redan "skitit" sig...vill inte komma dit).

Båtmässan i Sthlm börjar ju nu till helgen.

Jag skall knalla runt och prata om detta med divers kapell-makare.

Borde finnas bra inputt där? Uppdaterar givetvis tråden om något matnyttigt kommer fram.

Fyll på med ideér om ni kommer på något.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lägg kapellet i blöt i ljummet vatten i 24 timmar i början av augusti så får möglet inget att äta när rötmånaden och nattfukten kommer.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-02-29 vid 18:26 skrev Mackey:

Lägg kapellet i blöt i ljummet vatten i 24 timmar i början av augusti så får möglet inget att äta när rötmånaden och nattfukten kommer.

Mackey

Det fungerar säkert i fråga om möglet men att lämna båten utan kapell 24H är inget alternativ dessvärre.

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spraya kapellet lätt med en 1-2%-ig lösning bensaltensid (bensalkonklorid). Klart!

Funkar att spraya tak mot mossa, staket mot påväxt, markiser, husväggar etc etc. Ofarligt i dessa koncentrationer och kan spädas ytterligare för att t ex diska med. I koncentrerar form (ca: 50%) dock mycket frätande. 1l 50%-ig lösning kostar några hundra.

Har du redan svår svartmögel så tvätta/skura kapeller med en 4-5%-ig lösning först. Låt sitta ett tag! Den svagare blandningen är för förebyggande. Det räcker med att göra detta kanske vartannat år eller ännu mer sällan.

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-02-29 vid 18:31 skrev Wergis:

2016-02-29 vid 18:26 skrev Mackey:

Mackey

Det fungerar säkert i fråga om möglet men att lämna båten utan kapell 24H är inget alternativ dessvärre.

// Mats W

Det blir säkert en liknande effekt om du skrubbar insidan av kapellet med något lämpligt rengöringsmedel i början av augusti.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-02-29 vid 20:15 skrev pos42:

Spraya kapellet lätt med en 1-2%-ig lösning bensaltensid (bensalkonklorid). Klart!

Funkar att spraya tak mot mossa, staket mot påväxt, markiser, husväggar etc etc. Ofarligt i dessa koncentrationer och kan spädas ytterligare för att t ex diska med. I koncentrerar form (ca: 50%) dock mycket frätande. 1l 50%-ig lösning kostar några hundra.

Har du redan svår svartmögel så tvätta/skura kapeller med en 4-5%-ig lösning först. Låt sitta ett tag! Den svagare blandningen är för förebyggande. Det räcker med att göra detta kanske vartannat år eller ännu mer sällan.

Peo

Det var en ny variant??

Var köper man?

Har du testat själv?

Det fräter inte på tyget då?

// Mats W

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-02-29 vid 21:20 skrev Wergis:

2016-02-29 vid 20:15 skrev pos42:

Peo

Det var en ny variant??

Var köper man?

Har du testat själv?

Det fräter inte på tyget då?

// Mats W

Det fräter inte mer på tyget än vanligt tvättmedel... För det är en t e n s i d. Har använt det på markiser samt staket och husväggar och tak i över 10 år. Kan kan t o m rulla in markiserna fuktiga utan att de möglar. Man kan köpa här: http://allt-fraktfritt.se/bensaltensid.html

Har man svartmögel på husväggen och lägger på en 5 %-ig blandning som får torka in så rinner möglet/skiten av till slut när det regnar.

Här finns lite info också. Jag kan däremot inte garantera allt som står då jag inte läst allt. http://bensaltensid.com. Denna site har jag för mig hette bensalkonklorid . com förut, men det är samma sak med fler synonymer där man tydligen anser att bensaltensid är den mest korrekta benämningen och är väl då orsaken till att siten bytt namn. Det ska tydligen finnas ett dussin olika namn på samma sak. 

Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst den länken.

Det finns många medel man inte får köpa... som privatperson i Sverige. Jag försökte köpa ett medel som finns som en aktiv beståndsdel i myrgift för att slippa köpa 50ml utblandat på Granngården för 150kr som räcker till endast 10m2 på tomten. Det gick att köpa i Sverige via rätt kanaler, men blev stopp för mig som privatperson. Via EU (England) kunde jag dock köpa utan skatt o moms och helt lagligt. Jag har handlat Bensaltensid via utlandet och även via Gert Strand. Att handla via Gert strand var klart smidigare och snabbare än många andra svenska webstores. Har för mig att jag fick med skyddsutrustning och mycket god kem-information från Gert Strand, så jag har inget att klaga på där.

Avseende Bensaltensid så finns detta som aktiv beståndsdel i en de bra produkterna mot påväxt som mögel, mossa etc. Bensaltenisiden är ofarlig i mycket utspädd form, men starkt frätande i koncentrerad form, precis som så många andra preparat/medel.

Avslutningsvis så är det ändå bra att Mackey postat som han gjort. För man ska inte lita blint på saker man läser i forum utan även bilda sig en egen uppfattning. T ex har jag sett otaliga poster i detta forum med rekommendationer om att använda MS Polymerbaserad tät/lim framför Polyuretanbaserade medel som t ex Sika 291, 3m 5200 under vattenlinjen. Det förstnämnda avråder tillverkarna från när man ringer dom. Jag brukar själv göra ganska grundlig research.... 

http://villafixaren.incedo.org/2015/10/sakra-bordgenomforingar-och-tatning.htmlI fallet bensaltensid har jag dock bara inte hunnit skriva en liknade post som denna länk.

Men... Bra Mackey att du ifrågasätter så folk själva bildar sig en uppfattning.

Peo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur redigerar man på forumet? Hittar ingen "redigera" länk... Köp för England är såklart inte utan moms och skatt, men utan tull...  :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...