Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Killerfart

Monark 670 Salong

Rekommendera Poster

Jag har haft en sådan, minns inte årsmodellen, men de var halvplanande.

Du menar alltså att man modifierade skrovet efter en viss årsmodell?

 

Detta är ju en gansk kort båt, med mycket av sin tyngd akterut, så den satte sig gärna på rumpan i låga farter, först runt tio knop vill jag minnas att man fick den i någorlunda planande läge med hjälp av trimplan och drevtrim, om sådant finns.

Mellan fem och nio knop, ungefär, drog den upp massvis med svall, det var en klart ogynnsam fart.

Det satt ju en B20, AQAD 120 med 180 drev i de flesta av dessa båtar, jag bytte till en modernare motor, B22 tror jag det var...

Det behövs nog minst 120-130 hk för att den båten skall gå bra, gärna mer så båten är välbyggd, dvs tung. Kanske möjligtvis får en V6 plats i motorrummet, men då blir det trångt. Jag tror inte att det finns nån bra dieselmotor som passar, ja inte på den tiden jag funderade på motorbyte iallafall. Jag upplevde båden som motorsvag, även efter motorbytet, så kanske 200 hk är mer relevant, eller om man finner en mer varvillig motor, kanske med turbo, som kan skicka ut litet mer kraft akterut.

 

På den tiden vi hade en sådan båt var vi en ung barnfamilj med två små barn, och vi gick upp och ned utefter bohuskunten flera gånger, även till Skagen och Læsö, båten är odramatisk i hög sjö och hård blåst, men därmed inte sagt att man inte blir sjösjuk, den kan stampa ganska bra, då den är kort. Det är ingen hit att få sjö och blåst akrerifrån, eller värre snett akterifrån, då båten slås ur sin kurs, men det har den gemensamt med i stort sett alla motorbåtar i denna storleken. Den driver eller snarat seglar iväg bra i sidvind också, särskilt när man skall manövrera i hamn, det beror väl på att undevattenskroppen är liten och vindfånget i överbyggnad och kapell är stort, men även det har den gemensamt med liknande båtar.

 

Vi gjorde dessutom en lättare räddningsinsats strax innanför Veckers fyr, på den beryktade Tjurpannan med denna båt, då vi lyckades koppla en en jämnstor snipa med motrproblem med en annan barnfamilj i, och dra dem in till Havstensund, och jag förstår än idag inte varför vi båda överhuvudtahet befanna oss där då det håll på att dra in ett regnväder med en massa vind i, över kusten. Igen hade VHF, mobiltelefoner var direkt ovanliga, men det fanns knastriga PR-radioapparater...

 

Båten är trots sin ringa storlek väldigt välpanerad, lätt att röra sig ombord, bra kojer, en vuxen och ett barn sov i förruffen, och en vuxen samt barn på det nedbäddade matbordet. I vår båt fanss det en Potra-potti i en sittbänk i sittbrunnen, det funkade, men var ju ingen optimal lösning.

 

Denna "salongsbåt" var ju före sin tid, idag är denna design vanlig, men då är nu båtarna några meter längre.

Men med originalmotorn var den för motorsvag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag tycker det är en underbar båt.

jag har en sådan men har bara varit ute några timmar då motorn lyftes ur och fick sej en ordentlig genomgång då den var helt slut.

jag har båten i en insjö så det där med blåst och vågor är ingen fara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...