Maddis 0 Postad 1 Maj , 2005 hej till vårat drev har vi bara plats för en zinkanond (dock väldigt stor). Den sitter väldigt högt upp, in mot båten. Vi har ingen vid propellern som vi sett att många har. Tror ni detta räcker? Blir lite orolig att drevet kommer bli uppätet.. Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 1 Maj , 2005 Hej Madde! Om du kan hitta någon lösning så att ni kan få plats med en till vid propellern så är det naturligtvis en klar fördel. Man kan aldrig över-försäkra sig.... Jag är inte så kunnig på just det här, men har för mig att ju mer elektronik man har i båten desto mer känsligare är det och desto bättre skydd bör man ha för sitt drev. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 1 Maj , 2005 Hej! Vad har du för drev? mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 1 Maj , 2005 Hur brukar anoden se ut efter ett år i sjön? Är den bara moderat förbrukad (man kan fortfarande se den ursprungliga formen på anoden) så är det bara att skruva dit en ny och köra vidare. Men är den helt uppäten så kan det ju vara så att: 1, Du har jordfel på elsystemet i båten. 2, Att ni har jordfel på landströms elen i land eller på bryggan. 3, Att drevet är dåligt lackat eller har många repor där aluminiumet är exponerat för saltvattnet. Dessa EL-fel måste åtgärdas för oavsett hur många anoder du hänger på så kommer dom formligen att koka bort. Anoder SKALL bytas varje år även om vissa hobbyskeppare i spariver menar och tror att dom säkert håller ett år till. Man kan kontrollera sina anoder under sesongen för att se om något fel uppstått i tex elsystemet. Anoderna är en billig livförsäkring för dyra delar. För att enkelt förstå den galvaniska kedjan så kommer här en liten föreläsning: Vi talar om 3 element, Anod,Katod och elektrolyt. Katod är den del av ädlare metall vi önskar skydda. Anod är den del av mindre ädel metall som vi önskar offra, -denna skall EJ målas!! Elekrolyt är i detta fall sjövattnet. Alla dessa 3 element måste ha kontakt med varandra för att den galvaniska strömmen skall fungera. Mao. sätter du en anod där den inte har kontakt med vatten kommer den inte att offras. Sätter du en anod direkt på skrovet på en trä eller plastbåt utan kontakt med katoden så kommer den inte att skydda någonting som helst. Är det dåligt med plats på tex ett drev så kan man med gott resultat sätta en anod under vattenlinjen på akterspegeln och förbinda dessa med en el-kabel och vanliga abiko kopplingar. Summering: Byt anoder varje år och håll koll på dom under sesongen så sparar ni er för dyra reparationer. Mängden elektronik är ovesäntlig men mängden fel kan vara avgörande. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 1 Maj , 2005 Hej igen Drevet är OMC Stern system. Bifogar bild. Ritade en pil vart vi har zinkanoden. den är väldigt stor. Bör den räcka? /Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 1 Maj , 2005 Hej Maddis! Det var en riktigt bra bild. Men sitter det inte zink med 2 skruvar ovanför trimfenan? Zinkplattan under skölden är helt ok./Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 1 Maj , 2005 Underbart svar av Ricky. Har dock ett litet tillägg. Det ser ut som om Anoderna är målade. Anoderna måste vara fria från färg av alla de slag. Dessutom är det av största vikt att även underlaget är rent från färg. Allt dett fins beskrivet på bifogad länk. Läs gärna vidare där, om du verkligen vill veta hur du skall göra. http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/varrustning/varrustning2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 2 Maj , 2005 Nitro, visst 17 ser det ut att vara en zinkbit ovanför trimfenan. Och helt rätt Reine, den ska inte vara målad - iofs räcker anoden längre då... :-D Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gizmo 0 Postad 2 Maj , 2005 Så ett inslag på TV där just ett sådant har drev hade blivit helt förstört efter bara en månad pga av att grannbåten (!!) hade en felaktig elistallation. så snåla inte på anoderna o kolla drevet ofta !! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 2 Maj , 2005 hmm, vi fick informationen att det inte var en anod..(ovarför stjärtfenan), men det kanske det är.. vi får väl ta och skrapa bort färgen. Tyvärr ligger båten i vattnet nu, men vi bör komma åt den ändå. om vi plockar bort anoden, tar den till butik för att köpa en ny, inte tar väl drevet större skada under en kort tid (1 vecka max)? Vi har ju den stora kvar. Ursh, man är verkligen nybörjare på allt... phu... /Madde Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 2 Maj , 2005 Nema problema! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 2 Maj , 2005 På vissa ställen kan det ju gå bra med ett vilket som helst Zinkblock som man borrar ett hål i för fastsättningen. På andra ställen måste det ju av utrymmes eller strömlinje skäl vara anpassade anoder. Själv har jag teardrop universalanoder på tex trimplanen. På ovansidan av trimfenan sitter ju inte anoden i vattenströmmen under gång. Se bara till att få god kontakt mellan anoden och det som skall skyddas. Ta gärna en kniv eller en fil och skrapa lite på anodytan efter montering för att få fram rent zink och riktigt god kontakt med vattnet. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maddis 0 Postad 2 Maj , 2005 Tack så mycket alla :-nojd /Maddis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Reine 0 Postad 19 Maj , 2006 Gammal tråd, men högaktuellt ämne.... Tänk på att om man ligger i sötvatten. Så bör man ha Magnesiumanoder i stället för Zinkanoder. Kostar 2 ggr så mycket och skyddar 4ggr så bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lillbrorsan 0 Postad 19 Maj , 2006 Vill bara tillägga att jag sstt på aluminium anoder för mitt sötvattenbruk på 280 drevet. Tror inte att detta bara är en dagsfluga då utombordar motorer har börjat förses med detta i högre utsträckning. mvh Lillbrorsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricky 0 Postad 20 Maj , 2006 Att skydda en aluminiumkatod med en aluminiumanod fungerar inte. Om ditt påstående är sant kan det möjligen röra sig om att motortilverkarna använder sig av en annan aluminiumlegering som altså är oädlare än den aluminium som motordelarna är gjorda av. Anledningen till detta kan vara att tjäna pengar sedan zink är betydligt dyrare i inköp och tillverkar man låt oss säja 4 milioner snurror på ett år blir det pengar att spara. Man förväntar sig troligen att kunden själv byter till zink eller magnesium senare beroende på i vilket vatten motorn används. Detta har jag inget belägg för utan är bara ett antagande och en reflektion på ditt påstående om aluminiumanoder. Ricky. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 20 Maj , 2006 När jag kollar på zinkanoder i båtbutiker hittar jag endast de här stora klumpedunsarna (10 cm långa) anoder. Och (självklart) Vovlo Penta anoder. Men var hittar man de här lite mindre anoderna till utombordsmoterar, som sitter på riggen. Skruvas (i alla fall i mitt fall) fast med två små skruvar som har kanske 2 cm mellan skruv hålen?//Jokar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 20 Maj , 2006 I bland annat Sea Aeas katalog finns det en massa olika anoder. Ta med dig din och ifall du inte hittar exakt samma ta någon du kan göra om. Det är lätt att borra om./mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokar 0 Postad 20 Maj , 2006 Fanns inte där, det är till en evinrude. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser