Gå till innehåll
torsdag 10 april 2025
Georg_Ohm

Nu har även jag börjat...

Rekommendera Poster

Jag har slipad och lackat en del durkar och andra trädetaljer till den gamla båten.

Har köpt en hel del grejer till den nya, och tagit en del mått, och funderat ut hur det skall monteras.

Dessvärre tas hela helgen upp av ett årsmöte och ett 60-årskalas. Jag vet att jag för flera år sedan lovade mig själv att aldrig mer ha två båtar att vårrusta, nu är det tre... Ok, den tredje är en gummibåt på 3,60, men den behöver en del omsorg i vår, som "glömts bort" eller snarare förträngts i några år nu.

Dessutom en fasad att måla, en stödmur att putsa, och några cyklar som även dom skall vårrustas, jag gillar inte att meka med cyklar, dom välter ju hela tiden...

Mer Losec!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  2016-02-26 vid 21:30 skrev Georg_Ohm:

Jag har slipad och lackat en del durkar och andra trädetaljer till den gamla båten.

Har köpt en hel del grejer till den nya, och tagit en del mått, och funderat ut hur det skall monteras.

Dessvärre tas hela helgen upp av ett årsmöte och ett 60-årskalas. Jag vet att jag för flera år sedan lovade mig själv att aldrig mer ha två båtar att vårrusta, nu är det tre... Ok, den tredje är en gummibåt på 3,60, men den behöver en del omsorg i vår, som "glömts bort" eller snarare förträngts i några år nu.

Dessutom en fasad att måla, en stödmur att putsa, och några cyklar som även dom skall vårrustas, jag gillar inte att meka med cyklar, dom välter ju hela tiden...

Mer Losec!

Du lever tydligen ett ganska lugnt och normalt liv.

Det där med cyklar som välter.

Har börjat fundera på att köpa en sån där dansk elassisterad paketscykel. Som en flakmoppe med flak framme. De gånger per år som jag skall nånstans och inte har bilen fullastad med verktyg, är lätt räknade på handens fingrar. 

http://www.cargobike.se/produkt/Cargobike-Classic-Electric-Lastcykel

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju var och en som själv avgör betydelsen av orden lugnt och normalt, allting är ju relativt som en viss Albert sade.

Det finns någonting där man säljer sin vakna tid till någon annan, det kallas för "arbete" jag har några år kvar med sådan sysselsättning, sedan skall man ju bo någonstans, och praktiska människor vill ju gärna ha egna hus där man får plats med alla sina verkryg och maskiner, och dessa hus brukar kräva en del underhåll.

Sedan är det då en del sociala kontakter som man måste vårda genom att gå på årsmöten och exempelvis 60-årskalas, och dygnet har ju bara 24 timmar...

Sedan skall ju vargen ha sina dagliga promenader, medlan lacken torkar och då man kan fundera över "Meningen med livet, universum och allting". Summan av dessa funderingar resulterar alltid i "42" Googla på det!

Att cyklar välter har ju då naturligtvis med dess konstruktion och många gånger dåligt konstruerade stöd att göra, och om Albert relativt fixade en sak så är det väl en viss Isac som beskrev varför cyklarna välter när de är parkerade... Och dessa båda herrar tillsammans med två till, Murphy och Alzeimer kan ju fixa de mest traumatiska konsekvenser till varför livet aldrig tar den riktningen man vill, eller varför det alltid är någonting som hela tiden kommer ivägen framför vårrustningen av båten...

Nu senast var det en trasig slipmaskin, och när den var lagad så hade Alzehmer slarvat bort slippapprerna, och när jag köpt nya sådana så var förlängningssladden för kort, då kom jag på att jag redan i morgon hade köpt en tryckluftsdriven slipmaskin som jag redan använde igår.... Eller det var väl Albert som förklarade det... Och jag kunde då genast börja att lacka.

Nu har iallafall de fyra minsta durkarna lackats tre gånger, och det var väl minst fyra-fem lager lack på dem innan. Det blev förövrigt Internationals Goldspar, satin. Synnerligen lättarbetad lack, kanske inte världens bästa, men det får duga på durkarna.

Den ena båten finns för nära, så det är ingen ide att cykla dit, den andra ligger direkt utanför cykelavstånd, även med elcykel eller mopet tar det minst en timma att ta sig dit, 20 minuter med bil, så då dår det bli bil....

Men jag håller med, de där danska elcyklarna ser trevliga ut! Synd att de är så ohemult dyra.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som du beskriver det är ju ett ganska lugnt och behagligt liv.

Som min fru påpekade för ett par år sen, när jag tappade balansen när jag skulle kliva ur gummibåten på Måseskär, satte mig ner längst akter på pontonen, varvid gummibåten slog runt.

"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det" Varvid hon genast tog ett kort på genomblöta jag, när jag kollade om min alldeles nya vattentäta telefon fungerade. Det gjorde den inte. Senare har jag fått förklaringen att den är vattentät, men inte för saltvatten. Konstigt - jag trodde sötvatten innehöll mer vatten än saltvatten. Min hörapparat - jag hade bara på mig en vid tillfället (den andra var trasig) - fungerade efter att jag sköljt av den i sötvatten och lagt den att torka i solen.

post-106994-0-53967600-1456596933_thumb.jpg

Dessutom luktade vattnet, i Måseskärs lilla hamn, avlopp eller om det var rutten botten, vilket även jag kom att göra under resten av vistelsen där.

En sak är dock lite märkvärdigt.

Förr när man jobbade för brödfödan och var borta från hemmet 10 -11 timmar om dan, hann man nästan med allt man måste göra. Sköta hus och hem, Ideellt arbete och socialt umgänge, ständigt båtjobbande mm. Fast jag har ju aldrig haft nån hund och katter sköter sig själv - bara man inte tar med dem i båten.

I dag när jag är "stadsanställd" och inte behöver arbeta för brödfödan hinner jag nästan med allt man måste göra. Sköta hus och hem, Ideellt arbete och socialt umgänge, ständigt båtjobbande mm. Fast nu har jag varken hund eller katt.

Fast visst katten har man det bra

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är jag till 90% klar redan! Polerat o vaxat, bottenmålat, ny snobbrand pga byte av kapell till annan färg, ny inmonterad kyl, servad motor med alla oljor remmar filter mm, återstår ett namnbyte samt primning och giftfärgsmålning av drev, känns rätt gött faktiskt. :-))

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-02-27 vid 18:25 skrev Thallatha:

"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det" Varvid hon genast tog ett kort på genomblöta jag, när jag kollade om min alldeles nya vattentäta telefon fungerade. Det gjorde den inte. Senare har jag fått förklaringen att den är vattentät, men inte för saltvatten. Konstigt - jag trodde sötvatten innehöll mer vatten än saltvatten.

Du måste ha kommit på något nytt användbart. Något slags filter som släpper igenom större molekyler NaCl men stoppar de mindre H2O. Ett mobiltelefonfilter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2016-02-29 vid 22:37 skrev Eld-:

2016-02-27 vid 18:25 skrev Thallatha:

"Det är inte hur man har det, utan hur man tar det" Varvid hon genast tog ett kort på genomblöta jag, när jag kollade om min alldeles nya vattentäta telefon fungerade. Det gjorde den inte. Senare har jag fått förklaringen att den är vattentät, men inte för saltvatten. Konstigt - jag trodde sötvatten innehöll mer vatten än saltvatten.

Du måste ha kommit på något nytt användbart. Något slags filter som släpper igenom större molekyler NaCl men stoppar de mindre H2O. Ett mobiltelefonfilter?

Det är nog Sonny som kommit på det filtret, för att bortförklara varför en telefon man påstår kunna filma 1,5 meters djupt vatten, inte klarar ett snabbt dopp i saltvatten. Var uppe på ett par minuter och telefonen kan knappast a verit djupare ner än en meter. Det var grunt där jag ramlade i.

Jag fick en ny telefon på garantin.

Dessvärre blev jag av med en hel del bilder - som jag kunnat plåga er i bildgåtan med. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...