Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Thallatha

Så drar årets sjösättningar igång

Rekommendera Poster

Årets första sjösättning hos det företaget där jag vinterförvarar denna vinter..

post-106994-0-42234500-1456510355_thumb.jpg

post-106994-0-06146800-1456510669_thumb.jpg

post-106994-0-51382100-1456510523_thumb.jpg

post-106994-0-98863400-1456510751_thumb.jpg

post-106994-0-63336900-1456510819_thumb.jpg

Men det är naturligtvis - som ofta - mitt fel. Har blivit lovad att min båt skall få hänga i transportvagnen och dessutom på den platsen där denna båten stod, medans jag läger på epoxygrundfärg under kölen. 

post-106994-0-22748200-1456511278_thumb.jpg

Fast vintern är ju över och det är hög tid att de båtarna som ligger på land, kommer i sjön.

Vi har ju några månader som det är lungt och skönt i skärgården - innan alla badgäster kommer.

Dessvärre dröjer det nog nästan två månader innan jag själv kommer i sjön.

Sen skall jag förhoppningsvis inte ta upp under nån mer vinter.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Kan någon tipsa om en isbrytare i bättre skick?

Jag tror inte skridskoåkarna skulle gilla mig då.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Tallatha

Vad har du kvar?

Hon börjar se klar ut

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten - som för övrigt är den som heter "Thallatha" - blir aldrig "klar". Det är väl det som är grejen med att ha en båt.

Den dan jag inte har nåt projekt att göra på nån av mina båten - då är jag död. Eller kanske blir det så illa att jag inte tar mig ombord eller ens kommer ihåg att jag har några båtar.  :ph34r:

Anledningen till att jag tog upp den och förvarade den inne över vintern, var att det har läckt i en ruta. Såg det för länge sen och försökte täta. Om det blev tät eller inte är jag idag tveksam till. Fick se att det började växa svamp på ett ställe. När jag häromdan började riva i inredningen, var det rötskador både på skottet och på hyllorna både i förpiken och på toaletten. Dessutom var det väldigt blött i den inplastade plyfan, trotts att båten stått inne i flera månader.

En egentligen liten skada, men som nog kan genererar mycket arbete. 

Varvet har sågat upp en öppning på 4,5 m och monterat 8 mm plexiglasrutor (i tre delar). Har plastat igen 2,5 m (i förpik och toa/garderob). Nya rutor i däckssalongen. På bilden är den hela rutan i däcksalongen monterad, men det saknas en "pydnadsbit" framför, som skall tura mot vindrutorna i däcksalongen. Dvs luta och ha samma linje som de.

post-106994-0-06506300-1456570599_thumb.jpg

När jag ändå skulle stå inne några månader passade jag på att slipa ner botten och lägga på en epoxygrundfärg. 

Det är lite för trångt i den lokalen som jag står i, och där jag får slipa och plasta, för att komma åt en del av det jag skall göra.

post-106994-0-01784200-1456570734_thumb.jpg

Det var meningen att Thallatha skulle flyttats till en annan lokal för ett par månader sen, där den nu sjösatta båten stått. Den båten skulle egentligen stått på ett annan ställe, men det var nåt som strulade. 

Min kropp fodrar inte mycket arbete - men den måste ha en jämn tillströmning - därför har jag börjat med sånt som jag inte hade tänkt att göra. Bl.a en del av det jag tänkt göra när båten ligger i sjön - vid hemmabryggan.

Nu blir det sånt "nödhjälpsarbete" ytterligare några dar, sen skall jag åka till Stockholm pga båtmässan. Ja - inte bara för båtmässan, men det är ju den primära anledningen. Dessutom åker jag aldrig till de östra ödemarkerna för kortare tid än en vecka - helst 14 dagar. Så nån båtflytt blir det inte förrän strax innan jag kommer tillbaka.

Efter det bli att arbeta mot en snar sjösättning och förhoppningsvis en massa turer i närområdet - mellan arbetspassena på båten.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag förstår inte heller varför dom placerade den där Kungliga Hududstaden så himla ocentalt, trots den rostfria pissrännan, kryss-tvåan, så tar det alldeles för mycket tid att ta sig dit, och väl där skall man ned i underjorden för att komma vidare, precis som om LKAB hade haft för många spadar, och när man tvingats att studera stressen på gator, torg och på t-banestationer, så tar det ju minst lika lång tid att ta sig hem igen, om inte längre, då man tvingas boka om till "antikrundan" och måste åka antikt lok-tåg norr om Mälaren... över Örebro och Hallsberg, och när man väl kommer hemåt så har koppartjuvarna eldat upp ett ställverk.... Nä det hade varit bättre om man redan tidigt hade förhandlat med Ola, Håkon och de andra gutterna och gjort Lysekil till huvudstad!

Fasiken, att du påminnde mig, jag har också en läckande ruta nånstans... Sikaflex i tub, och tryckluftsdriven sprutmojäng är bra!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan någon tipsa om en isbrytare i bättre skick?

Jag tror inte skridskoåkarna skulle gilla mig då.....

Det var någon Australisk isbrytare som gått på grund i antarktiska vatten... den kanske går att få billigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Beeblebronx

Kan vara kul att köra hem den, när man väl bänt loss den :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tagit bild när jag var ute idag. Här är det inga sjösättningar än kan jag lova..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag förstår inte heller varför dom placerade den där Kungliga Hududstaden så himla ocentalt, .................

Nä det hade varit bättre om man redan tidigt hade förhandlat med Ola, Håkon och de andra gutterna och gjort Lysekil till huvudstad!

Fasiken, att du påminnde mig, jag har också en läckande ruta nånstans... Sikaflex i tub, och tryckluftsdriven sprutmojäng är bra!

Att den Svenska "huvudstaden" är helt fel, är vi ju överens om.

Jag brukar, halvt på skämt och halvt på allvar, säga att om Karlstad hade varit Sveriges huvudstad, så hade Sverige fortfarande varit i union med Norge. De styrande i Stockholm var ju över huvud taget inte intresserade på den tiden.

Mina jobbarkompisar i Strömstad brukade säga att vi borde förklara Norge krig och sen ge oss direkt.

Det var nog på den tiden som det företag som vi jobbade för slogs ihop med Stockholms energi.

Nu hade jag visserligen ingen tryckluftsdriven sprutmojäng, men sikaflexen på tub var kanske inte nån bra lösning på problemet.

Eller - så stoppades läckan, men fukten som redan tagit sig in, har legat och gottat till sig under några år.

När jag sågade ner mer och mer av en inplastad plyfaskiva, var det paskblött, trotts att båten stått inne i värme i flera månader.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...