Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
furubergarn

Mantågsfot

Rekommendera Poster

Har ni mantågsfot?

Hur får ni då på er byxorna...?

Skämt åsido - en bild skulle underlätta oerhört.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på jakt efter en mantågsfot passande vår Winga 25. Har kollat lite på nätet men har hittills gått bet. Är det nån som vet var man kan få ta i det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peter....

.....det är nog inga problem, värre om han hade haft julgransfötter....

nu blir han bara lite stelbent vid knäna.....

:)

Passar inte de "vanliga" fästen från tex Hjertmans å de andra butikerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser ut som om man skulle kunna låta en smed svetsa ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig ser de ut som de "vanliga". Man har bara skurit av öglan å sedan värmt å bockat plåten. å borrat hål förståss där öglan satt svetsad underifrån. Samt två nya hål som går ner i sargen.

Man får hoppas att det är gott om samt friskt trä innanför plasten i sargen/fotlisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det blir svårt att hitta en sådan fot exakt. Det finns en risk att den är tillverkad speciellt för tillverkaren av båtar. Därför skulle jag rekommendera att du demonterar en och lämnar till en mekanisk verkstad och tillverkar en ny om du vill ha en exakt likadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, när man kallbockar/stukar järn/stål så blir det spänningar å  annat otrevligt om materialet inte är "plastiskt" Rostfritt får mikroskopiska sprickor å det är inte bra. Så man värmer till ca 7-800 grader , ljusröd färg, å bockar/böjer materialet. Det går bra med en gasolbränare. Då är det dessutom lätt att få till exakt rätt form så det följer ytan som det skall sitta emot.

Men kan man  inte sånt å har ingen verkstad så är det enklare att leta på beg. marknaden. Nya lär inte finnas.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla glada tillrop.

Idag var jag på båtskroten och kollade om där fanns nåt. Inte en exakt likadan men ganska lik. Lite modifiering och den skulle kunna passa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du, jag har sett att nån äldre modell av Nimbus, mins inte vilken, kanske 26, kanske 2600, har liknande fötter, har du tur så stämmer "fotstorleken".

Nimbus är ju jättedyra, men å andra sidan brukar dom ha reservdelar till 25-30år gamla båtar.

Båtskrotar finns i "hela Sverige" i alla fall enligt hemsidan.

http://batskroten.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...