Natursten_89 0 Postad 23 Februari , 2016 Hej. Har en mercruiser 454 7,4 liters -89 inköpt i höstas som renoveringsobjekt. Motorn har ett slutet system. Denne har en extra vatten tillförsel (som ser hemmabygt ut). Det jag inte vet är om det är meningen att den skall få mer varmvatten till motorn eller om det är för att den skall kyla bättre. Sjövatten kommer in genom ett vattenintag från botten istället för från drevet. Det går totalt 4st slangar som är ihopkopplade med en H koppling. 3st med en innerdiameter på ca 10mm och en på ca 5mm. Allt inkopplat med T kopplingar Den på 5mm är inkopplad innan sjövattenspumpen, en av 10mm sitter mellan oljekylet och värmeväxlaren, och två sista av dom sitter på samma slang som går in i knät på styrbord sida. Funderar på om det är meningen att den skall ta varmt vatten som varit i systemet och tillföra innan sjövattenspumpen för att få extra värme till motorn, vilket känns lite konstigt. Eller om det är för att den skall kyla extra. Det som är mycket konstigt är att dom två slangarna som sitter innan knät kyler ju bara det knät som sitter på styrbord sida Någon som har en hypotes om varför slang härvan sitter där. Tack på förhand //Valentin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 24 Februari , 2016 Min hjärna skrumpnade lite när jag försökte visualisera hur slangarna är dragna. Därav kanske inte följande förslag ter sig helt logiska... Några möjliga orsaker till slanghärvan kan vara: * Borttagen vv-beredare. * Möjlighet att koppla in tank med glykol för att enkelt kunna frostskydda sjövattendelen. Har du sjövattenfilter? Man kan också tänka sig att motorn gått året runt och att man därför lett in en del varmvatten innan filtret för att kunna avisa det. Filtren har annars en benägenhet att kunna sätta igen av issörja och därmed ge upphov till överhettning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natursten_89 0 Postad 24 Februari , 2016 Japp jag har filter men den är inkopplad direkt efter filtret. Har också funderat på om det suttit en vv bredare, men tror att det kanske inte skulle vara tillräckligt varmt vatten för att värma upp den. Och att det borde varit kylarvätska i så fall. Frågan e ju också vilket håll vattnet går. Lite svårt att veta men med tanke på dimensionerna så tror jag ju att den tar varmt vatten som den trycker in framför sjövattenspumpen? Vad tror ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 24 Februari , 2016 Som du beskriver det tolkar jag det som att du har ett slutet halvsystem. Dvs sjövatten tas in via extern anslutning (i ditt fall skrovet) och kyler sedan värmeväxlare, limpor och knän via en sjövattenpump. Den slutna systemet kyler motor och ska vara glykolblandat. Av din beskrivning får jag det till att det slutna systemet får påfyllning direkt via sjövattensidan. I så fall har du nått fundamentalt fel. Det slutna ska vara just, slutet. Kanske missförstår dig här. Rita gärna en skiss på hur det ser så blir det lättare att tolka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natursten_89 0 Postad 24 Februari , 2016 Sjövatten kyler bara oljan, värmeväxlaren och knäna. Resterande är ett slutet paket. Så slangarna i frågan är bara inkopplade på sjövattens delen. Se bifogad fil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natursten_89 0 Postad 24 Februari , 2016 Sjövatten kyler bara oljan, värmeväxlaren och knäna. Resterande är ett slutet paket. Så slangarna i frågan är bara inkopplade på sjövattens delen. Se bifogad fil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 24 Februari , 2016 Som jag tolkar din beskrivning i inlägg #1 samt tittar på din skiss så tror jag dessa slangar inte har med nån gammal vv-beredare att göra. De sitter ju som jag tolkar det bara på sjövattensidan och då kan de aldrig värma upp en beredare. Dessutom känns de för klena för att klara att värma en beredare. Har själv 3/4 tum slang på slingan som går genom beredaren. Om det är slangar som sitter ihop i en "härva" och anslutna där du ritat in dem (bara på sjövattensidan) samt har diameter 5-13mm diameter så tror jag de har med vinterkonservering att göra. De kan mycket väl tjäna till att tömma sjövattensidan samt fylla upp med glykol på densamma. Men det är bara en gissning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Februari , 2016 (redigerade) Haha, min hjärna skrumpnade också litet. Har försökt göra en skiss så den ska trivas litet bättre. Nu ser jag att du själv lagt in en skiss men kör mitt inlägg ändå. Hoppas min skiss stämmer?Väldigt lågt tryck vid sjövattenpumpen 1 men smal slang där. Högst tryck vid värmeväxlarn 2 och litet tjockare slang. Litet lägre tryck vid 3 & 4 och dessutom två tjocka parallella slangar.Flödet bör rimligen gå från högst tryck mot lägst. Inte för att jag begriper syftet, men men.Hittade en bra teknisk beskrivning HÄR med klickbara förklaringar, bilden f.ö. snodd här.Edit tillägg: har i skissen förväxlat BB o SB knäna men det spelar väl i princip ingen roll? Redigerad 24 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natursten_89 0 Postad 24 Februari , 2016 Så här ser härvan ut för övrigt. Konservering är har jag faktiskt inte funderat på om det är, men när du säger det så låter det rimligt. Sedan tycker jag att det borde komma från slangarna vid knäna tillbaka till sjövattenspumpen eller tänker jag fel? Med tanke på dimensionerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 24 Februari , 2016 (redigerade) Figos fundering i inlägg #7 som du refererar till verkar rimlig i mina ögon. Är ju klena slangar för en såpass stor motor.(Har själv klurat på att det skulle vara nån sorts hemgjord "antihävert" när motorn står still. Men det faller väl rimligen på att ingen luft släpps in i högsta punkten?)Nå, enligt denna sida hämtad ur min länk ovan gjorde Mercruiser en satsning på marknader med kort säsong. "Single Point Manual Drain System" blev tydligen det flashiga namnet.Skulle alltså vara lätt att dränera sjövatten-sidan efter varje båttur för att på så vis kunna förlänga säsongen utan risk för frostproppar i sjövattensystemet.Inte för att jag hittar din mystiska H-koppling i videon men syftet att lätt kunna dränera sjövattnet passar ju vårt svenska klimat!?Bara en fundering. Redigerad 24 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natursten_89 0 Postad 24 Februari , 2016 Det verkar som jag skulle kunna koppla bort dessa slangar för det borde ju inte ha något med prestandan att göra? Eller vad tror ni? 9 meter slang i en härva är ju inte så kul att ha i motorrummet i onödan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 25 Februari , 2016 (redigerade) Firefish skrev #2: Har du sjövattenfilter? Man kan också tänka sig att motorn gått året runt och att man därför lett in en del varmvatten innan filtret för att kunna avisa det. Filtren har annars en benägenhet att kunna sätta igen av issörja och därmed ge upphov till överhettning.Natursten_89 skrev #3: Japp jag har filter men den är inkopplad direkt efter filtret. (Min understrykning)Vidare: Frågan e ju också vilket håll vattnet går. Lite svårt att veta men med tanke på dimensionerna så tror jag ju att den tar varmt vatten som den trycker in framför sjövattenspumpen? Vad tror ni?Mitt senaste skakiga teoribygge om syftet får bli som Firefish:s, att leda ner varmvatten för att avisa filtret.Men då borde man väl leda in varmvattnet FÖRE och inte EFTER filtret i normala flödesriktningen kan man tycka!?[Nu har ju ett igenfruset filter inte nåt flöde så det spelar kanske ingen roll, värmen kommer ändå att sprida sig och tina filtret då det behövs?]Angående vilket håll vattnet går i en slang så är väl alltid tryckskillnaden i respektive slangända helt avgörande. Naturlag![ungefär som volt-talet avgör elströmmars riktning i en kabel, ett ämne som jag är mer bekant med. Flödets storlek är i bägge fallen även beroende på slangens/kabelns motstånd, de parallellkopplade slangarna från H:et till enbart SB-knäet förbryllar. Blir typ halverat flödesmotstånd med parallellkoppling av lika grova slangar men varför inte sno värmen "rättvist" från bägge knäna? ;-)]Nå, så här tänker jag mig tryckförhållandena i sjövattenkretsen...Flödesmotståndet i värmeväxlares många parallella "tuber" blir normalt mycket lågt, troligen klart mindre än i dess anslutningsslangar per meter räknat. Filtrets motstånd däremot normalt högt, jäkligt högt ifall det dessutom har frostproppats. Impellerpumpens gummiskovlar trivs inte med blockerat inflöde men överlever nog ändå. Absolut-trycket i pumpens inlopp sänks lätt så att vattnet "kaviterar", alltså övergår i vattenånga. (En gas, men inte luft utan just vattenånga.)Haha, ursäkta utvikningen. Litet kul att försöka begripa detaljer. Tror du kan ta bort niometers-härvan ifall du inte tänker köra året runt. (Fast helt spiksäker är jag inte, finns många kylningsvarianter hos Mercruiser.) Redigerad 25 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Natursten_89 0 Postad 29 Februari , 2016 Haha jag blir helt vimsig när jag läser det. Påminner mig om fysiklektionerna i skolan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser