Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
jojjeblom

Bra batteriavskiljare?

Rekommendera Poster

Hej, ska till våren montera in stereo i båten (Bella 512 Excel)

Det blir en stereo med ett 4-kanals klass D slutsteg samt 2st 8´´ och 2st 6´´ fullregisterhögtalare av Rockfords marin serie :)

Ett förbrukarbatteri ska då också installeras samt avskiljare till detta.

Undrar nu vilket man ska satsa på, det finns ju några att välja på.

Betalar gärna lite extra för bra och vettiga grejor :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör Biltemas skiljerelä.

Bra och vettig.

Sedan kan man betala mer för grejer som gör samma saker, men det inte står Biltema på.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas batteriavskiljare har plockats isär och testats av flera personer och den har alltid fått godkänt.

Den är både billig och lätt att montera in.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör Biltemas skiljerelä.

Bra och vettig.

Sedan kan man betala mer för grejer som gör samma saker, men det inte står Biltema på.

Biltemadekalen sitter ganska löst, och är lätt att få bort.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte hylla Biltemas grejer man får ofta vad man betalar för. Men deras skiljefrelä fungerade klanderfritt iallafall förra året..billigt jämfört med skyllermarks..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, tack för info.

Beställde även ett förbrukarbatteri, ett Varta profesional fritidsbatteri 75ah, hoppas det är vettigt, kostar ju inte så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ännu en fundering, förbrukarbatteriet kommer jag antagligen behöva montera i något av stuvfacken i fören då startbatteriet ensamt tar upp all plats i det avsedda batterifacket i aktern.

Avståndet imellan förbrukarbatteri och startbatteri blir då runt 3,5-4 meter, avskiljaren har jag tänkt montera bredvid startbatteri.

Har ni något tips angående lämplig kabel imellan avskiljare och förbrukarbatteri?

Har även för avsikt att montera slutsteget i samma stuvfack som förbrukarbatteriet med lämplig kabel och säkring.

Redigerad av jojjeblom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det är så pass långa längder brukar det inte finnas färdiga kablar; tror du får pressa själv eller köpa special (Skyllermarks har, tror Hjertmans fixar också). Jag frågade runt lite och kunde låna ett hydrauliskt pressverktyg av en elektriker jag känner. Tror du inte ska gå under 25 mm2.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det är så pass långa längder brukar det inte finnas färdiga kablar; tror du får pressa själv eller köpa special (Skyllermarks har, tror Hjertmans fixar också). Jag frågade runt lite och kunde låna ett hydrauliskt pressverktyg av en elektriker jag känner. Tror du inte ska gå under 25 mm2.

Ok, har kikat runt lite och Hjertmans har ju förtennt kabel i olika mm2 som verkar vara bra för detta.

Men runt 25-35mm2 bör man väl ligga. Sedan mellan slutsteg och förbrukarbatteri så blir det 8-10mm2 och lämplig säkring så nära batteriet som möjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Seasea verkar ha "billiga" kablar och ska du dra kablar så långt så blir det grovt. 

Enligt CTEKs installationsanvisningar för d250s+smartpass är det 25mm2+vid 5 meter och upp. Vet inte om det räcker med 25 mm2 vid längd 5m+.
men sen beror det väll på vilken "effekt" du ska köra så för oss som inte vet exakt så går det ju överdimensionera. Nackdelen är att det blir "onödigt" dyrt. Den här:
http://www.legoelektronik.se/kabelarea
Säger att upp till 60 A kan du ha 25 mm2 på 5 meter kabel. Vid 70-90 säger den 35 mm2 för 5 meter kabel.
En shunt för bm-1 batterimonitor klarar 100A. 

Kolla lite youtubklipp hur de "solder terminal" så kanske du ska ge dig på att göra så?
Lämpliga crimskor med rätt diameter på öglan kan du hitta på t ex. elfa. Har själv köpt sådann med 6,5/8,5/10,5 ögla för kablar om 16 mm2. Detta eftersom det är olika dimensioner på anslutningsbulten på strömbrytarna/generatorn/d250s+smartpass som jag har. 
Likaså krympslang.

Edit, å andra sidan kan du köpa pressning av hjertmans såg jag om du nöjer dig med det och inte lödning. Professionell pressning räcker nog gott och väl i våra vatten, men för en som ska ut på de stora haven så kanske mer behövs.

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för info :)

Rockford Fosgate rekommenderar att avsäkra slutsteget med en 60amp säkring.

Generatorn laddar ca 50 amp om det nu har betydelse.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känner du ingen elektriker?

I så fall fixar denne nog kabel till dej sen pressar du själv och märker upp med krympslang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...