Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Mr_Merlin

Nippel för att provtrycka VP 280 drev ?

Rekommendera Poster

Har letat efter en nippel att sätta där oljestickan sitter för att provtrycka drevet.

Går det att uppbringa någon sådan? Gängan ska vara 3/8 UNC.

Verkar vara omöjlig att få tag i.... Måste man tillverka en själv?

Hur gör ni när ni provtryckter era drev?

Typ en sån här fast med UNC gänga https://www.skruvat.se/batdelar/Nippel-3-8-3-8-Slang-P252448.aspx?gclid=CMPG9bj4i8sCFWJ5cgodWrgI6A

Redigerad av Mr_Merlin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till en sån oljepåfyllare brukar den 3/8" unc följa med. Biltema's såg ut att ha en sån adapter, fast jag måttade inte men det såg ut så, en vanlig gänga för påfyllnadsskruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det låter rimligt, har en pump för oljepå fyllning men inte här så jag kan kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag hade båt med drev så gjorde jag en nippel av en däckventil. Tog ventilen från en gammal mopedslang, lindade på vulktape så att den blev lite för stor och skruvade i den i oljestickans hål. Använde en cykelpump med manometer på för att pumpa upp lite tryck (0,5-1 bar?) och sprayade lite såpvatten där jag misstänkte att det kunde läcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det var något sånt jag tänkt mig. Men täckte att det kanske inte skulle bli tät om man gängade ner nara ventilen med lite vulktejp, därför ville jag ha typ en nippel. Har en pump för att pumpa dämpgaflar med som har manometer som är för bilventil. har också kollat vilket tryck man ska ha ca 1 bar för att inte blåsa packningarna i drevet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog en vanlig skruv 3/8" UNC och borrade ett hål rakt igenom samt skar av skallen. Sedan på med en mutter med kemisk gängtätning (går nog lika bra med gängtape). Sedan en slang där skallen satt. Det är bra om du får tag på en delgängad skruv för då tätar slangen bäst.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska se hur nippeln till oljepåfyllaren ser ut, annars blir det väl något liknande mulle meck :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...