Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Ludden

Bränsleläckage Yanmar 3GM

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en Yanmar 3GM som läcker diesel vid röret mellan första bränslepumpen och finfiltret. Jag har bytt utt kopparbrickorna i båda ändarna av röret och det läcker iaf. Kan det vara bränslepumpen som läcker? Någon som vet om pumparna brukar ge sig? Går det att renovera dessa pumpar eller är det byte till en ny som gäller?

post-3718-1394234376,838_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Ett något luddig fråga? De verkar som om du inte riktigt vet var det läcker. Detta tolkar jag som att det är en minimal läcka. Ifall jag inte hittar läckan, utan det bara finns diesel utanför systemet, torka helt rent, gärna med aceton eller thinner. Sedan startar jag maskinen och känner antingen med fingret eller med papper var det svämmar över. Ibland kan det komma så lite att det inte hunnit fukta igenom på 5 - 6 minuter. Då virar jag rent papper runt skarvarna och låter maskinen gå en timma eller så. Efter som det från början inte fanns diesel utanför systemet brukar det i något av pappersomslagen både synas rester och lukta diesel där läckan finns. Så gör jag, andra gör säker på annat sätt. OBS! tänk på brandrisken, håll motorkåpan öppen, lämna inte maskinen och ha släckare till hands. Lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kanske skall tilläggas att jag även har bytt O-ringen i koppen till finfiltret.. Jag ska gå ner med en spegel och titta. det är så bökigt att komma åt... Skulle bara kolla om det fanns någon med Yanmar som har haft något problem med just förpumpen. Det har tydligen hänt något under vintern för det läckte inget i höstas när jag drog upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser den ut, den lilla pumpen.

post-3718-1394234377,2188_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Det som är avbildat kallas för matarpump. Membramet kan gå sönder. Ifall det finns ett dräneringshål i sidan på halsen så kommer dieseln ut där. I annat fall rinner denna ner i motorn. Det ovan redovisad fenomenet är inte helt okänt. Men som sagt det kan läcka på andra ställen också. Tips torka helt rent. Stoppa något under dräneringshålet och starta. /lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok matarpump.. Nu har jag bytt alla kopparbrickor överallt mellan matarpumpen och finfiltret. Fortfarande så fuktar det lite och kommer en droppe då och då. Så nästa steg blir väl att ge sig på själva pumpen. Ikväll var vi ute på en liten provtur motorn gick perfekt ända tills vi skulle manövrera i en trång passage. Då ville inte motorn vara med längre den dog hela tiden när jag skulle skifta mellan back och fram. Så till min nya fråga: Kan det vara luft kvar i systemet som gör motorn orkeslös på låga varv? Detta är min första dieselmotor så jag har inte så mycket erfarenhet av dieselmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif R

Hej Kolla så att Du har fått dit packningarna riktigt på Ditt bränslefilter. Jag antar att du har ett CAV-filter som förfilter och det är inte ovanligt att det kan suga luft resp fukta vid någon av de tre packningarna på filtret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Problemet med att motorn stannar då du skiftar riktning. Kan bero på en himla massa saker. Vi kan börja med att skriva att några 3G motorer har 2 vikter i regularorn medan andra 3. De senare går ofta jämnare och en del har bytt från 2 till 3. Men innan vi målar fan på väggen skulle jag vilja få svar på två frågor. Är motorn lättstartad (den skall gå igen på stuts)? Den andra frågan är, vad har du för tomgångsvarv idag? /Vi hörs/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är väldigt lättstartad. Den går igång direkt när jag trycker på knappen.Tomgången ligger på 900 varv enligt mätaren om den nu stämmer. Jag var nere och bryggkörde lite ikväll. Motorn gick som vanligt och visade inga tecken på att vilja dö på tomgång. jag växlade även lite fram och back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer info. cav-filtret var jag väldigt noggrann med att sätta ihop. För jag vet av erfarenhet att dessa filter drar tjuvluft om man slarvar. Motorn är av årsmodell 1984 monterad i båten oanvänd 1987 med sötvattenkylning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Eftersom motorn lätt gick igång är det troligen ingen fel på kompem. Ditt tomgångsvarv på 900 är i den övre sfären. Du skriver också att motorn går jämt och fint,då har du inget fel på spridarna. Så där kan vi inte hitta något fel. Kan det vara så att din båt är väldigt tung. Då kan vi hitta felet i varvtalsregulatorn. Utan att ta ner något kan du av generalagenten få reda på vilken varvtalsregulator genom att uppge motornumret. Har du en två vikts regulator. Byt ut denna mot en med tre vikter. Det är det enda jag i nuläget kan finna på. Jag tror inte på det där med tjuvluft. För du har kört såpass mycket med motorn. Ge dig inte./mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej nitro! Jag brukar inte ge upp så lätt.. Men nu har det varit mycket ett tag... Jag ska kontakta den lokala Yanmar servicen på måndag för att få lite tips och råd. Du tror att båten är för tung.. Den är ungefär 45 kg tyngre än förra säsongen p.g.a två extra batterier. Tror inte att det ska göra så stor skillnad. Jag hade lite problem även i höstas, men då kanske motorn dog 1 gång av 10 när jag bromsade upp båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Ett råd i all välmening. Ha motornumret tillgängligt när du ringer till Yanmar. Fråga ifall du har 2 eller 3 vikter i varvtalsregulatorn. Ifall du får svaret 2, byt till en enhet som har 3. Sedan är dina problem historia. må väl/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är nog motorn som den ska igen. Det vissade sig att en hemmapulare (förmodligen tidigare ägare) hade varit på bränslepumpen och ställt om tändningen och regulatorn. Allt var helt feljusterat.Nu ska den bara testas när motorn har kallnat för att se hur den går. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller tummarna att allt är OK nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har det snart gått 1 år!

 

Hur gick det??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...