Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025

Rekommendera Poster

Hej, tidigare ägare av min båt slarvade med att olja in teaken å det grövsta och nu har en av teak-brädorna slagit sig. Någon som har förslag på hur man bäst snyggar till detta?

IMG_0095.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brädan är 1,85 m lång och 18 cm hög i massiv teak. Jag gissar att det skulle kosta mellan 5-10 000 att göra en ny så det är inget alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teakbrädor brukar inte slå sig av att man struntar i inoljningen, utan snarare av att man ställer dem i pannrummet över vintern eller så.

Testa att slipa och olja in. Lägg den sedan på sin plats i båten och håll tummarna att den rätar ut sig själv över säsongen. Det gjorde mina luckor till stittbrunnen i massiv mahogny i alla fall...

Går det att spänna ner dem, gör det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hör vad du säger men lik förbannat är brädan sned, inte hela längden utan bara där man fräst ut ett spår och trät är kanske 4 mm tjockt.

Att det skulle räta upp sig känns osannolikt då trät är både tunt och snett. Dessutom är det sprucket och kommer gå sönder om man tar i för mycket.

Jag lutar mer åt att såga av det sneda trät och limma dit en rak träbit istället. Jag är lite tveksam om hållfastheten dock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju tekniker för att böja trä. Möjligen kan det tillämpas, men om trät slagit sig så ligger det ju lite i träfibrerna för biten så frågan är om det händer igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K ovan förtjänar sin guldstjärna mycket beroende på detaljerade kunskaper om trä. :-)
Men nu råkar jag ha mitt inlägg klart så låt gå ändå...

Vad är det för pryttel egentligen? Belastning, slitage? Nöd-rorkult modell bauta??
Kanske är det rimligaste alternativet att såga bort bitar och laska i ny teak. Teak är tåligt och bra på  många sätt men just uttorkning och sprickbildning på tunna partier är en svaghet kan jag tycka. Laska kanske i litet tjockare bitar än 4 mm när du ändå håller på, försök helst både skruva och limma för bästa hållfasthet?

(Just teak sägs f.ö. vara svårt att böja med basning, men uppåt 5 timmar eller så i het ånga kanske mjukar upp?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prytteln är den nedersta listen på överbyggnaden på min Nordic 79. Jag har försökt måla den gul på bilden nedan (ej min båt, bilden lånad). Den har vikt sig utåt både längst fram och längst bak. Jag tror det har läckt in vatten mellan brädorna och frosten gjort resten.

Pryttel.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Peter_K ovan förtjänar sin guldstjärna mycket beroende på detaljerade kunskaper om trä. :-)

Men nu råkar jag ha mitt inlägg klart så låt gå ändå...

Vad är det för pryttel egentligen? Belastning, slitage? Nöd-rorkult modell bauta??

Tack för det - fast ibland är det faktiskt bäst att fråga vad det är man ser innan man svarar. :-)

Jag sällar mig till kören och säger; såga bort och limma i nytt. Anar att glaset stått i spåret? Känns som en rätt värdelös konstruktion. Kan du klara dig utan spåret, kanske med en fals som du "kittar" med teakfärgad massa så vattnet inte kan tränga in?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glaset står på brädans överkant och det är inte gjort något spår för själva glaset. Däremot för och akter om glasskivan är det sågat spår där trä flätats in uppifrån.

Kom på mig själv med att vara otydlig: Det är inte i träbitens ändar det slagit sig utan för och akter om glaset, alltså brädans överkant där inget glas finns.

Låter som jag kommer göra så här: Såga bort den yttre delen vid spåret (den del som slagit sig). Limma dit ny bit, eventuellt laska (laxstjärt?) Kanske slänger jag på en skruv eller tre också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej stopp nu!

Det är ju skarven mellan stående och liggande detaljer i rutramen, dom går appsolut att limma ihop, bra lim  och skruvtvingar,

Sågar man av den tunna delen får man ju ytterligare en skarv som försvagar konstruktionen.

Är / brukar det inte vara mahogny i rutramarna på dom båtarna? jag kan ha fel, men är det mahogny så är olja inte det ultimata sättet att ytbehandla.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror på teak.

image.jpg

image.jpg

Slipar man ner det gråa någon mm så ser trät OK ut under.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan inte låta bli att lägga mig i. Om du har tid så såga inte å limma inte nya bitar.

Blötlägg brädan ett par dagar. Sedan spänner du in den mellan andra brädor med tvingar, även i spåret ordentligt. .Torka en vecka eller två, sedan "våld"-torkar du med en "hårtork" en kvart eller så ett par gånger varje dag. Eftern någon veckar kan du ta bort spännbrädorna å grejen är klar.

Det funkar, jag har gjort sån förr.

Låna en limpress, fanerpress, hos en snickeriföretag å sätt på värmen i pressen är annars ett annat alternativ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beträffande träslaget behöver vi inte tro längre!

Här har det saknats lack, många lager.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för alla tips. Nu blir det blötläggning osv. Sedan blir det väl till att lacka X antal lager. Hur man lackar teak finns hur många trådar om som helst och alla har de olika innehåll, men det får bli en annan tråd.

Tack igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu var det ju snarare mahogny i din träbit, vilket jag lite kryptiskt skrev innan.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu var det ju snarare mahogny i din träbit, vilket jag lite kryptiskt skrev innan.

Kalle

Hur såg du att det var mahogny? Det tricket vill jag lära mig!

Träslagen är ju ganska lika och jag brukar se på träfibrerna, teak har tätare fibrer än mahogny. Jag tyckte därmed att det såg ut som teak. Det är lite svårt när man inte kan jämföra två bitar med varandra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

:wacko: Hur var det nu? Mahogny eller teak? Pentax tycks rösta på mahogny, då får jag tro på det.

Redigerad av Togero

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lösningen på ditt problem är nog samma, oavsett om det är teak eller mahogny skulle jag tro.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mahogny är ju inte ett träslag - det är flera träslag.

När det gäller att lägga i blöt, på förra båten bytte jag en sarg som jag basade mha linolja. På med massor med linolja (rå - och asmycket, helst vill man lägga träet i det), sedan satte jag listen i spänn medan linoljan härdade. Funkade bra. Borde funka här med. Fördel; du får bra skydd mot vatteninträngning i framtiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalle

Hur såg du att det var mahogny? Det tricket vill jag lära mig!

Träslagen är ju ganska lika och jag brukar se på träfibrerna, teak har tätare fibrer än mahogny. Jag tyckte därmed att det såg ut som teak. Det är lite svårt när man inte kan jämföra två bitar med varandra.

Strukturen på träet, typiskt mycket tunna mörkare streck, likformat utseende på mahogny.

Teak lite grövre struktur som inte är likformad, speciellt på äldre "äkta teak" där är det grövre svarta streck, ju mer ju högre kvalite, dagens odlade, som i många fall inte ens är teak, kan som du påpekar vara mer likformad.

Dessutom ser man på TS bild rester av gammal lack, vilket säkert inte varit fallet om det vore teak,

plus att jag vill minnas att rutramar på TS båt, var tillverkade av mahogny, säkert för att Storebro använde mahogny i sina rutramar, och då ville man inte vara sämre.

Kalle

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen äre nog lite så att det är svårt att fernissa på teak för det vill gärna flaga av, teak är fet i sig utan olja. Å den sliter duktigt på alla verktyg som stämjärn å hyvlar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen äre nog lite så att det är svårt att fernissa på teak för det vill gärna flaga av, teak är fet i sig utan olja. Å den sliter duktigt på alla verktyg som stämjärn å hyvlar.

Gamla möbelsnickare påstod att teakträden, när dom växte, sög upp sand tillsammans med vattnet.

Men så är det inte i verkligheten, utan det är hartser i träet som är så hårt att det slöar verktygen, som ruskpricken så riktigt skriver.

Kalle/ som delar med sig av sitt lite värdelösa vetande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...