Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
kossor

Kad 42

Rekommendera Poster

Hallå ni som har kad 42 i båtarna. Har ett litet problem jag hoppas få hjälp med, frågan gäller kåpan som ligger uppepå motorn. Kåpan sitter med pinnbultar tre st uppepå samt en pinnbult som går in i bröstet på motorn. Har kontaktat drevia för att beställa monteringssatsen. Har fått denna med men, pinnbulten som sitter på kompressorn, hur fn sitter den. På sprängskissen är den utritad men det finns inget hål att gänga ner den i kompressorn. Kollade på blocket låg ett par 42 or där, och på dem såg det ut som att pinnbulten var fästad i ett litet vinkeljärn, som i sin tur var skruvat i kompressorbult. Finns någon som kan hjälpa till med denna frågeställning, kanske ta en bild hur och var den tredje bulten sitter. På drevia finns ingen bild på ett vinkeljärn så vi frågar oss hur det ska se ut. Mycket tacksam för hjälp i denna fråga. // Peter.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en likadan maskin, och blandade mig i en liknande diskuusion nånstans här på forumet, där framkom det att vinkeln vid kompressorn är monterad i samband med en uppgradering.

De där pinnbultarna som håller kåpan är tydligen M4, och jag fann sådana vingmuttrar av plast, som egentligen är till en levang vi har här hemma, som där håller en svamp. Har inte provat dessa ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det uppgraderingssatsen med nya remspännare du har köpt? I så fall ska fästet med skruven följa med. Gängan på skruvarna är M6.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj, fan, då sket det sig, nej jag har inte köpt den, det är nog förre ögaren av båten/motorn som gjort det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det uppgraderingssatsen med nya remspännare du har köpt? I så fall ska fästet med skruven följa med. Gängan på skruvarna är M6.

Hej Rollen, nej jag har bara köpt kåpa pinnbultar samt gummihattarna samt distanserna under kåpan. Den gamla kåpan var av nån anledning pluggad med en skruv å mutter i tredje hålet ovan kompressorn. Pinnbulten som var med är alldeles för kort och det finns inget hål i kompressorn att gänga ner den i. Kontaktade då drevia och där är vi, de har inga bilder el dylikt från vp som visar hur denna skruv skall sitta. Nu vet jag inte om motorn är uppdaterad med nya remspännare, den är tillverkad 1992, och servad hos vp i Gbg sen ny. Såg på blocket två kaddar va 42 or, de hade en vinkeljärn som stödde från kompressorn och upp under kåpan. Ska detta järn finnas i ombyggnadssatsen till remspännarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nr 18 och 19 tror jag !

Redigerad av iceman356

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rollen, nej jag har bara köpt kåpa pinnbultar samt gummihattarna samt distanserna under kåpan. Den gamla kåpan var av nån anledning pluggad med en skruv å mutter i tredje hålet ovan kompressorn. Pinnbulten som var med är alldeles för kort och det finns inget hål i kompressorn att gänga ner den i. Kontaktade då drevia och där är vi, de har inga bilder el dylikt från vp som visar hur denna skruv skall sitta. Nu vet jag inte om motorn är uppdaterad med nya remspännare, den är tillverkad 1992, och servad hos vp i Gbg sen ny. Såg på blocket två kaddar va 42 or, de hade en vinkeljärn som stödde från kompressorn och upp under kåpan. Ska detta järn finnas i ombyggnadssatsen till remspännarna?

Med de nya remspännarna spänner man remmarna med momentnyckel!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det någon här på forumet som har kad 42, och kan lyfta bort kåpan och knäppa några bilder hur den är infästad på ovansidan i de trepinnbultarna som sitter där, skulle vilja se vä sida mot kompressor hur den pinnbulten sitter fast och i vad. Vore oändligt tacksam för hjälp med detta // Peter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...