Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Bonan

Jag har klantat mig!

Rekommendera Poster

Råkade göra en riktigt klantig klassiker förra sommaren i min segelbåt. Jag installerade nya högtalare i sittbrunnen men gjorde jobbet på midsommardagen.. O då råkade dom hamna under rorkulten (snyggt och bra) men det ja förståss inte tänkte på var ju att där ovanför ska ju min autopilot sitta.. Nu tror den att båten alltid är på kurs även när den inte är det

 

Nu till min fråga någon som vet var jag kan få tag i en billig och bra fluxgate kompass att koppla till min autopilot? Det är en simrad tp22 obs jag vill inte flytta högtalarna utan försöka få liv i autopiloten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen, men jag har inget direkt svar på din fråga, men...

 

Kan du inte koppla ihop autopiloten med plottern via NMEA eller något så har du ju en "kompass". Dessutom kan du troligen få autopiloten att styra hela vägen efter dina WP (medan du ligger i ruffen och sover).

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!
Ibland kan det gå snett när man är i grejartagen, kanotbyggaren nedan var nog inte heller särskilt glad. ;-)

Vad har du för högtalare? Teoretiskt är det nästintill omöjligt att skärma av permanent-magneter men lik förbaskat har jag sett sett speciella båthögtalare där det påstås att den inte stör kompassen lika mycket. Hela faktor tio mindre - om jag inte minns fel - alltså så att där en vanlig högtalare stör på två meters avstånd så stör specialaren lika litet på bara två decimeter??

Kollade f.ö. angående Simrad och extern fluxgate i denna sökning. I användarmanualen (sid 4) anges att en yttre kompass automatiskt prioriteras enligt bildtexten nedan. (Verkar väl åtminstone litet positivt att inte behöva knappa för att koppla bort den inbyggda fluxgaten??)

post-86835-0-64388200-1456064393.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sån kompass kopplad till min autopilot. Fabrikat? Var köpt?

men det finns iaf. så du vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj uj den kompassen kostar en hel del jag tänkte mig snarare någonting för högst en tusenlapp eller kanske 1500 men det kanske är önsketänkande att hitta nåt sånt?

 

Plotter har jag ombord och har också funderat på om de går att lösa via den vägen. Frågan är dock om plottern är kompatibel samt om autopiloten kommer att styra efter GPS matningen eller om jag då alltid måste lägga en waypoint för att kunna ha autopilot? Plottern är en garmin 421.

 

Angående högtalarna är de marinhögtalare men mycket magnetiska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uj uj den kompassen kostar en hel del jag tänkte mig snarare någonting för högst en tusenlapp eller kanske 1500 men det kanske är önsketänkande att hitta nåt sånt?

 

Plotter har jag ombord och har också funderat på om de går att lösa via den vägen. Frågan är dock om plottern är kompatibel samt om autopiloten kommer att styra efter GPS matningen eller om jag då alltid måste lägga en waypoint för att kunna ha autopilot? Plottern är en garmin 421.

 

Angående högtalarna är de marinhögtalare men mycket magnetiska

Det finns ju en kompassriktning som GPS räknar ut. Det bör gå att styra efter den kompassangivningen. Men du måste få GPS att kommunicera med autopiloten för att den ska kunna tolka detta (men det är detsamma om du ska använda waypointnavigeringen från plotter till autopilot).

 

Simrad TP22 kan kommunicera med Simnet och med NMEA 0183.

 

Din GPS har ju både NMEA 0183- och NMEA 2000-anslutning

 

Kolla med Simrad om SimNet är kompatibelt med N2K. Då är det bara att koppla samman grejorna. Annars får du använda 0183-gränssnittet som båda enheterna har. Kan bli lite mer konfiguration men det ska kunna fungera. Alternativt om det finns någon adapter/konverter mellan N2K och SimNet.

 

 

Om du vill ha en kompass (elektronisk som simulerar magnetkompass) så det går att ansluta valfri kompass med någon av de kommunkationsgränssnitten som plottern har. NMEA 2000 är enklast för då slipper du du bry dig om kommunikationsinställningar. Men N2K är nog även dyrast...

 

Ex http://www.marinwebben.se/kompass-elektronisk/kompass-givare/nmea-kompass-givare(NMEA 0183 för 1250:-)

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=14852(N2K för 8490:- Usch va dyrt...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelen med att styra efter en GPS-deriverad kurs är att den blir kurs över grund och har du plottat korrekt ska du vara fri från grund, något du inte per automatik är om du styr på kompasskurs efter att ha tittat ut en kurs i sjökortet. Detta visste du säkert redan men icke desto mindre en fördel med att uppgradera ditt system, inte onödiga pengar alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Autopiloten använder kommandot XTE (cross track error). Den informatione finns också i kommandona RMB och RMC möjligen också RMA. Dessa finns i antagligen i standardinställningen i plottern. Man kan också välja att plottern ger XTE, titta i manualerna. Inställningen ska också vara 4,8 Kbyte/s, dvs NMEA standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju en kompassriktning som GPS räknar ut. Det bör gå att styra efter den kompassangivningen. Men du måste få GPS att kommunicera med autopiloten för att den ska kunna tolka detta (men det är detsamma om du ska använda waypointnavigeringen från plotter till autopilot).

 

Simrad TP22 kan kommunicera med Simnet och med NMEA 0183.

 

Din GPS har ju både NMEA 0183- och NMEA 2000-anslutning

 

Kolla med Simrad om SimNet är kompatibelt med N2K. Då är det bara att koppla samman grejorna. Annars får du använda 0183-gränssnittet som båda enheterna har. Kan bli lite mer konfiguration men det ska kunna fungera. Alternativt om det finns någon adapter/konverter mellan N2K och SimNet.

 

 

SimNet är N2K med unik Simrad-kontakt. (Precis samma krånglande som Raymarine har med en egen unik kontakt.)

Här finns installationsanvisningar för SimNet inklusive hur du "skarvar" med en adapter mellan Garmins N2K och autopilotens SimNet. http://www.hellasmarine.com/Simrad%20Documents/SimNet/Simnet-Install-Man.pdf

 

Adapterkablar finns att köpa för att överbrygga kontaktolikheterna.

 

Sedan har du grunden till ett ombordnätverk där det bara är at hänga på nya elektronikprylar efterhand. Inget krångel med vilka data-strömmar som finns i respektive apparat utan bara att koppla samman och slå på strömmen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Äldre) surroundhögtalare och datorhögtalare är magnetiskt avskärmade, då en CRT-monitor får färgspader av magnetfält (avlänkningen är elektromagnetisk i bildröret och störs). Siffrorna som nämnts stämmer rätt bra med tester jag gjorde för många år sedan - en "vanlig" bilhögtalare störde kompassen upp till 2m avstånd, medan en avskärmad kom upp i störande deviation först när den var närmare än ett par dm.

Man skall nog inte själv ge sig på att magnetiskt avskärma och bygga om en icke-skärmad högtalare - det är mycket svårt att uppnå bra resultat och rätt material måste användas.

 

Nackdelen med GPS-kompass är att uppdateringen ofta bara kommer 1 gång/sekund, medan fluxgatekompassen läses av många ggr/s av autopilotens mjukvara. Med den "slöa" uppdateringen riskerar gången att bli slingrig och "jagande". Ibland går dock meddelandehastigheten att ställa upp.

 

Inga bra råd från mig egentligen, och att hitta nämnda skärmade högtalare som både passar i sittbrunnen och i upptagna hål är inte lätt. Möjligen kan du använda gallren och montera ett element från en slaktad skärmad surroundhögtalare på en platta bakom, kanske ?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågteknologisk lösning:
Flytta högtalaren ett par meter och dra en ventilationsslang mellan den och högtalargallret?

Gamla krigsfartyg har ju sina "talrör" så det kan kanske funka? B)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lågteknologisk lösning:

Flytta högtalaren ett par meter och dra en ventilationsslang mellan den och högtalargallret?

 

Gamla krigsfartyg har ju sina "talrör" så det kan kanske funka? B)

 

Rörsound är ju eftertraktat av många, så är det ju en fiffig lösning :lol:

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...