mrzed99 0 Postad 21 Februari , 2016 Hej ! Jag går i funderingar har på att köpa en ny trailer. Nu äger jag en Tiki BT700 obromsad med led lampor. Nu har jag bytt bil så vi måste köpa en bromsad trailer för att kunna dra med den nya bilen. Så min fråga är vilken (märke) ska man köpa ? Vill gärna ha att det är led lampor på trailer och att lastvikten ska vara runt 700-750. Senare har jag också tänkte att sätta på en el vinsch. Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Februari , 2016 Får du inte köra den gamla treilern med nya bilen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrzed99 0 Postad 22 Februari , 2016 Nej tråkigt någ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 22 Februari , 2016 Hej ! Jag går i funderingar har på att köpa en ny trailer. Nu äger jag en Tiki BT700 obromsad med led lampor. Nu har jag bytt bil så vi måste köpa en bromsad trailer för att kunna dra med den nya bilen. Så min fråga är vilken (märke) ska man köpa ? Vill gärna ha att det är led lampor på trailer och att lastvikten ska vara runt 700-750. Senare har jag också tänkte att sätta på en el vinsch. Tack på förhand Thule Easyline är väldigt prisvärda trailers tycker jag om du ska ha bromsat. Sedan undrar jag vad de är för regler som du hänvisar till att du inte skulle få köra den 30-vagnen till din bil? Reglerna för efterfordon (30-kärra) om jag inte minns fel är att efterfordonets bruttovikt(vikt inkl last) får inte överstiga bilens bruttovikt. Om du idag har ett släp som har en lastvikt på 700 kg så gissar jag att brutto vikten hamnar på knappa 1000 kg. Vilken bil är det som har en bruttovikt på mindre än ett ton? Om så är fallet får verkligen din bil dra ett bromsat släp på med totalvikten på ett ton? Vad har du för bil? Jag får inte ihop ekvationen riktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Februari , 2016 Får inte ihop det heller om du idag inte har typ dragbil och järnvägsvagn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 22 Februari , 2016 (redigerade) Har stött på detta tidigare, om jag inte minns fel så får min Passat dra en 750kg obromsad EU trailer. Men vår Polo, får inte dra denna obromsade EU trailer. I detta fall gällde det vår obromsade 80km/h TIKI 265C. Den fanns även med en lägre totalvikt 650kg. Som skulle ändå inte passa till Polo. Dock så får Polo dra 1000 kg istället för 500 kg, om den är bromsad. Se nedan från transportstyrelsen Bil: Regnr: SJ?01? Fabrikat: VOLKSWAGEN, VW 3C Tjänstevikt: 1647 kg Totalvikt: 2170 kg Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1500 kg Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 750 kg Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3705 kg Släpvagn: Regnr: DZJ647 Fabrikat: TIKI C631 Tjänstevikt: 187 kg Max lastvikt: 563 kg Totalvikt: 750 kg Bromsad: Nej Bil: Regnr: TR?29? Fabrikat: VW POLO 1,4/75 Tjänstevikt: 1200 kg Totalvikt: 1560 kg Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1000 kg Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 500 kg Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 2560 kg Släpvagn: Regnr: DZJ647 Fabrikat: TIKI C631 Tjänstevikt: 187 kg Max lastvikt: 563 kg Totalvikt: 750 kg Bromsad: Nej Redigerad 22 Februari , 2016 av Niklas-L Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Februari , 2016 Blandar ni inte ihop obromsad 70kmt. trailer med efterfordon? Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 22 Februari , 2016 För att komma tillbaka till ämnet. Hade tidigare en bromsad Tiki BT 1000. Den fick lasta ca 750 kg. Fanns då även en tyngre proffsmodell, som fick lägre lastvikt. Fungerade bra. Jag lyckades få ett riktigt bra pris på den, så då blev den även mycket prisvärd. Det som var negativt var att sista kölrullen var rätt nära hjulaxeln. Skulle gärna kunna haft en stödpunkt längre bra. Drog jag fram båten, så jag fick stöd närmare motorn, blev kultrycket på bilen lite högt. Hade en Ryds 530 DC med en 90 hk tvåtakts motor på. Elvinch behövde jag inte, då båten var så lätt och vinschen fungerade bra. Självklart en smaksak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 22 Februari , 2016 Hej ! Jag går i funderingar har på att köpa en ny trailer. Nu äger jag en Tiki BT700 obromsad med led lampor. Nu har jag bytt bil så vi måste köpa en bromsad trailer för att kunna dra med den nya bilen. Så min fråga är vilken (märke) ska man köpa ? Vill gärna ha att det är led lampor på trailer och att lastvikten ska vara runt 700-750. Senare har jag också tänkte att sätta på en el vinsch. Tack på förhand Thule Easyline är väldigt prisvärda trailers tycker jag om du ska ha bromsat. Sedan undrar jag vad de är för regler som du hänvisar till att du inte skulle få köra den 30-vagnen till din bil? Reglerna för efterfordon (30-kärra) om jag inte minns fel är att efterfordonets bruttovikt(vikt inkl last) får inte överstiga bilens bruttovikt. Om du idag har ett släp som har en lastvikt på 700 kg så gissar jag att brutto vikten hamnar på knappa 1000 kg. Vilken bil är det som har en bruttovikt på mindre än ett ton? Om så är fallet får verkligen din bil dra ett bromsat släp på med totalvikten på ett ton? Vad har du för bil? Jag får inte ihop ekvationen riktigt. Här finns reglerna för efterfordon. Vill man köra över 30km/h så gäller reglerna för släpvagn. Länk till regler efterfordon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 22 Februari , 2016 Nu blev det ännu mer förvirrat, vem har frågan? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 22 Februari , 2016 Jag vet inte varför ni blandar in efterfordon (30-kärra). TS har en obromsad 80-kärra idag, men har bytt bil och behöver därför ha en bromsad. Detta troligen för att den nya bilen väger mindre än 1500kg och man bara får dra max halva bilens vikt obromsat. En eu-trailer (obromsat, 750kg) kräver alltså en dragbil på min 1500kg. En lättare bil kan mycket väl få dra mer än 750 kg men då måste släpet vara bromsat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stewe 20 Postad 22 Februari , 2016 Jag vet inte varför ni blandar in efterfordon (30-kärra). TS har en obromsad 80-kärra idag, men har bytt bil och behöver därför ha en bromsad. Detta troligen för att den nya bilen väger mindre än 1500kg och man bara får dra max halva bilens vikt obromsat. En eu-trailer (obromsat, 750kg) kräver alltså en dragbil på min 1500kg. En lättare bil kan mycket väl få dra mer än 750 kg men då måste släpet vara bromsat. Aha. Det var jag som missuppfattade. Jag trodde det var en 30-kärra det var tal om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Februari , 2016 trodde åxå på 30-kärra. Visste inte det fanns obrosad 80-kärra. Aå jag fick lära mej det nu. good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrzed99 0 Postad 24 Februari , 2016 Vad tycker ni om denna Easy Line es950 (Brenderup,Fogelsta båttrailer es 950) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lots-Hitz 7 Postad 24 Februari , 2016 Hej, Om du kollar bilderna på t.e. båda webbsidor ser du skillnaden mellan 1.) Easyline och 2.) TK trailer TK är omkring 700 kronor dyrare men med den pris får du lite extra. Det är bara vad du vill. Spara pengar och accepterar lite mindre eller ha lite "mer" för bara 700 kronor extra. Den TK kan lasta 80 kg mer och det är inte fel heller tycker jag. 1.) http://www.interboat.se/goteborg/vara-produkter/trailers/e/48/easyline/2352/es-950/ 2.) http://www.ssbilbehor.se/tk-trailer-bt-1000m-p-4010-c-157.aspx Lycka till, André Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 24 Februari , 2016 Tiki modellen http://www.blocket.se/orebro/Tikitreiler_BT_1000_B_STORST_PA_TIKI_65414227.htm?ca=11&w=3 Många säljer den för ca 19 000kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 24 Februari , 2016 Av de föreslagna kärrorna ovan hade jag valt den Tiki-kärran som andré länkar till, pga arrangemanget med hjulen som jag tycker överträffar de andra två. Luft och gummi mot skrovet känns skonsammare än hårdplast och de tycks vara bättre placerade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrJazze 1 Postad 27 Februari , 2016 Hej på er båtvänner, Jag har trailat väldigt mkt båt, både mindre och större ekipage. Min åsikt är av denn att om man inte använder trailern i någon större utsträckning utan endast användet den till att förvara båten på och köra kortare sträckor, så kan man gå på en enkel bromsad variant. Läs easyline och tiki. Vill man däremot ha något bättre, om man ska köra längre sträckor, så bör man gå på förslagsvis thule, numer fågelsta, eller tk. Fågelsta kan behöva kompleteras med extra kölrullar etc då de är tämligen nakna i standardutförande. Tk tycker jag är mycket för pengarna, liye billigare än gågelsta, grym kvalitet, bra utrustade från början, lätta att ställa in så man får båten att ligg bra med jämn viktfördelning etc. Dessutom är går tk fölsamt efter bilen och har ett högt andrahandsvärde. Personligen skulle jag aldrig köpa annat än tk! /Jazze 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sudden 1 Postad 25 Mars , 2016 (redigerade) Har kört med två olika Tiki innan jag köpte en Brenderup/Fogelsta. Vilken skillnad i kvalitet så är pengarna inget problem så skulle det vara solklart för mig. Brenderup/Fogelsta alla dagar i veckan alltså. Mvh Sudden Redigerad 25 Mars , 2016 av Sudden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser