Ck69 0 Postad 18 Februari , 2016 Letar efter ny stävögla då min gamla slets av! CC måttet mellan pinnbultarna är ca 63-64 mm. Har letat som en tok på nätet! 99% av dom jag hittar har mått 40 eller 47 mm. Är det någon som vet var man kan hitta en ögla? Båten är en Draco 2500 flybridge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 18 Februari , 2016 http://www.erlandsonsbrygga.se/Search?search=st%c3%a4v%c3%b6gla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ck69 0 Postad 18 Februari , 2016 Tyvärr passade ingen hos erlandson.. ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Februari , 2016 (redigerade) Möjligen bör du söka på 2 1/2 tum istället?En tumme är 25,4 mm. Och 2,5 tummar är då 63,5 mm vilket ju verkar stämma perfekt.Tyvärr är måttet 2,5" inte hålavståndet utan skänklarnas längd om man googlar.Ger upp, men kanske hittar du nåt matnyttigt bland dessa träffar. (Skulle kollat upp ifall gängorna är tum eller millimeter ifall dessa finns kvar.) Redigerad 18 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 18 Februari , 2016 Kan du inte bara trycka gelcoatspackel i ena hålet och sedan köpa en standardbygel och nyttja det ospacklade samt borra ett nytt hål..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ck69 0 Postad 18 Februari , 2016 Jo det kanske får bli lösningen om jag ej hittar ögla med rätt mått! Men det är egendomligt att jag ej finner en med samma mått! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 18 Februari , 2016 Vad äre för fel på den gamla? Har nån försökt sno båten, kapat av med vinkelslip? För det är väl din båt? Öglan kan vara specialgjord för den båten, då finns den inte att köpa. Men kan du inte ta delarna å svetsa ihop dem igen? Annars gör du som Peter_K föreslog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Februari , 2016 Här nedan finns en som är C-C 60 mm, men frågan är om det inte är lättare att borra ett nytt hål än att förstora ett gammalt? http://www.rib-parts-budding.nl/en_GB/a-40569234/eye-bolts-and-rings/stainless-steel-u-bolt/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 20 Februari , 2016 Kanske kan ett rörfäste - en rundjärnsbygel - gå att använda. Då får du rätt C-C mått i alla fall. https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/montage/klammer/klamsvep-av-rostfritt-stal/3819628/ Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ck69 0 Postad 22 Februari , 2016 Vad äre för fel på den gamla? Har nån försökt sno båten, kapat av med vinkelslip? För det är väl din båt? Öglan kan vara specialgjord för den båten, då finns den inte att köpa. Men kan du inte ta delarna å svetsa ihop dem igen? Annars gör du som Peter_K föreslog. Jo det är definitivt min båt! Den gamla bygeln går ej laga!! den vart söndersliten under en storm i höstas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Februari , 2016 Ck69: Möjligen bör du ta ett snack med ditt försäkringsbolag innan eventuellt byte?Finns nåt som kallas säkerhetsklass 3, förmodligen är detta superhärdat bygelstål som antas motstå åtminstone simpla bultsax-försök?(Givetvis då i samspel med kättingen och brygg-öglan så att hyfsat stöldskydd sammantaget uppnås, för tjyvar med tysta bultsaxar hittar nog svagaste punkten ganska omedelbums?)Har även i mina små googlings-äventyr stött på typ "brytmuttrar" på stävbyglar - osäker på exakta uttrycket - men anar att en grov härdad stävögla faktiskt bör släppa vid superhög ryckbelastning? (Blir kanske dyrare att reparera en söndersliten plaststäv än att bara byta bygeln??)Nå, kolla gärna närmre med ditt eget försäkringsbolag angående deras önskningar/krav härvidlag. Kan jag alltså fundera!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 974 Postad 22 Februari , 2016 Brytmuttern går att dra dit, för att sedan gå av vid en viss åtdragningskraft så att bara en rund del återstår som inte går att greppa för att lossa. Monterad för alltid. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Februari , 2016 (redigerade) Brytmuttern går att dra dit, för att sedan gå av vid en viss åtdragningskraft så att bara en rund del återstår som inte går att greppa för att lossa. Monterad för alltid. /Claes Tack Claes, nu begriper även jag detta "mystiska" med brytmuttrar! Hade alltså en vag föreställning om att gängorna skulle släppa vid extrem ryck-belastning men inser mitt misstag! Redigerad 22 Februari , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser