Mad-Jim 1 Postad 17 Februari , 2016 Har en Saga 27. Tänkte montera ett ankarspe på ena badbryggan. Tänkte mig ett Engbo midi. Planen är att sätta spelet inne i en box, så utloppet för linan går genom en genomföring i boxen på den vertikala delen på boxen. Har på öppet köp, köpt en box/låda från seasea, men är tveksam till att den räcker till i och med att jag måste figursåga den. Risken är att det blir mycket som måste sågas bort. Har därför funderingar på att göra en egen låda/ box. Tips och ideer? Kan jag göra en mall i tex marinplywood, tunn sådan..och sedan plasta över den med glasfiber väv osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 21 Februari , 2016 Går att göra det mesta med plast och glasfiberväv. Själv behövde jag en avlång låda för kättingen bak sittbrunns-sargen. Hittade otroligt nog en vit plastlåda mitt på gatan. Passade bra men var litet klen så jag förstärkte den inuti med väv o plast samt sågade ur för infästning och låsbygel mm.Efter några år i solen började den vita ytterlådan spricka sönder men jag hade listat ut vad det var för sorts låda. Haha, bara att tigga en ny hos triumfglass och trycka i min förstärkande insats. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 832 Postad 21 Februari , 2016 Svågern hade en gång en Westfjord 29. Engbo ankarapel, en vertikal modell där linhjulet stack upp på aktersäck, sedan skulle linan ned i ett hål i däcket och lägga sig tillrätta i en plastlåda inunder och bakom soffan. Åt andra hållet löpte linan ut genom en halkip (!) och ned i en traditionell linrulle på badbryggan. Tror någon att detta fungerade bra? Just det, det fungerade jättebra ungeför sex gånger av tio. Slitaget av den blyade linan var oroväckande och löpet igenom den där halkipen gav onödig friktion. Detta var tydligen varvsmonterat. Dessutom kinkade linan sig i boxen liksom på däcket, så det blev ofta stopp. Så jag skriver detta som en varning, gör inte om det misstaget! Sedan satt det ett rostfritt tallriksankare på omkring 10kg längst ut på linan, och och man nu fick i detta i sjön så var det ju inte heller självklart att det fick fäste, men klart, det får man ju inte alltid med bruce, cqr eller danforth heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mad-Jim 1 Postad 21 Februari , 2016 Tänke använda en riktigt genomföring, från sidepower, som har hjul, då det blir minsta möjliga slitage. Det blir nog att höra en mall, sedan plasta och förstärka med med ca 1,5cm marinplywood. Borde bli hållbart. Sedan bulta lådan på tre punkter mot aktern på båten och två fästpunkter mot badbrygga för att minimera momentet när spelet drar upp ankaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser