martenare 0 Postad 16 Februari , 2016 Här kommer en fråga från en som aldrig har ägt båt förrut så ni får ursäkt om den kanske är lite basic. Jag har tänkt att köpa en båt för fiske och bad i Öresund. Jag tänker mig en båt med styrpulpett och ca 5-6 m lång. Tyvärr är det långa kötider för att få båtplats här nere på västkusten i Skåne så jag funderar på hur praktiskt det är att ha båten på trailer?Är det praktiskt och lätt att ha båten på trailern och sen bara sjösätta den när man vill ta en tur?Klarar man sjösättningen och uppdragningen själv eller krävs det flera personer?Hur lång tid tar det? Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Februari , 2016 Jag hade en Jofa Winth 555 förut som jag använde precis på det sättet. Det var inga problem att sköta iläggning upptagning på egen hand men klart lättare om någon var med. Tror det är ännu enklare med styrpulpet, min var ju en HT. Smidigt åxå att packa allt hemma, tanka på vägen, slippa få saker stulna i båten. Lyckades i mitt lilla villaområde få P böter eftersom det gäller 24h även mitt i skogen. Åtgärdades genom att ta bort rampen med regskylt när jag hade trailern på gatan. Även i det här fallet var det min första båt. Hade den så i 5-6 år sen råkade jag köpa en segelbåt, störförälskade mej i seglandet så HT-båten blev stående. Nu har den nytt hem, sen 5 år tillbaka i IVÖ-sjön Good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 16 Februari , 2016 Svaret på alla dina frågor är väl ungefär "ja". Istället för båtplats får du ju ha en uppställningsplats på land där båt+trailer kan stå tryggt. Utombordsmotorer, eller föralldel hela ekipage på trailer är lättstulet, förvisso lika lättstulet om båten ligger i vattnet, spårbart larm är ju bra. Man brukar sällan kunna sjösätta eller ta upp gratis, antingen betalar man engångsavgifter eller så säsongsavgift eller köper en andel i en trailerramp i nån marina, det kan se annorlunda ut på olika ställen i landet, ibland privata ramper, ibland kommunala. En sådan båt du beskriver kan med motor väga 300-500 kg, på ett ungefär, trailern kan väga en del också, tag reda på hur mycket din bil får dra. Det finns två huvudgrupper av båttrailers, de som är obromsade med sth 30km/h och de med broms som med sth 80m/h. De senare skall skattas, försäkras och besiktigas. (Sth= största tillåtna hastighet) Även båten bör ju ha en försäkring. Det är i princip lätt att ta upp eller sjösätta, man klarar en sådan båt du önskar dig på en man, men med en kompis underlättar det. Principen är den att man backar bilen med trailern nedför rampen tills däcken kommer precis i vattenbrynet, sedan vinchar man ut, eller in båten i/ur vattnet. En vinch med vev finns på dessa båttrailers, det finns även elektriska vinchar. Om trailern är bromsad skall man inte blöta ned bromstrummorna, på dessa brukar det också finnas en löstagbar bakstam med baklyktor och reg.nummerskylt den gar man bort innan upptag/sjösättning. Med rutin tar väl en sjösättning eller upptag 10 minuter, om man slipper vänta på att andra använder rampen. En kompis till mig har en stabil bil med 4wd och en större styrpulpet, med nån 100hk motor på, i den båten finns sump och låsbara fack för utrustningen, och båt med trailer står i en carport på hans tomt. Med detta ekipage har han fiskar i landets alla större sjöar, i norska fjordar och även i Öresund. Ja han har en "80km/h trailer". Men det hjälper inte för fiskelyckan är högst varierad, de laxar eller makrillar han drar upp blir otroligt dyra, billigare är det att köpa disken filead och klar över disk... Angående sjösättning från ramp, finns det en del filmklipp på Youtube, framförallt på hur man inte skall bära sig åt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martenare 0 Postad 17 Februari , 2016 Tack både Caribic410 och Georg_Ohm för era utförliga svar. Det låter lovande och jag kan nog tänka mig att äga båt på det viset tills jag får en plats i hamnen. Tyvärr tror jag inte att jag har plats för båten i min trädgård så jag får nog ha den på någon uppställningsplats i närheten. Jag gissar att stöldrisken för motor och kanske också hela båten är ganska stor då? Har ni koll på hur man bäst skyddar sig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brando 0 Postad 17 Februari , 2016 Har haft en Buster Magnum på 80 trailer i flera år. Fungerar alldeles utmärkt. Och ganska trevligt att enkelt kunna ta med båten om man ska nånstans där det finns vatten att utforska. Ang stöld så är det ju lite klurigt då dom som vill ta båten oftast är "yrkesfolk" i sin bransch. Men man får ju göra så gott man kan med stöldmärkning, gps-tracker, ordentligt lås på motorn, och sen försöka försvåra flytten av trailern, så det inte bara är lastat och klart för tjuven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 17 Februari , 2016 När det är vindstilla eller svaga vindar funkar det att ta upp o lägga i själv, beror lite på hur det ser ut där man lägger i o tar upp. Däremot om det blåser kan det vara liiiite besvärligare om man är själv. En styrpulpetare som inte har så stort vindfång går naturligtvis lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 17 Februari , 2016 Som redan sagts är ju en GPS-tracker av något slag en bra inventering. Man kan ju på olika sätt låsa trailern, en låsbar handske över draget. Jag hörde om en kille med annan typ av trailer att han hade låst fast bromsarna, men jag förstod nog inte hur han hade gjort, men jag lånade en gång en biltransporttrailer, där man svetsat fast ett par låsöglor på handbromsspaken så att den kunde låsas fast i uppfällt, bromsat läge. Jag har sett att många gjort sina båtmotorer oattraktiva genom att måla dem i avvikande färger etc, inte snyggt, men det kanske funkar. Nya motorer kan märkas med ett chip, som tydligen skall finnas på ett hemligt ställe, sedan finns det osynliga märkfärger med DNA i etc.... Sedan vet jag en båt som står på trailer som har en klart avvikande dyvika, en udda bajonettkoppling av något slag, och ägaren har locket inlåst i sitt hem. I båthamnen har jag sett överdimensionerade kättingar med stora hänglås mellan trailers och kraftiga belysningsstolpar... Jag bor i ett synnerligen trångt villaområde, men det hindrar inte att det tagits upp hål i staketen där man backat in såväl båtar på trailers som husvagnar och husbilar. Och jag har en 27 fots motorbåt UTAN trailer direkt inpå fasaden, och min trädgård är obetydligt större än en kolonilott.... Så det går! Jag tror inte att byggnadsnämnden brukar ha några synpunker på uppställda "släpvagnar" på tomterna, och i kustkommuner är det väl mer regel än undantag att det finns olika båtar vinteruppställda i trädgårdarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Februari , 2016 Trailerbåt är kanon att kuska runt med, dock har jag en segelbåt men det går ju lika bra med en HT eller DC som är övernattningsbar. Det blir lite som en husvagn där man kryper ner i kojen när man blir för trött bakom ratten. Jag var ner till lagunen i Limhamn för ett par år sedan och seglade Öresund runt på två veckor. Gör gärna om det vid tillfälle. Nu i sommar blir det dock en tripp upp till Lofoten med ekipaget som det är tänkt nu iallafall. Att hantera båten ensam är inga problem alls, varken vid rampen eller att masta på/av. När den inte används så står den på låst inhängnad område med trailerlås över draget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 17 Februari , 2016 Ett alternativ är att ta loss ena hjulet och ställa trailern på en pallbock i stället. Funkar mot "tillfället gör tjuven" tjuvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Februari , 2016 En stor nackdel med trailer är att det är hopplöst att komma åt om man vill jobba med botten på båten. Samt som redan nämnts ovan är det svårare än man kan tro att komma åt att använda en ramp och dessutom ofta svårt att parkera bil med trailer i närheten av rampen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martenare 0 Postad 18 Februari , 2016 Tack för alla svar!Om jag hittar en lämplig båt så kommer jag att satsa och prova trailer-livet tills jag får en båtplats. Vill jag så går det säkert att klämma in båten i trädgården.Frågan är nu bara vad jag ska köpa för båt. En buster magnum som nämts ovan skulle vara fantastiskt men jag gissar att en sådan hamnar utanför min budget. Lite snabbt räknat tror jag att jag kan spendera ca 80 000 kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 21 Februari , 2016 Kanske en sån här? http://www.blocket.se/halland/Ornvik_500_CLX_Commander_65243629.htm?ca=15&w=3 Borde kunna vara lite prut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tedde1 21 Postad 21 Februari , 2016 Vet inte var på Skånes västkust du håller till, men i Lundåkrahamnen i Landskrona tycker jag mig se båtplatser till salu med jämna mellanrum, kan kanske vara ett alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
martenare 0 Postad 21 Februari , 2016 Ja något sådant i båtväg hade nog passat mig ganska bra. Ska ta en närmare titt. Tack för tipset. Jag håller till Lomma och här verkar kön vara lång. Landskrona är nog lite långt bort tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 21 Februari , 2016 Om du letar, och du inte måste lägga båten där alla andra håller till, hittar du säkert platser där du kan lägga i t.o.m. utan ramp. Så hade jag det. Skulle inte skaffa särskild plats, även om det är lätt häromkring, om jag återgick till det båtlivet. Så det kommer nog funka bra och du kommer hitta många fördelar med att kunna åka till olika platser, packa båt losskastningsklar hemma, slippa konka bensin eller leta sjömackar mm. Du behöver inte heller komma till båtbryggan och upptäcka stöld, skadegörelse osv.. så det finns många plus åxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser