Kenbja 9 Postad 16 Februari , 2016 (redigerade) Behöver byta ut den gamle trotjänaren på 80 hk 2-takt och då vill jag gärna ha en fyrtaktare, har tittat på både nytt och begangnat och prisbilden är att (några ex) samtliga 4 takt 90 hk år 2000 42kkr , 90 hk år 99 48000 , 70 hk år 98 40kkr om då jämnför vad en sidoimporterad suzuki 70 2015 kostar så hamnar det på ca 75kkr sedan tillkommer montering och tillbehör i samtliga fall så nu funderar jag vilket är vettigast lägga till 30-35 kkr och få en spritt ny motor eller snåla och köpa en 13-14 år gammal motor ??? Samtliga beg är firmor som lämnar 3 mån garanti och JAG VET VAD SOM GÄLLER FÖR GARANTIER PÅ SIDOIMPORTERADE MOTORER Lite synpunkter vore trevligt !! /Kenbja Redigerad 16 Februari , 2016 av Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Februari , 2016 Hur länge skall du ha båten? Det avgör det hela... Jag har mina båtar länge och då är det värt att satsa lite mer när man får ta del av mervärdet själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Februari , 2016 Som att köpa bil eller vad som... nytt/beg... nylukten kan ju vara värd en slant. Vad bilar gäller så kör jag tjänstebil alltid nytt. Mest djävla mackel i början. Byggs nog ingen 100-bil som inte har massa som ska åtgärdas innan "allt e på plats" Köpte visserligen ny bil till frugan när hon fyllde år en gång men aldrig att jag skulle betala mer, dessutom djävligt mycket mer, för extra besvär... fast man slipper besiktningar. Enda fördelen... och om man gillar lukten förståss. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 17 Februari , 2016 (redigerade) Nu spekulerar jag bara, men att köpa en 4t från -99 känns helfel. Jag kanske är naiv och sätter för mycket tilltro till tekniken, men oavsett om jag skulle motivera köpet av en 4t med miljöaspekten, bränsleförbrukningen eller prestandan så gissar jag att mycket har hänt på 16 år. Jag körde en F50 från -99 under en fiskeresa och var långt ifrån impad av soppaförbrukningen kontra min 3 cyl-Yamma 50 hk -92. (Edit: båda satt på flatbottnad 4,5 m styris, dock ej exakt samma modell) Men please, fyll på ni kunniga - hur lika är modellerna från -99 de från -15? Redigerad 17 Februari , 2016 av Bjaerven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Februari , 2016 Såg onte alternativen är såpass gamla. Skiljer det 35" så har dom ju tappat snitt 2500/år. Blir väl samma med ny.. myckettapp i början, nästan noll på slutet. Så.. ska du ha den länge.. typ 15 år så kostar den väl i den häraden i värdeminskning. Lägger du den summani extra "service" på beg/ år.. lite så är ett sätt. Ny, efter ev "barnsjukdomar" får du väl ev någrs problemfriare år. Fast på min htbåt satt en.. 70 eller 90 hästars trecylindrig med tre förgasare gammal 70:a tvåtakt mercruiser... nä.. ett annat fabrikat för mercury.. mar.. mer.. nåt. Ja skitgammal i alla fall. Helt problemfritt i 6-7 somrar. Bars tilten där en o-ring gett sig. 3kr i reservdel.. och en dags kliande i huvet innan jag listade ut hur det funkade och vad som måste vara fel... att så liten skada kan göra så mkt.... hmmm. Nu spårar jag ur...... igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser