Hedin_ 0 Postad 16 Februari , 2016 Vårens projekt närmar sig, nytt värmesystem och som vanligt är det en massa funderande innan man börjar. Har en 32fots segelbåt med en Penta 2020 och en varmvattenberedare kopplad till motorn. Min tanke är att komplettera systemet med en dieselvärmare och ett vattenburet värmesystem. Eberspächer D5W, 220V slangvärmare och någon form av konvektorer och/eller varmluftsaggregat. Min fråga är, hur sätter man ihop ett sådant system på ett bra sätt? Har gjort en skiss på hur jag tänkt. Motorn behöver upp i arbetstemp fort och ska inte behöva värma hela systemet, därav första termostaten T1. Det är bra om det finns en stor volym för värmaren att elda upp så den inte behöver gå så ofta. 1) Motorgång innan motorn är tillräckligt varm. 2) Motorn är varm och värmer VVB. 3) Motorn är varm och man önskar värme i ruffen, T2 öppnas. 4) Värmaren i drift, värmer VVB och ruffen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 16 Februari , 2016 Har det så i min båt, fast min VVB har en inbyggd elpatron. Jag har ingen T1. Sen låter jag alltid värmaren värma motorn, dels slipper jag kallstarter och sen får jag en bra ackumulator från gjutjärnet i motorn. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hedin_ 0 Postad 18 Februari , 2016 (redigerade) Tack. Då är jag på rätt spår iaf. Hur ligger motortemperaturen vid fullt uttag av värme? Enligt den här manualen ska man ha en termostat vid stora värmeuttag på en MD2020. Och den finns som originaldel här, men tyvärr utgått. Känns inte så bra att ha en som stänger bara, så letar mer efter en sån här, vet någon vart man får tag i en sån? eller kanske en blandningsventil funkar? Vilken typ av termostat för T2 är att rekommendera? Har funderat lite till på systemet och för att få med motorn som ackumulator så kanske detta system funkar bättre? Redigerad 18 Februari , 2016 av Hedin_ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 18 Februari , 2016 Jag har vanliga rumstermostater på elementen. Elementen sitter parallellt och inte i serie. Annars går det inte att styra hur varmt det ska vara på olika ställen. I övrigt har jag bara en T-ventil som jag kan välja att inte låta värme gå genom elementen utan endast motor och VVB. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser