Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Qvarnis

Bränsleförbrukning

Rekommendera Poster

Nån som har koll på vad en Bavaria 35 sport med dubbla volvo penta 5,7 gxi förbrukar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert 4L/ nm i marschfart 

Båttypen är troligtvis mest trivsam med dieslar, även mer lättsålt den dagen man vill byta. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e såpass mycke..säljaren hävdar 2,5-3 l/nm. Vad tror ni samma båt med dieslar drar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är många ägare av båtar med dubbla bensin V8 som hävdar väldigt låga färbrukningssiffror. T ex min båt, Bavaria 28 sport drar 2,4-2,8 l/nm med en V8 så en 35 fotar med dubbla drar lätt 4 l

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motsvarande ny Bavaria 360 drar ca 2 l/nm i marschfart med dubbla D3 220 dieslar.

 

Är priset riktigt bra så går det väl bra att åka dubbla V8 men räkna med höga bränslekostnader och mer svårsålt. Kolla med Bavariasverige, de brukar ha performancetest på sina modeller. Kanske även finns att få för äldre modeller

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De e såpass mycke..säljaren hävdar 2,5-3 l/nm. Vad tror ni samma båt med dieslar drar?

 

Det är ju lite beroende på hur man kör också. Pratade ägaren om förbrukning i marchfart eller om någon form av snittförbrukning? Kör man en del i deplacementfart och räknar snitt skulle man kanske kunna komma ner till 3 l/nm.

 

Som referens drog vår 29-fotare/5 ton med dubbla V6 MPI knappt 2.5 l/nm förra året. Detta mätt med tankade liter / Nm så det är ingen exakt vetenskap men är ändå ett snitt över tre tankningar så det ska inte vara alltför missvisande. Jag har ej flödesmätare ännu så vad den drar i marchfart kan jag bara gissa.

 

Sen kan man säkert få den att dra 5l/Nm också om man som en del absolut måste köra 12 knop bara för att det är gällande hastighetsbegränsning. Men det är en annan diskussion som nog passa bättre i saker-jag-stör-mig-på-tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han pratade väl snitt förbrukning antar jag, inte i marchfart. Mitt problem e att jag bor mitt på västkusten, tio mil söder om gbg så de kommer väl bli en del flängande, dels upp mot bohuslän å dels söder över mot danmark. Har fastnat för bavaria 35 an men utbudet är inte stort, finns ett par 37 er med då är prislappen lite för hög, med diesel motorer allså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han pratade väl snitt förbrukning antar jag, inte i marchfart. Mitt problem e att jag bor mitt på västkusten, tio mil söder om gbg så de kommer väl bli en del flängande, dels upp mot bohuslän å dels söder över mot danmark. Har fastnat för bavaria 35 an men utbudet är inte stort, finns ett par 37 er med då är prislappen lite för hög, med diesel motorer allså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värt att ha i åtanke är att denna båt troligen är import från Medelhavet

Då ofta tillfixade båtar som företag köper billigt där nere

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en förmedlare innan om en 37 sport han hade, hade en förbrukning på ca 3 l/nm med dubbla D6 er, dock en helt annan prislspp än 35 an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är rätt pris på en Bavaria 35 sport 06 med dubbla vp 5,7 gxi då, om man nu väljer å köpa en sån ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är rätt pris på en Bavaria 35 sport 06 med dubbla vp 5,7 gxi då, om man nu väljer å köpa en sån ändå.

Såg att det finns en till salu i Tyskland fär 58000 us dollar så jämför vad det skulle kosta att ta hem den och bjud det priset tycker jag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är den som ligger på Blocket för 895´, så känner jag spontant att det är mycket båt för pengen. Den hade det mesta inkl en välbehövlig trailer. "Jämförbar" båt med dieslar, verkar man få betala ca 300-400´ytterligare. Kan du pruta till under 800´så skulle du i framtiden kunna investera i helt nya maskiner, och ändå ligga i prisspannet för liknande båt, men med äldre maskiner Kör du som medelsvensson, dvs ca 50h/år, så får du räkna med en bränslenota på 40.000:-, vilket jag gissar skulle bli ca 10.000:- billigare med diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de e den som ligger på blocket, finns ju inga andra till salu så de e ju svårt å veta om de är rätt pris, vart å kollat på den och allt verkar ok men alla varnar för bensin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja de e den som ligger på blocket, finns ju inga andra till salu så de e ju svårt å veta om de är rätt pris, vart å kollat på den och allt verkar ok men alla varnar för bensin.

Tänk så här, dyr att köra, billig att serva, billig att reparera ( nytt långblock för 60000kr) som hittat så i långa loppet kanske ingen dålig affär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man inte jätte sträckor så spelar ju faktiskt bränslet mindre roll. Generellt är bränslet den lilla kostnaden, även för oss som kör 12-1500 distans per år. 

 

Det är säkert jämnt skägg när man blandat in alla kostnader bensin kontra diesel. En stor skillnad mellan bensin och diesel är att en diesel motor inte är lika känslig för fukt och stökar mindre. Nu är det iof insprutning på de motorer som diskuteras så det kanske inte är samma risk för stök som i en förgasarmotor.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...